Spargris?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Spargris?

Inlägg av maskros »

Var ska man stoppa sina sparpengar?
Inflationen på årsbasis är 6% har jag hört.

Jag har en del på ett vanligt bankkonto med 0,1% ränta, det är som det är.
Jag har en del hos Lysa, placerat i räntegrejer, det har gått ned 5% eller så sen nyår.
Jag har en liten del hos Lysa, placerat i aktiegrejer, det har gått ned mer, kanske 8% eller så sen nyår.
Jag hittade en nischbank (Aros finans) som har insättningsgaranti och ger > 1% ränta om man låser pengarna ett tag.

Var och hur ska man spara sina pengar? Jag är extremt feg (bankgaranti är ett krav) med mina besparingar. Är det smart att lägga dem hos Aros och låsa ett tag?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Spargris?

Inlägg av xsive »

Allt beror på hur länge du är beredd låsa pengarna.
Låser du fem år kan du får >2% årsränta. Vid 2 års bindning ca 1,75%
Allt med insättningsgaranti

https://www.finansportalen.se/sparkonto/?

Å andra sidan är räntorna på väg upp.
Inte omöjligt sparräntan är tillbaka på ett par procent om ett par år så skulle inte binda för lång tid.
Heller inte för stor del av sparkapitalet. Visst 30% kanske
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Spargris?

Inlägg av maskros »

Tack! Jag är inte beredd att låsa mer än max 1 år, helst inte mer än ½ år.

Känns dumt att vänta och se också, pengarna försvinner under tiden, antingen i inflation eller sjunkande värdepappersmarknad. :(
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Spargris?

Inlägg av Obstinat »

maskros skrev: 12 jun 2022 21:48 Var ska man stoppa sina sparpengar?
Inflationen på årsbasis är 6% har jag hört.

Jag har en del på ett vanligt bankkonto med 0,1% ränta, det är som det är.
Jag har en del hos Lysa, placerat i räntegrejer, det har gått ned 5% eller så sen nyår.
Jag har en liten del hos Lysa, placerat i aktiegrejer, det har gått ned mer, kanske 8% eller så sen nyår.
Jag hittade en nischbank (Aros finans) som har insättningsgaranti och ger > 1% ränta om man låser pengarna ett tag.

Var och hur ska man spara sina pengar? Jag är extremt feg (bankgaranti är ett krav) med mina besparingar. Är det smart att lägga dem hos Aros och låsa ett tag?
Svårt läge. Istället för 0% ränta hade jag fört över delar av sparpengarna till ev barn. Så får ungarna förhoppningsvis förvalta pengarna på bästa möjliga sätt! Se det som ett förtida arv.... Gäller o skynda innan staten får för sig o införa arvs/gåvoskatt igen.... Annars är väl tipset o betala av ev lån. Kan inget om aktier o fonder men dylika med inriktning på livsmedel/energi/vapen osv kanske kan vara något? I dessa tider!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Spargris?

Inlägg av Omnivore »

maskros skrev: 12 jun 2022 21:48 Var ska man stoppa sina sparpengar?
Jag har en del hos Lysa, placerat i räntegrejer, det har gått ned 5% eller så sen nyår.
Jag har en liten del hos Lysa, placerat i aktiegrejer, det har gått ned mer, kanske 8% eller så sen nyår.
Är i samma bryderi och är jättefeg med mina besparingar.
Trodde inte att räntegrejer skulle gå ned nu när räntorna verkar gå upp men jag tänker väl fel.
Om ränteplaceringarna går ned hur är det då med obligationer?

Hittills har jag det mesta som reda pengar eller på Avanza Zero.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Spargris?

Inlägg av bastard »

jag köper grejjor, en del kan man annvända eller sälja om det behövs

det är i varjefall något man har i handen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Spargris?

Inlägg av Pentti.linkola »

Gjort om det mesta till att få ner månadskostnad och köpt på mig de saker som jag ändå behöver/kommer behöva. Lite besparingar har jag. Då i banker som ger lite ränta såsom lunar 1%, sevenday 0,85, nordiska 0,9 och nortmill 0,92. Inget bundet. Händer något vill jag komma åt dem snabbt.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Spargris?

Inlägg av entropi »

Det är väldigt svårt att ge några vettiga råd nu när "the everything bubble" verkar pysa.
Vilken tidshorisont spelar stor roll, och nu verkar ju centralplanerarna på de olika ländernas riksbanker om möjligt ännu mer irrationella så på kort sikt kan ingen logisk människa säga med säkerhet vad som bör göras så sprid riskerna...

Antar att det är köpkraft räknat i svenska kronor du vill säkra upp?
Du skulle ju kunna växla över en del till US dollar, en lite mindre del till Euro och lite NOK? Och behålla lite i SEK också.
Om du har mer än du behöver vid ett tillfälle så kan du ju växla det som stigit mer än kronan och balansera om fördelningen efter uttaget.
Jag tror nämligen de valutor som plockar hem industriell produktion kommer stiga.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Spargris?

Inlägg av TedBear »

bastard skrev: 13 jun 2022 10:39 jag köper grejjor, en del kan man annvända eller sälja om det behövs

det är i varjefall något man har i handen
samma här. jag passar på att göra större inköp nu. sånt som jag alltid velat ha och som jag vet att jag kommer att behöva.

häromdagen blev det trädgårdsredskap. kunde lika gärna förnya de gamla skräpgrejerna, och då är mina pengar bundna i påtagligt värde.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Spargris?

Inlägg av maskros »

Det är inte självklart någonting. Har i alla fall flyttat lite av besparingarna från Lysa räntepappersgrejs till vanligt bankkonto som åtminstone inte går back sett till siffrorna på skärmen. Tveksam till Aros, de har lite konstiga formuleringar i sina villkor. Har frågat om det men inte fått något svar. (:)

Funderar på (eller drömmer om) att köpa en elbil: https://ecoistcars.com/
För 180 kkr får man en bil som kanske håller i 15 år, det blir i så fall en värdeminskning på 1.000 kr/mån och det kan jag leva med men den har rätt begränsad räckvidd. Undrar om man kan lära sig leva med det. Då har jag iaf lagt pengarna på något vettigt som sparar pengar åt mig jfr att köra fossilbil hela tiden. Jag skulle kunna ha en (avställd?) gammal fossil att ta fram när det behöver dras eller köras långt med last. :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"