Diesel eller bensin?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Diesel eller bensin?

Inlägg av Charlie** »

Ur preppingsynpunkt, så tror jag att de flesta betraktar dieseln som fördelaktig bränsle att bunkra. I Ukraina, i dess nuvarande situation, så är det endast bensin som går att köpa om än ransonerat och hiskeligt dyrt. Dieseln är nu enbart till för samhällsviktiga transporter och för de Ukrainska väpnade styrkorna. En kris i Sverige, skulle med all sannolikhet innebära samma sak för oss.
Jag har länge funderat över man bör förenkla sin bränsleprepping och sittbränsleförråd. All utrustning som kräver förbränningsmotorer bör för enkelhetens skull drivas på samma bränsle anser jag. Jag har lampor, elverk, motorsåg och bil som drivs med bensin. Jag vet att bensinen är svårare att bunkra än diesel men billigare. De flesta av de mindre motorerna går ju på bensin också.
Hur resonerar ni andra?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Tank »

Bra tänkt.

Själv är jag i nuvarande läge ställd med diesel på fordonssidan och bensin/alkylat på elverkssidan.
Jag lagrar diesel/hvo100 på dunk för fordonen och främst alkylat på dunk/flaska för elverken.

Resten går på el eller gas.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av maskros »

Börjar överväga att gå över till bensin på bilarna med tanke på möjlig bristsituation men måste ändå ha diesel hemmavid för maskiner. Har alkylat i plastdunkar, diesel med algdödare i plåtdunkar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av EN brun böna »

Har man rätt äldre motor i bilen så kan man ju tillverka rme hemma till sina fordon. Har man odlingar och har traktor så är det nog ett måste
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av xsive »

Ett bränsle är inget bränsle. Två är en osv.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 28 maj 2022 21:57 Ett bränsle är inget bränsle. Två är en osv.
Jo men då krävs det att man har prylar som går på diesel också. Men visst bör man ha någon form av alternativ. Motorsåg som går på el finns på önskelistan, lika så ett elverk som kan drivas med gasol.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av somvanligt »

Bilen går på bensin så det är 40 liter av bensin som jag har på dunk för min del.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av xsive »

Dieseln eller helst HVO100 har fördelen att man inte är så begränsad av hur stor mängd man får lagra lagligt.
Naturligtvis lagrar jag ju HVO för elproduktion eller uppvärmning... :notme: och då gäller Max 10,000, liter ej i bostaden
Lagrar man i tank under 1m3 finns heller inget krav på återkommande besiktning av tank.

Bensin / Alkylat är ju del av totala mångden 100l brandfarlig vätska. Inkluderar T-sprit osv
För bensin ser jag till hålla mig under 100l
I started out with nothing, and still have most of it left
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Sallmonk »

Använder bara diesel då bil, elverk och traktor går på diesel. Har samlat på mig flertal tankar och oljetunnor som jag förvarar diesel på. Har mest blank diesel då jag har en vän som äger tankbils åkeri. Men också en del sjöfarts diesel (MGO) då jag ibland jobbar lite "extra" med att reparera diesel motorer på mindre fartyg. Har även en del kemikalier hemma som tar ihjäl diesel tillväxt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10353
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av bastard »

sten påse sax, laser
ved är bra att ha, men man klara inte så mycket på det
stora energimängder och relativt billigt

diesel, dieselbilar, dieselvärmare dieselelverk, dieselkokbrännare
man får ha 10 kubik hemma
vanlig mackdiesel är ,, knappt diesel, utan något man hae i en dieselbil, men som man inte ens vågar parkera på flygplatrsen i två veckor utan att slemmonstrena anfaller en när man sätter sig i den igen
ska man lagra så blankdiesel eller hvo100

bensin , bensinbilar , bensinelverk, bensinmotorsågar, bensinkokbrännare
95oktan är ,, knappt bensin, men fkar hyggligt
98oktan är bättre
men aspen är lagringsbar i flera år

el , dyyyrt att lagra, billig tillverkning om man har solpaneler, dyr om man har bränsleelverk

el kan du tillverka rimligen hemma nuförtiden, solpaneler
ved kan man få i skogen
men diesel och bensin är djävbligt jobbigt att tillverka själv

jag vill ha rubbet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Fordon"