Vaccin mot TBE?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Vaccin mot TBE?

Inlägg av Daltorpet »

Hur tänker ni kring vaccinet mot TBE? Är ni vaccinerade? Hur ofta får ni en fästing? Har ni drabbats av TBE?

Jag får ofta fästingar och kan väl egentligen inte hålla räkningen på hur många jag får på ett år. Jag har ännu inte råkat ut för något mer än lite svullnad men jag har också börjat fundera på om det inte vore värt ändå innan det händer. Jag har googlat en del och det verkar vara väldigt blandade åsikter som tex att man har nästan lika stor risk att drabbas av en biverkning av vaccinet som att faktiskt få TBE.

Jag rör mig i huvudsak i Dalarna, Hälsingland, Jämtland, Värmland och Västerbotten men händer även ibland mot Dalsland och Norrbotten. Så inga län väldigt söderut där jag förstår att risken är som störst?
Senast redigerad av Daltorpet den 13 maj 2022 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vaccin mot borrelia?

Inlägg av maskros »

Visste inte att det kommit vaccin mot borrelia för människor. Det vill jag ha! Vad heter det och var får man det?

TBE-vaccin har hela familjen fulldoser av och vi påminner de vuxna barnen. Vi hålls större delen av året i SE3 där det finns mycket fästingar och boten är bättre än soten när det gäller TBE så där är jag tveklös.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vaccin mot borrelia?

Inlägg av Daltorpet »

maskros skrev: 13 maj 2022 23:28 Visste inte att det kommit vaccin mot borrelia för människor. Det vill jag ha! Vad heter det och var får man det?

TBE-vaccin har hela familjen fulldoser av och vi påminner de vuxna barnen. Vi hålls större delen av året i SE3 där det finns mycket fästingar och boten är bättre än soten när det gäller TBE så där är jag tveklös.
Haha tackar måste varit TBE jag menar! Tänkte att borrelia var något som utvecklats från TBE så så mycket koll har jag! Ska ändra rubrik.

Jag förstår det som att man tar flera doser under flera år, är man skyddad från första dosen eller är det först när man genomgått fullt vaccin?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av maskros »

Med reservation för att jag inte har full koll så är man skyddad efter andra dosen som tas samma år som första dosen.

OM jag minns rätt så tar man dos 1 och 2 samma år, dos 3 året därpå sen 3 år till dos 4 och därefter 5 år mellan doserna (eller var det 3? Frugan håller koll på det.)

Biverkningar: Jag som är lite klen av mig brukar bli dålig nog att inte jobba dagen efter vaccinering, frugan jobbar men är lite trött. Ungarna är som frugan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Daltorpet »

maskros skrev: 13 maj 2022 23:49 Med reservation för att jag inte har full koll så är man skyddad efter andra dosen som tas samma år som första dosen.

OM jag minns rätt så tar man dos 1 och 2 samma år, dos 3 året därpå sen 3 år till dos 4 och därefter 5 år mellan doserna (eller var det 3? Frugan håller koll på det.)

Biverkningar: Jag som är lite klen av mig brukar bli dålig nog att inte jobba dagen efter vaccinering, frugan jobbar men är lite trött. Ungarna är som frugan.
Ok, då blir det att försöka planera in det på en fredag för säkerhets skull. Då är det inte jättefarligt med 3-5års påfyllning så länge man kommer ihåg det. Jag tycker att det nästan kommer fler och fler fästingar häromkring för varje år.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av maskros »

Ja, de eländingarna sprider sig norrut, liksom rådjur och vildsvin.

Ett tips är att skaffa ett google-konto och i kalendern där lägga in återkommande händelser (går att ställa in hur ofta) eller manuellt lägga in datum för påminnelse så får man mail om det (om man ställt in så).

Konsekvenserna av TBE (som är ett virus och därför - till skillnad från Borrelia - inte går att bota) har jag sett obehagliga exempel på i bekantskapskretsen. Värre biverkningar än ett par dagars sjukskrivning av vaccinet har jag inte sett eller hört talas om. Vaccin är i 99 fall av 100 bra skit.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av FCR2 »

Är inte vaccinerad pga jag får en fästing var tredje år på sin höjd. Så väldigt sällan. Har en bekants fru som verkligen åkte dit. Halvt förlamad och alla dom värsta symtomen. Så brukar man få fästingar på sig så rekommenderar jag att man skall vaccinera sig.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av bastard »

flera sprutor under ett år
sedan vart 5 år

som vanligt är att man börjar få motståndskraft vid första sprutan, som sedan minskar med tiden, sedan får man bygga upp det med flera doser

s även en enda spruta hjälper en del

får tyvärr ett antal blodsugare per år

konsekvenserna vid full tbe som värst är riktigt illa så för min del var det inget jag tvekade om
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av xsive »

Hmm borde kanske ta tag i att bli vaccinerad mot TBE då :hm:
Är utsatt för fästingar delz via området jag bor men sen också genom hundar som ju är fästingmagneter.
Senast förra veckan kröp en fästing över från hund till mig.
Men - Jag måste ha ett utseende / lukt / smak som är avstötande för fästingar för har hittils ännu aldrig blivit biten av en fästing.

https://www.netdoktor.se/infektion/fast ... -an-andra/
I started out with nothing, and still have most of it left
Nicke
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2022 07:30

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Nicke »

Undersökningar har visat att ungefär 1 fästing på 100 bär på TBE i högriskområden, om man är mycket i skog och mark i dessa områden och vet att man drar på sig 5-10 fästingar per dag, så är det nog en bra ide att vaccinera sig. Om man däremot vistas i lågriskområden där kanske 1 fästing på 500 bär på TBE, och att man får någon enstaka per år, så är det osäkert om man får någon nytta av en vacination.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"