Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av Tank »

Såg denna tråden. Jag vet att det kan och kommer att väcka ont blod men tänker ändå att det är en verklighet för många idag.

https://timbro.se/smedjan/ny-matning-va ... dragen-ar/

Det som slår mig mest är detta:

- "Bidragen blir också högre ju större familjen är. En fembarnsfamilj kan räkna med cirka 40 000 kronor i månaden. Om föräldrarna saknar längre utbildning och inte har chans att få välbetalda jobb blir det ingen skillnad i plånboken även om båda skulle jobba heltid. "...

Så med ovan blir det förmodligen skitsvårt, även för människor som verkligen vill göra rätt för sig, att komma ut på arbetsmarknaden och försörja sig själva.

Funderingar runt ovan? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av rödluvan »

Min fundering är att de är -extremt- ojämnt fördelade, en nära vän till mig har ca 10K/månad totalt, inkluderat då soppa till bilen,mmm det skall räcka till och jag vet att han jobbar +8 timmar/dygn men får typ 50:-/dag för detta som bäst, den enda lösningen skulle vara att jobba svart då det inte går att redovisa någonting ärligt, eller så tvingas man leva utjädra fattigt som honom (och jag nu när jag fick g¨å ned till det jag gör nu (Edit jobbar kvartstid), men jag ville veta hur man klarar sig på det, det går men det är fan inte många spänn över sedan alla kostnader för elström, hus,mm är betalt, men dedär som har 30-40K/månad har säkert inga sådana kostnader heller.)
Sedan blir det inga pengar kvar till de som vill göra rätt för sig men helt enkelt inte kan jobba.

För glassarna som har typ 30K+ månad är ju dessutom allt över 7-8K ren jädra vinst man inte ens kan spara med nuvarande system utan bara att bränna på vad helvetes skit man känner för och leva playboy liv best fan man vill medan de som faktiskt inte kan jobba får fortsätta att kvittera ut sina 3-11 (nu 13 tror jag)K/månad utöver ofta skyhöga sjukvårdskostnader relaterade till det man lider av.

Det är inte alltid det syns på ytan vem som kan jobba eller inte, en person kan se fullt frisk ut och röra sig normalt men kanske inte fungerar på en arbetsplats av andra orsaker, nästan inga av de som faktiskt behöver detta har några barn, eller i allafall inga småbarn hemma.

Det är dessutom de som har det allra sämst som är de som hamnar i skottgluggen då man tex inte får ga egendom, inte driva företag (varför??? det är ju fan direkt sjukt!) vara sparsam och investera i vettiga saker, osv. utan att man förlorar den enda inkomst man har att täcka rena baskostnader.
Många har inte ens råd att gå till tandläkaren eller doktorn så ofta som man hade behövt.

Det retar nog dem ännu mer än mig till och med, med idioterna som glassar runt med 20-30K/månad och bara slösar bort det.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av rödluvan »

Det hjälper inta att ta bort pengar, utan de måste fördelas mer rättvist och man måste göra om reglerna så att det går att:

Detta måste bli tillåtet:
Äga flera byggnader
Obegränsat med sparpengar.
Eget företag.
Höjas från 13 till 15K för de fattiga och lägga ihop detta till en fast summa man har oavsett bostad för de som är registrerade husägare, en lägre summa för den som har lägenhet då kostnaden för den är mycket lägre.

Tillåtet att ta med hela beloppet till valfritt EU land eller annat land inom avtalet om man är född i landet och har haft det i minst 20 år.

Bort:
Alla bidrag över 20K/månad.
Väck med Barnbidrag, bostadsbidrag, etc och annat till folk som tjänar mer än 20K/månad.

Vidare, straff åt de som slösar i ställetför att försöka bygga upp någonting varaktigt.
Senast redigerad av rödluvan den 21 maj 2022 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av somvanligt »

En stor majoritet har röstat för detta, så det är som det ska antar jag. :up:
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av rödluvan »

Det jag tjänar täcker mina kostnader, men jag försöker att sätta mig i situationen om man inte kunde arbeta alls och inte gjorde det för att man vill vara självförsörjande och oberoende (jag har inte lyckats bli det helt ännu på det gården ger, men det är målet...).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av EN brun böna »

Barnbidraget ska vara kvar men kanske ta bort föräldrarnas möjlighet att ta ut pengar. Det var en lyckans dag då jag blev myndig och fick bankboken med mina sparade barnbidrag som gjorde det möjligt att ta körkort, köpa bil, och skaffa egen bostad.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av maskros »

Har inte läst allt, inte länken i början, men funderar lite. Har ikväll suttit och budgeterat för min kommande avslutning av tiden som anställd. Har haft tur som fått ett hyfsat arv efter föräldrar och haft ett jobb med bra betalt, tycker jag. Sparat ihop en hög pengar, med arvet ovanpå det räknar jag med att kunna sluta som anställd och typ gå i pension på min 60-årsdag.

Pensionen från staten och pensionsförsäkringar genom jobb blir inte så stor, jag räknar med att få 11 kkr/mån efter skatt från att jag fyller 65 tills jag dör. Tiden 60-65 tänker jag klara med sparpengar och arvet, tiden efter 65 har jag pensionen och en del av sparadet och arvet. Några bidrag räknar jag inte med. Inte över huvud taget. Jag tänker att jag själv väljer att sluta jobba (som anställd) tidigt och får därför ta smällen av det.

Min sista tid är viktig för mig, det är mycket jag vill göra, både för egen del och för ungarna och jag vill hinna träffa släkt och vänner och pyssla hemma på gården - allt går ju lite långsammare också när åren går förbi 60 - så jag väljer att lägga ned. Sen kanske jag har tur och får något påhugg inom något av de områden jag behärskar så det kanske blir en extraslant då och då.

Å ena sidan är det helt galet som det är, att man inget vinner på att jobba jämfört med att gå på bidrag i vissa speciella fall. Å andra sidan finns det inte i min värld att "snylta" på andra om jag kan klara mig själv. Men jag är väl gammaldags, som morsan som vägrade hemhjälp för hon var minsann inget fattighjon som skulle ligga samhället till last...

Å tredje sidan är det lätt för mig att tänka och säga så eftersom jag haft turen att både få ett arv och haft ett jobb som gett en lön som låtit mig spara pengar. Jag fattar att för den som har ett låglönejobb, är ensamstående och har ansvar för ett par ungar är det inte lätt. I det läget är det väl rimligt att det finns bidrag tänker jag. Men för den som kan, men inte ids, att göra rätt för sig har jag svårt att se att bidrag ska vara en väg till ett bekvämt liv.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av maskros »

Jag hade för många år sedan en granne som var "arbetslös" så han fick A-kassa. Samtidigt jobbade han svart heltid. Sicket djävla as, jag fattar inte folk som gör så.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Jobbar själv två dagar i veckan. Fixar inte mer och bara det är på nåder. Född med ganska illa skada. Då är jag delvis föräldraledig så har ju en viss ekonomisk hjälp. Plockar ut runt 8k i månaden utan föräldrapenningen inräknad. När föräldraledighet en är slut blir det jobbigt. Snålat på den fram till ettårsdagen. Nu måste jag ta ut full. Skulle barnbidrag tas bort då blir det rätt illa. Nu har jag haft tur då jag kunnat spara undan väldigt mycket pengar innan det blev så dåligt att det bara inte gick mer. Har blivit sämre och är rädd för att det inte kommer gå alls. I sjukansvängen igen. Sökte hjälp då jag blivit sämre. Gick ner från fyra dagar i veckan till två. Stor anledning till min prepping är just att jag alltid vetat att det skulle bli sämre. Sen blev det helt plötsligt barn. Alltid velat ha men aldrig vågat pga detta. Jag tänker nog att egentligen att bidrag borde nog finnas och kanske skulle vara lättare att få dem. Men aldrig så att du tjänar på att inte jobba! Jag har aldrig fått någon ekonomisk hjälp. Men har väl kanske aldrig direkt levt "värdigt". Jobbat på och sen levt på va jag sparat ihop när det inte gått mer. Sparat mkt och lyckades köpa boende när jag fick ett arv. Då ångrade jag inte att jag sparat och snålat i nästan 20 år.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Varför arbeta om man inte kan eller måste?...

Inlägg av rödluvan »

Kanske skall fylla i att antalet faktiska sjukpensionärer (dvs de som har papper på att sjukdom/ålder men inte har egen pension från någonting annat) bara är ca 350 000 och det är de som får denna mindre summa om ca 8000:- har man tur kan man på detta få bostadstillägg upp till, hoplagt med den första summan (basbidraget) en totalsumma om ca 13 000:- efter skatt, denna summa är fast och går mig veterligen inte att påverka med ärliga medel.

Om nu summan det utbetalas till är mer än dubbla den summan så innebär det följaktligen att fullt friska personer står för den största andelen, om man inte räknat in vanlig folkpension i summan, men den är också bara ca 8K, då den mig veterligen är samma summa som jag nämnde ovan, men har ett annat namn.

Jag menade bara att de som verkligen behöver barnbidrag, dvs personer som ni ovan är de som skall ha det, inte folk som tjänar 2x 30 000:- efter skatt/månad, då är det i mitt tycke bättre att de som verkligen är fattiga får mer och ges möjlighet att spara, tex till ett hus eller större lägenhet som ni sade ovan, vilket inte går med nuvarande system då reglerna klart säger att man inte kan spara mer än upp till en viss summa eller äga hus som överstiger detta värde utöver tex lägenheten eller var man nu bor medan man sparar, med detta avser jag säga att de som tex ärvt hus eller skall få ärva, eller som förvaltar en enhet åt andra eller tvingas hyra långt bort pga jobb, osv skall kunna göra det utan att man får avdrag på den redan löjligt låga summan ovan så att barn eller barnbarn får en chans att ärva, eller man kan flytta tillbaka när man är klar, osv. Givetvis får man då betala det extra boendet helt ur egen ficka, det är bara det att man borde få ha kvar det ärligt.

De som fuskar till sig 30-40K av systemet har ändå absolut inga problem att gå runt dessa bestämmelser under bordet, det räcker tex att skriva över tillgångar till en person som inte är registrerad så kan de ju bara skita i reglerna sedan, samma med reglerna för företag, dvs detta straffar enbart ärliga människor. De som inte är ärliga skiter fullständigt i detdär och det är bokstavligen en minuts jobb att gå runt det för de som luras.
Bättre då att det sker ärligt utan att folk som vill göra rätt för sig i det man kan hela tiden måste straffas för det andra gör tycker jag.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"