Vaccin mot TBE?

Tänk efter före, och gör det här
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Tank »

Här nere i SV Skåne har antalet fästingar exploderat mot för 10 år sedan. Jag kommer att vaccinera mig mot TBE under året.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Omnivore »

Jag har nu fullgott skydd. Vaccinerade hos Min Doktor enligt följande:
2020 - tre sprutor med en veckas mellanrum
2021 - fjärde sprutan
Rekommenderad påfyllning 2024
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 14 maj 2022 09:34 Jag har nu fullgott skydd. Vaccinerade hos Min Doktor enligt följande:
2020 - tre sprutor med en veckas mellanrum
2021 - fjärde sprutan
Rekommenderad påfyllning 2024
Men oj det hade varit galet smidigt att kunna fixa det på tre veckor och sedan vänta till året efter! Varför är det så olika, är det olika vaccin med olika tider eller är bara för att olika doktorer rekommenderar olika?

Jag såg att priset ligger kring 400kr för en vanlig dos med som sen fylls på efter tre månader sen halvår och år. Betalade du liknande eller blir det dyrare om man vill ha den snabba varianten?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av maskros »

Här är information om vad som gäller nu: https://www.1177.se/Stockholm/behandlin ... tion-41436
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Timmerstugan »

Jag har haft borrelia från fästing. Det är inte samma sak som TBE. När jag fick det hade jag ingen aning om det och gick till doktorn. Konstigt nog hade den doktorn ingen aning heller, så jag fick ingen medicin mot den. Det som följde var ett helvete i några år med ledvärk. Nu är den borta, ledvärken.
TBE: hög feber, svår huvudvärk, kräkningar, ljuskänslighet, yrsel.

Borrelia: Trötthet, huvudvärk, värk i muskler och leder, en typisk hudrodnad i en cirkel runt bettet. Här kan du se bilder på hudrodnaden som kallas erythema migrans.
Borrelia finns det inget vaccin emot. Det kan man få flera gånger då det är en bakterie. :(
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av preppernurse »

Jag rör mig mest i skog och mark i Dalsland och Värmland.

Jag och familjen har börjat att vaccinera oss mot TBE, spruta nummer 2 om en månad, brukar inte få fästingar men det är jäkligt surt om man skulle få en som bär på viruset. Har tyvärr varit med om en i den nära bekantskapskretsen fick TBE och det var inget vackert.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Sallmonk »

Tror det är klokt att vaccinera sig mot TBE, jag och familjen har tagit de 3 första skall ta 3års sprutan efter sommaren.
Hade en kollega som fick TBE i samband med att jag tog den 3:e sprutan för nästan 3 år sedan, han är inte tillbaka i jobb än, vi pratade om att jag tagit vaccinet och han hade bestämt sig för att ta det också men gjorde det försent. Troligtvis kommer han aldrig att kunna jobba igen då han drabbades väldigt svårt av hjärnhinneinflammationen. Väldigt liten chans att drabbas så illa som han men en liten chans är en liten chans.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Prepsson »

En familjemedlem blev feldiagnoserad under många år men det visade sig vara ett fästingbett nån gång på 80-talet som personen fortfarande lider av.
Själv har jag bara tagit en spruta för några år sen men behöver fylla på.

Hur länge räcker det och hur ofta behöver man fylla på?
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Sallmonk »

Är väl lite olika med olika vaccin, men det jag och familjen har tagit, så var det efter första sprutan så var det 3 månader till spruta 2, sedan 6 månader till 3:e, 3 år till den 4:e sedan påfyllning var 5:e år. Skall ta 3 år sprutan i augusti.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Vaccin mot TBE?

Inlägg av Omnivore »

Enligt Min Doktor:
Grundvaccinationen av TBE omfattar sammanlagt tre injektioner under 12 månader som ger ett gott skydd under de tre första åren (för personer över 50 år rekommenderas det att grundvaccinationen innehåller fyra doser) och därefter ges en fjärde injektion efter tre år. För att upprätthålla skyddet ska man sedan vaccinera sig vart femte år.
Länk till hela artikeln. Notera att den är från 2021.
https://www.mindoktor.se/journalen/skyd ... GsQAvD_BwE
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"