Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1427
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av jr_36 »

Passade på att köpa ett billigt enkelt elverk (Biltemas billigaste digitala). Tänkte man borde göra en extra noggrann break-in för att få motorn att hålla så länge som möjligt. I manualen står det enbart att den ska ha SAE 10W-30 olja, inget om break-in. Utan att ha full koll så hade jag gissat på följande procedur:
  • Fylla motorn med 10W-30 mineralolja, hälla en tesked rakt in i cylindern och dra runt ett par varv utan tändstift. Möjligen göra oljepluggen magnetisk. Därefter köra den helt utan last i 2 timmar (hur lång tid behövs?).
  • Byta olja till färsk 10W-30 mineral, köra med 50% last i 2h (hur lång tid behövs?)
  • Byta olja till helsyntet 5W-40 (dvs vanlig bilmotorolja). Klart.
Visst är det rimligt att byta till helsyntet efter break-in? Är det OK att köra "bredare" (5W-40 istället för 10W-30) olja? Eller bör man leta upp en 10W helsyntet om man nu gör det bytet (inte lika vanlitg som 5W-40)?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av bastard »

bara någon minut i första körningen, kolla oljan efter glitter om det är mycket skit i motorn

sedan använd den lagom och byt olja oftare än rekomenderat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av Parabellum »

1. Skruva fast en neodymmagnet på olje pluggen.
2. Kör den som som i ditt exempel.
Välj olja efter tillverkarens rekommendering om du använder den i "varmt" klimat, alltså ej ha den ståendes i minusgrader och kallstarta den, om inte oljan är specad för temperatur intervallet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av Tank »

Jag körde helsyntet på min och körde runt en magnet i oljan för att fånga upp metallspån.

Inga metallspån i oljan efter första körningen.

Den körs på alkylat och startar på andra rycket efter ett års vila.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Jobbe
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jun 2022 19:35

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av Jobbe »

Min gissning är att ingen inkörningsperiod behövs, om det inte står något om det i manualen. Bilar såldes förr i tiden med instruktioner om inkörningsperiod, max 100km/h dom första 200 milen har jag hört från någon. Men jag tror inte det finns sådanna rekomendationer längre.

Är det så enkelt att tillverkningskvaliten är så hög att inkörning inte behövs? Eller är dom inkörde i bänk på fabriken?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av bastard »

ofta bättre bearbetade, men att dom inte rengör ordentligt är illa, så att spola igenom motorn är riktigt bra, och på motor utan filter , något man verkligen borde göra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av entropi »

Är cylinderfoder, kolvringar osv alltid gjord av magnetisk metall?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av bastard »

nej, finns gott om motorer med aluminiumlegeringar i cylinder och som fårr en "härdat" lopp
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1427
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av jr_36 »

Att initialt köra några minuter först låter vettigt, om massa aluminiumglitter så lämpligt att byta olja ja.

Hmm, de specar 10W-30 vilket finns som mineral för inkörningen, men det finns inte som helsyntet, närmsta är 5W-30 som har samma arbetstemp (30), blir bättre att köra med det istället för 10W-30 mineral? Kommer mest sannolikt att köra när det är kallare än varmare, för om det är varmt kanske solen lyser...

Satte en magnet i luftkompressorn, och den plockade upp en del svart, men kanske mer stål i den...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Break-in av billigt elverk (eller annan mindre motor)?

Inlägg av mopar340 »

Är det en modern motor så tycker jag att man ska köra in hårt och kort.
Äldre grejor med gammeldagsa gjutjärnsfoder, ej platåhening mm så kan man vara lite varsam.

Byta olja efter en kort stund är vettigt på kvalitetsgrejor.
är det en Kina skrutt så byter jag olja innan om det är fylld annars fylla och byta efter 1 min.... är otroligt med skit i dem.

Följde "forskningen" i området för sådär 15-20 år sen, har för mig att den här mannen var en av de som var rätt ute?

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

EDIT: om man har moderna motorer med platåhenade lopp, perfekta tolleranser mm så är det inte mycekt som körs in...
Om det är nått "kina" tillverkat så är det fullt med skit från början sen blir det snabbt värre.
Gjorde oljeanalys på hydrauloljan i en Cotec klyv för några år sen... den hade gått ca 10h.
glittrande
Tunn som fan....
luktade kinesisk ful-diesel....

bytte och sen var det stabilt
Skriv svar

Återgå till "Energi"