ved

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

ved

Inlägg av bastard »

tänkte bara påminna om ved för dom som köper sådant

på jobbety så är det två som inte fick ved på vanliga ställen för att allt redan var köpt

om det blir dyrvinter och kallt (statistikt sett bör det snart komma en kall vinter snart)
och elpriserna ökar och folk vill ha ved så lär det inte bli lätt att få tag i när det väl behövs
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: ved

Inlägg av Ursus »

Viktigt inlägg! :up:

Jag instämmer, har kontakt med några skogsägare som säljer ved och efterfrågan är massiv just nu.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: ved

Inlägg av Jakob »

Jag har inte köpt ved sen 2001. Det var första och sista gången. Då köpte jag ett traktorlass med spillvirke från ett lokalt sågverk.
Huset vi hyrde behövde snabbt få vedboden fylld, då vi hade eldat upp all ved och skulle flytta till eget.

I år har jag gjort mindre ved än vanligt. Orsaken är att vedboden är full - väggarna bågnar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: ved

Inlägg av bastard »

har sett mer av detta nu, folk vill köpa och det finns inte, nästan så man får låsa in veden med till hösten..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: ved

Inlägg av Charlie** »

Här finns ju en ypperlig chans för den med mark över att tjäna sig en slant. Att odla björk på mark som ej längre lönar sig för spannmål, potatis och vall, borde ju kunna tas i anspråk för detta. Nu tror jag att det inte gillas av våra politiker och myndigheter.
Att vara opportunist och tjäna pengar, sticker i ögonen på folk.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: ved

Inlägg av bastard »

eller annvända mycket av det som bara mejas ner till ved istället
men, det finns nog mycket mark som passat för snabbväxande energigrödor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: ved

Inlägg av EN brun böna »

Förr odlade man sk skottskog för ved. Den bestod av snabbväxande lövträd som skickar upp nya skott vartefter man hugger. Då kan man skörda ca vart 10 år. Bara att räkna hur stor yta det behövs per år och multiplicera med 10. Sedan bara att plantera rätt sorts lövträd .
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: ved

Inlägg av Jakob »

Jag har sett flera inlägg på sociala medier där folk som aldrig gjort ved förr i år har fått för sej att börja.
Ofta har de köpt en batterisåg och fällt ett par träd i närheten av huset. Sen klyver de veden mitt i sommaren och lägger ut att "här är veden som ska värma oss i vinter". Vedbod saknas i 2 fall av 3 ungefär. Planen för förvaring verkar vara en presenning. Inte en chans att den veden hinner torka till vintern.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: ved

Inlägg av bastard »

:roll: någon som är förvånad?

tja, påminner er, ska ni ha ved för vintern och köper den, se till att göra det så fort ni kan, om det inte redan börjar bli för sent
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: ved

Inlägg av Parabellum »

För den som känner någon med skog och kan köpa på rot är det nog inte försent ännu att få det torrt.
Köp och fäll det nu, låt det ligga tills löven skrumpnat bort och klyv det sedan direkt.
Det är aldrig försent fören det är försent! :hm:
Och bättre sent än aldrig. ;)
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"