Diesel eller bensin?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Charlie** »

Så här drömmer jag om min framtid:

Ved för uppvärmning och varmvatten.

Gasol för matlagning.

Bensin för bil, elverk och 4-hjuling.

Solpanel för batteri och elverktyg
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av xsive »

Kommer byta den dagliga bilen från diesel till ren elbil i höst. Med allt det innebär. :hm:
Med solceller kan man producera för laddning för normal körning när det finns sol. Beroende av laddstationer om man skall köra längre
Siktar på att skaffa en diesel ren BOV av sådan ålder att den inte beskattas och lagra HVO för den. Vad, när, osv oklart
Familjens andra bil är en bensin idag och ingår inte i plan egentligen
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 29 maj 2022 16:53 Gasol för matlagning.
Hur är dina tankar där, jag menar - varför inte laga mat på ved?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 29 maj 2022 18:23
Charlie** skrev: 29 maj 2022 16:53 Gasol för matlagning.
Hur är dina tankar där, jag menar - varför inte laga mat på ved?
Självklart vill jag kunna laga mat på en vedeldad smalspis typ Viking 40 eller liknande, helst med vattenvärmare. En sådan skall installeras när jag blir rikare. Men den kommer att vara mer som ett komplement till inomhusvärmen och användas som varmhållning av mat/disk- och tvättvatten och inte som "huvudspis"
...så till vida, att ved inte blir det enda bränslet som jag kommer att ha tillgång till.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av bastard »

det jobbigaste med både bensin och diesel är att man varken har plats eller råd att ha ett ordentligt lager
typ 10 kubik blankdiesel

bara det kostar ju nästan en kvarts miljon :shock:
och är ca 100,000 kwh
på 20 år är det billigare att investera i solpaneler, men då får maninte elen vintertid där den behövs som mest
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 29 maj 2022 22:11 det jobbigaste med både bensin och diesel är att man varken har plats eller råd att ha ett ordentligt lager
typ 10 kubik blankdiesel

bara det kostar ju nästan en kvarts miljon :shock:
och är ca 100,000 kwh
på 20 år är det billigare att investera i solpaneler, men då får maninte elen vintertid där den behövs som mest
Det spelar mindre roll om 20 år. Då är det väl någon yngre förmåga som bär ut mig i skogen för att självdö! :lol:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av xsive »

Finns det något ersättningsbränsle du kan tillverka själv för att driva bensin eller dieselbilen?

Etanol - Går ju att tillverka men genom destillering är det en långsam process för att få fram volymer.
Etanolen kan ju blandas i bensinen i större eller mindre andel för att dryga ut bensinlagret.

RME - Går ju att tillverka hemma av Rapsolja men då behöver man Metanol 15-20% och Kaliumhydroxid 1% (procent av rapsoljan)
och får även Glycerol som restprodukt som ju inte är så användbart.
Med dagens priser på rapsolja lönar det sig inte om man inte odlar det själv.

Rapsolja går ju även blanda i lagerdieseln direkt om man har en gammal förkammar dieselbil. På sommaren inblandad till stor del.
Men samma där inte lönsamt om man inte odlar själv. Billigaste rapsoljan på affären i 5/10l dunk ligger ju runt 20kr/l nu

Vilket mer bränsle kan man tillverka hemma? (Utöver ved till gengasbilen eller el till elbilen)
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av EN brun böna »

Biogas kan tillverkas hemma om man har djur. Den gasen kan köras genom vissa motorer direkt eller användas istället för gasol till spisar. Båda traktor, bil, elverk matlagning alltså.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av xsive »

EN brun böna skrev: 30 maj 2022 09:02 Biogas kan tillverkas hemma om man har djur. Den gasen kan köras genom vissa motorer direkt eller användas istället för gasol till spisar. Båda traktor, bil, elverk matlagning alltså.
Matlagning och stationär motor ok, men för att köra bil eller traktor lär väl gasen behöva komprimeras.
Är det något man kan fixa hemma?
I förlängningen kan man ju tänka samma för vätgas som kan produceras från solel.
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Diesel eller bensin?

Inlägg av EN brun böna »

Jo men det finns idag små microtankstationer som fixar det på gårdsnivå.
Här finns lite mer info men inte just om komprimeringen Biogas på gården-LRF. Går inte att länka då pdfen är personlig och laddas ner på din dator. Så sök på namnet här ovan

https://www.slf.fi/wp-content/uploads/Biogas_webb.pdf
Skriv svar

Återgå till "Fordon"