din smärtgräns för elen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

din smärtgräns för elen?

Inlägg av bastard »

ok, tjatigt med el, men vi kör en till

om något år kommer alla elmätare vara utbytta så dom klarar timdebitering

och med dagens elmarknad så killgissar jag på två saker
vi kommer bli styrda mot timdebitering och effekttariff

allt för att minska effekttopparna och dra ner energiförbrukningen , åtminstånde under höglast tider

om, eller när det blir så, hur ser ni på detta, vart har ni era smärtgränser?

ex kommer dom som bor i lägenhet med fjärrvärme inte ha några större bekymmer
dom som bor i villa med direkt elvärme kommer dö i hjärtattack när elräkningen kommer :shock:

med helaa samhållet gåendes mot el istället för fossila bränselen ,i ex bilar ståltillverkning betontillverkning och allt därtill så kommer det bli intressant att se hur elpriserna kommer bli

för min del så är det ok, jag kan elda med ved när det blir kallt, luft luftvärmepumpen funkar bra till resten

kollade däremot på hur det kan bli för en arbetskamrat, vilket bra i dagsläget kommer bli illa för den familjen till hösten om inte elpriserna går ner
dom förbrukar runt 20,000 kwh, vilket kan bli runt 60-70kkr per år bara med nytt fast elavtal
rörligt är en sak, men eftersom uppvärmingen blir mest vintertid och då dyrt så kan det gå på ännu mera med rörligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av Tank »

Det är lite därför som vi dels skall montera solceller, dels ta en ordentlig funderare på vad nästa värmesystem skall bli. L-V vvp av nyaste sort drar trots allt rätt mycket el under vintern.
En pelletspannan ser jag som den enda vettiga vägen framåt just nu även om det inte alls är en säker framtidslösning.

Smärtgränsen just nu ligger på en total elräkning som måste ligga på under 7000kr per månad under de dyra månaderna (3st) och max 4500 de andra två.

Resterande räknare jag med kommer att bli nollkostnad med solcellerna med batteri på plats.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av rödluvan »

Jag håller gradvis på att bygga bort det.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av Pentti.linkola »

Sätter paneler nu. Använder under7000kwh per år men även det har börjat kännas med totala elräkningar som närmar sig 2000 kr i månaden. Gått från långt under tusenlappen totalt sett med abonnemang, skatt och vi knullardigirövenpåslagen. Tanken är att gå plus minus noll. Vet inte vad man kommer ifrån på nätägarens räkning men känner att detta med el blir nog inte billigare och solpanelspriserna går upp även de. Det var dags och snart så behöver jag inte snåla så med elen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av maskros »

Gör av med knappt 20.000 kWh hemma och runt 12.000 kWh i BOL. BOL har nu paneler, och fastpris, så där räknar jag med att klara mig ordentligt under 1.000 kr/mån. Hemma har vi inte fått upp paneler än, börjar priset närma sig 5 kr/kWh ur väggen blir det besvärligt. Har en kamin så det blir att slå av pannan när elen går över 3-4 kr/kWh.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av preppernurse »

Har redan idag väldigt låg energiförbrukning på villan, runt 9000 kwh/år. Jag tycker att räkningarna är saftiga som de är i dagsläget men jag kan inte göra mycket mer för att få ned förbrukningen, har redan bergvärme, nya fönster, extraisolering och alla hushållsmaskiner är så snåla de kan bli. Har planer på att sätta in en kamin för att kunna stöd elda för att kunna sätta ned värmen ytterligare i huset under de kalla månaderna.

Skulle säga att smärtgränsen går vid 4-5 kr/kwh.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av xsive »

Kan väl säga som så - Att ha det som jag kört dom senaste 5-6 åren men vedpanna som bara fått gå på elpatron
är inte längre en hållbar lösning. 17-20.000kWh/år beroende på hur mild vintern blir.
2022 har jag förbrukat 8.600kWh 1a Jan 11e Juni.
Smärtgränsen är ungefär där vi nu legat med rörligt elpris. (Om man räknar bort elpriskompensationen)
Fler och tunga investeringar i år för att få ner det.. :roll:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: din smärtgräns för elen?

Inlägg av entropi »

Jag har ungefär 20 kWh/dag förbrukning nu jämfört med vinterns 10-15 kWh. Sommartid jag med elpatron, sen pellets för 60 öre/kwh.
Går väl åt ca 3 ton pellets eller typ 15 000 kWh eller knappt 10 tusen kronor. Höftar uppåt lite för inflation även om jag redan säkrat vinterns pellets för den som vill räkna på nytt pelletssystem.
Solcellerna "ackumulerar" pengar på sommaren och avräknas på vintern, så höga priser nu är bättre för mig då jag får bättre betalt. Men det förutsätter ju att prisskillnaden sommar/vinter inte är ännu större än förra året...

Jag hade försökt titta på mindre flispannor som alternativ till pellets också om jag byggde ett nytt system.
Det tar lite mer plats och är oftast en lite större anläggning dock.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"