vintern 2022/2023

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

vintern 2022/2023

Inlägg av bastard »

utan att vara pessimistisk, men efter en förhoppningsvis skön sommar kommer höst och vinter
denna vinterna har vi flera oros moln hängandes över oss

funderar på vad man bör fokusera på

saker jag ser som bekymmersamt är

energibrist i hela europa
kriget i ukraina
matbrist på grund av kriget i ukraina
höjda bränslepriser

jag kommer ha mer enkel mat på lager, pasta, ris , mjöl socker salt
kommer även ha diesel och bensin för reservkraft så man klarar sig minst en veckas körning
ved så jag klarar mig under vintern

hur ser ni på kommande vinter ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: vintern 2022/2023

Inlägg av Tank »

Japp, tänker liknande.
Dock dyrt att tanka upp mer, men kanske ändå nödvändigt så att man har när det behövs. :hm:

Är tyvärr (nästan) helt beroende av el för uppvärmning vilket stör mig enormt. Får fixa mera klabbar till gillestugans kamin om det tryter med elen.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: vintern 2022/2023

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Jag har panna som är beroende av el för cirkpump, vedspis plus kamin. Tänker pannan som sitter ute går o elda så den inte fryser och har lite självdrag. Bara elda så den inte fryser.

Mat odlar vi mesta o slaktar mesta själva. Är kostnaderna över det som är varat problem. Man ska inte ha barn om man inte har råd som bastard sa. Problemet e nog kostnaderna som samhället skjuter på folk inte mat, värme, vatten, tak över huvudet osv.
Ursus

Re: vintern 2022/2023

Inlägg av Ursus »

Försöker satsa på ved kring BOL. Kommer förmodligen att använda mer denna vinter, mest småelda för att hålla uppe värmen. Räkningen var hög redan i vintras, och det med luftvärmepump.

Tycker att det är lite svårt med maten. Man kan bara klämma in så mycket och hålla det i rotation. Men skall absolut hålla ett lager av basvaror. Mjöl och övriga produkter av sädesslag lär bli bristvara. Inte för att jag tror att Sverige kommer att vara utan, men priserna lär bara stiga och stiga och stiga.

Skall man göra något större inköp är det läge att göra det nu. Inflationen verkar slå på även de mest otänkbara varor. Vet inte om jag skrivit detta tidigare, men en Hultafors HVK som kostat 35-39:- på slumpmässig affär går nu på 49-59:-. Det är lite olustigt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: vintern 2022/2023

Inlägg av bastard »

slökollade på en yt om praktisk inflation, läs bild före efter prishöjning / minskad förpackning eller både och från staterna
det rör på sig därborta, många saker hadde åkt upp med 20-40%
intressant nog så kostade grrönsaker tydligen ganska mycket , känns udda, dom odlar ju en hel del
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: vintern 2022/2023

Inlägg av Dancecommander »

Jag kommer inte att konsumera mer, däremot kommer jag att göra bättre riktade inköp för att bredda mig och förbättra läget inför nästa sommar, en sådan sak är verktyg för att förbättra underhållet. Ved har jag, den ska bara huggas upp. Fler pallkragar ska byggas, och bra jord ska jag köpa i slutet på säsongen, därtill har jag ökat komposteringen så mycket som är möjligt.
Jag kommer inte att fokusera lika mycket på att bredda lagret med konserver och dylikt.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: vintern 2022/2023

Inlägg av WoodsmansLife »

Vintern kan bli väldigt intressant.
Högg rätt så mycket mer ved än tidigare år. Inte för att det tagit slut tidigare, mer för att jag hade tid, kunde och har hälsan.
Att ha en storkamin som primära värmekälla i huset känns bra. Endast två el radiatorer hjälper oss absolut att hålla nere kostnaderna.

Varje sväng in till stan (1ggr varannan vecka) laddar vi med torrvaror så förrådet börjar bli bättre. Försöker alltid maximera varenda liter bränsle som används och aldrig komma hem tomhänt.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"