Impregnering av Fjällrävens G1000

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Charlie** »

Parabellum skrev: 10 jun 2022 10:58 Mitt tips är att fatta blocket med antingen höger eller vänster hand ( :smack:) och dra blocket försiktigt över tyget.
Alltså applicera ett tunt lager över hela plagget.
Fatta sedan hårfön/ varmluftspistol och värm vaxet/ tyget försiktigt. Du kommer tydligt att se vaxet flyta in i textilen.
Precis så gör jag också. Enda skillnaden är att jag tar i lite gran, när jag stryker på vaxet så att det blir lite mer mängd (om man vill ha det alltså) Efter hårtorksbehandlingen kan tyget bli lite "flammigt" i färgen. Då slänger jag in plagget i torktumlaren tillsammans med en våt handduk och kör den tills flammor a försvunnit.

Hårtorken använder jag på samma sätt även då jag smort kängorna.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Impregnering av Fjällrävens G1000

Inlägg av Parabellum »

Så här hårt impregnerar jag min vardags vinterjacka, stort fokus på sömmar.
Vill att mycket vax kommer in och tätar sömmarna och mättar tråden.
Mättad tråd kommer inte att öppna upp sig som en ovaxad tråd.
Visst blir den flammig när man gör som jag gör, men bryr mig inte.
Lite mer vax på vänstersida på grund av att blocket blir varmare och varmare av handen och friktion.
Detta är inte rätt sätt, utan mitt sätt. :) :smack: :hm: :up:
Bilagor
jacka1.jpg
jacka1.jpg (2.4 KiB) Visad 97 gånger
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"