CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Alla egg verktyg är välkomna här.
Ursus

CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Har kikat på CAT/Fiskars som optioner för en dedikerad klyvyxa. Har dock ingen reell erfarenhet av dessa plastskaftade tingestar.

Så min fråga är hur bra de egentligen är? Hållbarhet? Värda priset, eller bättre att köpa en Hults/Gränsfors?

Fördelen som jag kan se är att skaftet inte är väderkänsligt, och det är inte så noga om den ligger under presenningen i vedhögen ett par månader om året.

Åsikter mottages!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av entropi »

Jag skulle bry mig mer om att metallen ligger ute och rostar under en presenning än träet.
Har en slägga med något sorts glasfiber/plast men jag skulle nog föredra trä. Det borde gå enklare att fixa till något sorts träskaft om det inte går att köpa nya.

Men det är väl inte helt självklart, plast kanske håller länge också.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av bastard »

ogillar känslan i dom
trä är ett material som verkligen funkar, dämpar vibrationerna rätt, lagom flex

har en fiskars, men annvänder aldrig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av Mulle »

Har en mindre Fiskars med någon form av plastskaft. Var tveksam i början men är nu förtjust över yxan som används nästan dagligen. Bra vikt och balans och ett bra stål som håller skärpan länge och är lätt att hålla skärpan på. Tänker dock fortfarande att en yxa med ett träskaft är mer robust och med möjlighet att byta ut skaftet. Har sett tester på nätet där Fiskars klyvyxa får bra betyg men en test säger ju inte så mycket om hur yxan funkar några år senare.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1052
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av rödluvan »

Fiskars lilla handyxa var riktigt bra de gånger jag lånat den av brorsan.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av Pentti.linkola »

Har en fiskars x7. Den används dagligen under eldningstid. Större yxor kör jag själv helst med Hultafors klyvyxa. Gillar den bättre än gränsfors vanliga klyvyxa. Tror det är smaksak. Släggyxa kör jag gränsfors. Jag rekommenderar nog träskaft på en större yxa. Rent stötmässigt.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av WoodsmansLife »

Jag har en nerärvd Fiskars X27 klyvyxa som trots år av legat i en vedbod (eller ute) i en stuga och inte blivit omhändertagen inte påvisar på något slitage som är oroande.
Tycker det är en fantastisk klyvyxa. Huvudet hade inte en enda rostfläck från att ha legat ute i stugan jag fick den ifrån. Avsevärt billigare än en Gränsfors också.

Nackdelen är väl att man inte kan byta skaft. Men det är de enda än så länge.
Jag har ett par klyvhuvuden som jag hittat på loppis och fixat till för träskaftade yxor.

Använder den varje vår när veden tas om hand och ser ingen anledning att byta.

/Eldar huset med ved, ser veden som ett träningspass/nöje
Ursus

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Intressant med både ris och ros...

En av orsakerna till varför jag frågade är för att jag upplever att Hultafors/Gränsfors både har gått upp i pris och börjar bli lite... Sällsynta? Förr hittade man en standard-Hults i varje bygghandel, men tycker att det blir mer och mer urplockat. Plastskaften börjar ta över.

Visst kan jag alltid beställa, men jag är jävligt petig kring kvalitet. Vill se och känna att skaftet sitter ordentligt, att fiberriktningen är korrekt, att det inte finns defekter i härdningen, med mera. Det är svårt vid distanshandel.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av Charlie** »

Jag var inne i den lokala Julabutiken och gick förbi hyllsektionen med reservskaft till släggor och yxor. Släggskaftet i plast var märkbart tyngre än motsvarigheten i hickory.
Den gedigna tyngden i kombination med det skönt gummerad greppet, fick mig att börja fantisera om en butiksdemolering. Den första slutsatsen är att plastskaft gör verktyget tyngre men kan fylla en funktion precis som det är, utan verktyget monterat.
Den andra slutsatsen är att jag kanske skall uppsöka en psykolog för samtal, vägledning och eventuell medicinering.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 04 jun 2022 12:04 Den gedigna tyngden i kombination med det skönt gummerad greppet, fick mig att börja fantisera om en butiksdemolering.

Den andra slutsatsen är att jag kanske skall uppsöka en psykolog för samtal, vägledning och eventuell medicinering.
Fullständigt sunda tankar, känner lite samma när jag ser hyllmeter med 178 sorters flingor på Coop :lol:
Skriv svar

Återgå till "Klingan"