Enaxlad traktor

WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Enaxlad traktor

Inlägg av WoodsmansLife »

Har snöat in på enaxlade traktorer. Är det någon med erfarenhet utav dessa?
Det ser jäkligt trevliga ut och verkar vara väldigt populära redskap i delar av världen med mindre ekonomisk styrka än oss.

Tyvärr hittar jag inte de tillbehören jag är ute efter till fyrhjulingen och en liten traktor blir för stor för att hantera kring odlingarna och potatis-/morotslandet.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av maskros »

Typ lite halvdant kanske. För många år sedan (1900-talet) hade jag en kompis vars föräldrar odlade en del. De hade nån tysk maskin med en tvåtakts bensinmotor. På den kunde man ansluta en fräs, en liten plog, något som var ett mellanting mellan harv och kratta, man kunde koppla på en vagn och sätta ett snöblad framför så kunde man köra runt och sanda och ploga. 6 växlar framåt och 2 bakåt. Ett djävla as att vara tungt, svårstartad som helvetet men när den gick kunde den allt. Två "stora" (kanske 20-25 tum eller så) hjul med däck med traktormönster.

De använde den för sina odlingar, den fräste och gjorde färdiga rännor för potatisen. Fantastisk maskin. Dagens varianter tror jag är mycket lättare, mer lättstartade och uppskattas tror jag av grönsaksodlare och andra som annars skulle behöva små traktorer med radodlingshjul.

Själv kör jag en 2WD minitraktor från japan under 20 hk för en del grejer, både på åkern och i skogen. (Skulle jag köpa en idag skulle jag köpa 4WD för skogen).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av WoodsmansLife »

Jo jag tror en sån maskin skulle passa oss perfekt här. Vi har lite utav en djungel(av design) hemma vilket gör att en liten/mini traktor blir för mycket att hålla på och vända med i bland annat potatislandet. För allt annat bestyr har vi en fyrhjuling, men även med den blir det knöligt att hålla på och vända.
Blir spännande att se om någon annan har erfarenhet.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av EN brun böna »

Jag har två sådana jättemaskiner och ingen funkar. Det är startmagneterna som saknar hållbarhet och oftast inte tål att lagras över en vinter. Nu saknar jag startmagnet och vet inte var jag kan köpa dessa nya, någon som vet? Har bra med redskap till dessa och de är inte så svårkörda bara de fungerar.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av bastard »

hur ser startmagneten ut?
en sak man kan göra om magnetiseringen klingar ut är att göra en magnetiseringsmojäng, inte särskillt svårt

en sak jag skulle kunna tänka mig med en enaxlad trädgårdsmaskin vore att ha eldrift på en
har man solpaneler så kan man göra en hel del jobbigt arbete när solen skiner
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av WoodsmansLife »

bastard skrev: 06 jun 2022 11:21 en sak jag skulle kunna tänka mig med en enaxlad trädgårdsmaskin vore att ha eldrift på en
har man solpaneler så kan man göra en hel del jobbigt arbete när solen skiner
Hmm, det lät inte alls tokigt.
Har inte hittat någon med eldrift än och jag är inte alls så pass kunning inom ellära att jag skulle kunna hitta på något själv.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av WoodsmansLife »

EN brun böna skrev: 06 jun 2022 10:50 Jag har två sådana jättemaskiner och ingen funkar. Det är startmagneterna som saknar hållbarhet och oftast inte tål att lagras över en vinter. Nu saknar jag startmagnet och vet inte var jag kan köpa dessa nya, någon som vet? Har bra med redskap till dessa och de är inte så svårkörda bara de fungerar.
Vad är det för typ av modell?
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av EN brun böna »

Kommer inte ihåg modellen men de är mycket lika denna https://www.youtube.com/watch?v=1Bnp0Bu25K8
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av Jakob »

Jag frågade offert på en BCS 740 med Honda GX390 motor för en tid sen. Traktorn gick lös på 30kkr och frakten på 3kkr.
Elstart och batteri 4,5kkr och 80cm rotovator 7kkr.
ci am pelli punkt com
Det var i våras. Blev ingen beställning.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Enaxlad traktor

Inlägg av Obstinat »

Kommer osökt o tänka på Belos. Populära inom kommunala verksamheter för över 20 år sedan. Användes tillsammans med plogblad gräsklippning sopvalsar osv... Fanns med ståplatta eller ännu bättre en liten vagn efter. Som ung i mitten av 80 talet så körde jag en sådan på hockeyrinken o bandyplan. Kul men kallt.... Men som sagt då var man ju fortfarande ung... 8-)
Skriv svar

Återgå till "Gården"