Diesel eller bensin?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Mulle »

Jag tänker både och. Har en bil och en mc som går på bensin. Lagrar ca 50 liter i olika kärl (98 oktan) som roteras halvårsvis. Då bensinen är mycket brandfarlig så finns mina kärl på olika platser. Maskinparken använder bensin så jag har även 25 liter akylat till sågar och annat. Har sedan ca 100 liter blankdiesel till elverket. Dieseln kan lagras minst tre år enligt leverantören och är ju inte speciellt brandfarlig. Tänker att vid brunt läge så är det nog lättare att få tag på någon form av diesel här ute på landet bland lantbrukare och andra med varierande grad av förberedelser.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av xsive »

Nu snackas det ju om eventuell dieselbrist.
Kommer det i så fall bara beröra diesel eller både den och bensin?
Lite med tanke på bränsleval till ev extra bil.
Dieseln är dyrare japp men dieseln drar färre liter bränsle / mil och man kommer då betydligt längre på en tank.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av bastard »

senaste tiden har dieslen legat högre än innan jämfört med bensin, så det kan vara så att bensin kan finnas lite mer av

beror lite på hur åtgången är i förhållande till vad man får ut från råoljan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 28 maj 2022 20:37 Ur preppingsynpunkt, så tror jag att de flesta betraktar dieseln som fördelaktig bränsle att bunkra. I Ukraina, i dess nuvarande situation, så är det endast bensin som går att köpa om än ransonerat och hiskeligt dyrt. Dieseln är nu enbart till för samhällsviktiga transporter och för de Ukrainska väpnade styrkorna. En kris i Sverige, skulle med all sannolikhet innebära samma sak för oss.
Jag har länge funderat över man bör förenkla sin bränsleprepping och sittbränsleförråd. All utrustning som kräver förbränningsmotorer bör för enkelhetens skull drivas på samma bränsle anser jag. Jag har lampor, elverk, motorsåg och bil som drivs med bensin. Jag vet att bensinen är svårare att bunkra än diesel men billigare. De flesta av de mindre motorerna går ju på bensin också.
Hur resonerar ni andra?
Precis som du säger, så är 99% av alla samhällsviktiga fordon diesel drivna. Militär, Polis, Brandkår, Ambulans, Bussar, Tunga fordon som lastbilar, traktorer osv, men även Taxi kan hamna i den kategorin om de utför tjänster. samt alla samhällsviktiga elverk.

Bensin motorer har fördelen att med ganska enkla medel om man är riktigt mekkunnig så kan man etanolkonvertera dem. Om man dessutom vet hur man gör riktigt-riktigt starkt hembränt så har du etanolen om du har bunkrat råvaror för att göra mäsk.
E85 är det som kommer finnas kvar längst i pumparna vid total stop i leveranserna då väldigt få bilar går på ren E85.

Hur jag resonerar... Rosa bubblan är riktigt fin, så det är lugnt. 8-) ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av EN brun böna »

Äldre dieslar går ju att konvertera till ren vegolja eller hemmagjord rme eller tom biogas vilket även bensinbilen kan klara . Sedan finns vedgas/gengas som går att använda i äldre bensin och dieslar.
Äldre traktorer och entreprenad maskiner startades på bensin och sedan bytte man till diesel, de klarar att köras på en blandning av båda om det är rena vätskor utan rme eller alkohol.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"