Spakblock?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Spakblock?

Inlägg av maskros »

För fällning av träd med baklut, nån som har erfarenhet av nåt lämpligt?
Till bra pris förstås, dyra kan jag hitta själv.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Spakblock?

Inlägg av entropi »

Kan det inte fungera med ett grovt spännband, typ modell som lastbilschaufförer har?

Har använt det ett par gånger för att styra om fallet på ett träd som lutar "fel"
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Spakblock?

Inlägg av bastard »

spakLYFTblock ?

eller pinnen som man vevar så den bli längre?

en hi jack är ett allternativ
har en och annvänt den en del, ska man ha den på träd så är den inte optimal

men för träd så föredrar jag ändå lina lite längre upp och till lämpligt fordon eller spaklyftblock
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Spakblock?

Inlägg av Parabellum »

Pinnen som blir längre heter stalp och är ett utmärkt redskap. Tyvärr inte billig, men vad är det som är bra.
Billig mindre bra stalp går att göra själv men ett grövre rör (ca1,5 m) och en domkraft i toppen med tänder som trycks in i stammen. Rörets andra ände kan ha ett vinkel järn som förhindrar att röret sjunker ner i myllan.
Stalpen är ett mycket bra redskap för att som ensam huggare hålla uppe produktionstakt med bibehållen säkerhet.
Annars tycker jag högt placerat rep som förspänns rejält funkar utmärkt. Har gjort så för mig i alla fall.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Spakblock?

Inlägg av maskros »

Ett spaklyftblock. Ska användas så att jag lägger en sax en bit upp i trädet som ska fällas, sling runt ett annat, en tamp från saxen ned till spakblocket och andra änden av spakblocket i slinget. Sen sågar jag riktskäret, spänner upp rejält och gör därefter fällskäret. Sett det göras så av riktiga proffs som fäller invid elledningar, smidig och säker metod.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Spakblock?

Inlägg av bastard »

jag letade ganska länge efter ett spaklyftblock
biltema har, men njee
köpte en kedje telfter från motsvarande kina tillverkare och den gick sönder ganska omgående...

brukar komma upp på blocket och tradera, man kan kolla där

köp ingen skit, det är inte lönt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Spakblock?

Inlägg av Obstinat »

maskros skrev: 06 jun 2022 11:07 Ett spaklyftblock. Ska användas så att jag lägger en sax en bit upp i trädet som ska fällas, sling runt ett annat, en tamp från saxen ned till spakblocket och andra änden av spakblocket i slinget. Sen sågar jag riktskäret, spänner upp rejält och gör därefter fällskäret. Sett det göras så av riktiga proffs som fäller invid elledningar, smidig och säker metod.
Ett spaklyftblock med lite kvalite kostar en slant om man önskar ordentlig dragkraft! Har själv ett gammalt ifrån Vattenfall som nyttjats ordentligt i 20 år av mig. 500 kg enkel lina(vajer) . Hög fästpunkt o friskt träd möjliggör oanade krafter.

Skulle för egen del aldrig nyttja en sax utan köra på sling alternativt knopar runt trädet...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Spakblock?

Inlägg av bastard »

ett allternativ är winsch och batteri, funderat på det flera gånger, liten 12v winsch och batteri från skruvdragaren, det är inte jättekrafter vi talar om

finns ju småwinschar som inte har motor utan körs med skruvdragare

eller dom med bensinmotor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"