Basövningar

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Basövningar

Inlägg av Daltorpet »

På gymmet finns det något som kallas för basövningar. Jag tror att det är fem stycken. (Bänkpress, marklyft, knäböj, chins, dips och militärpress)

Syftet med övningarna är att få med sig nästan hela kroppen i varje övning i lite variationer. Kör ni dessa om ni tränar på gym? Skulle ni säga att man blir allroundtränad om man satsar på dem? Vad jag har läst så låter de väldigt bra och relativt tidssparande.

Jag vill bygga upp en stark och frisk kropp utan för mycket krusiduller. Det viktigaste är inte att jag blir snygg utan bra styrka. Jag har visserligen kört en del bänkpress och knäböj tidigare och de känns bra.

Ni som tränar för preppingsyfte primärt använder ni dessa?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Basövningar

Inlägg av Tank »

Nope,

Kör som bas armhävningar, situps, chins, löpning och I övrigt klassik styrketräning med lättare inslag av crossfit och Toughest :hm:

Dock anser att all träning är bra träning och just basövningar är bra. :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Basövningar

Inlägg av Dancecommander »

Daltorpet skrev: 18 maj 2019 23:56 På gymmet finns det något som kallas för basövningar. Jag tror att det är fem stycken. (Bänkpress, marklyft, knäböj, chins, dips och militärpress)

Syftet med övningarna är att få med sig nästan hela kroppen i varje övning i lite variationer. Kör ni dessa om ni tränar på gym? Skulle ni säga att man blir allroundtränad om man satsar på dem? Vad jag har läst så låter de väldigt bra och relativt tidssparande.

Jag vill bygga upp en stark och frisk kropp utan för mycket krusiduller. Det viktigaste är inte att jag blir snygg utan bra styrka. Jag har visserligen kört en del bänkpress och knäböj tidigare och de känns bra.

Ni som tränar för preppingsyfte primärt använder ni dessa?
Du blir inte allroundtränad om du vill ha grövre armar. Basövningarna är kraftövningar, de tar mycket energi och du engagerar många muskelgrupper. Om du bara vill träna för att må bra så absolut, vill du bli vältränad så bör du komplettera med andra övningar.
Om du inte har styrketränat förut så rekommenderar jag dig att investera i en personlig tränare som verkligen går igenom dessa övningar med dig så att du undviker skador.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Basövningar

Inlägg av Sömnlös »

Dancecommander skrev: 19 maj 2019 07:36
Du blir inte allroundtränad om du vill ha grövre armar. Basövningarna är kraftövningar, de tar mycket energi och du engagerar många muskelgrupper. Om du bara vill träna för att må bra så absolut, vill du bli vältränad så bör du komplettera med andra övningar.
Om du inte har styrketränat förut så rekommenderar jag dig att investera i en personlig tränare som verkligen går igenom dessa övningar med dig så att du undviker skador.
Tränar du basövningarna kan du bli jävligt vältränad, du behöver inte fler övningar än dessa. Skall du skala ner det ännu pga. tidsbrist mer hade jag valt
Dag1.
1. marklyft
2. Bänkpress
3. Cardio (rodd)

Dag 2.
1. Chins
2. Militärpress.
3. Cardio (Intervall löp)

Det hade gett dig en ökad överkroppsstyrka tillsammans med marklyften som även tar på benen. Skall man bli bra på marklyft bör man även träna knäböj, men skall du få ner det och bli effektiva pass på typ 50 minuter är det bättre att inte köra för många övningar. Splittar du för mycket blir det för lång tid mellan gångerna.

Håller med om att det är bra att kolla med en PT, för att inte skada dig och få ut optimalt.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Basövningar

Inlägg av Daltorpet »

Tackar för alla tips! Det där schemat med tre övningar per dag såg väldigt bra ut rent tidsmässigt då jag bara har 60 min från det att jag går in genom dörren till att jag går ut. Dvs ombyte och dusch inkluderat. Det ger ca 40-50 min effektiv träning.

Jag tränar en del jogging, cykling, simning och skidor/rullskidor i övrigt men det gör jag hemma och när tid finns över. Så det är just styrka och frisk kropp jag strävar efter. Jag ska kolla upp det med en pt. Jag hade en kille som visade lite övningar första dagarna men det var mest maskiner och väldigt basic.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Basövningar

Inlägg av Dancecommander »

Sömnlös skrev: 19 maj 2019 10:39
Dancecommander skrev: 19 maj 2019 07:36
Du blir inte allroundtränad om du vill ha grövre armar. Basövningarna är kraftövningar, de tar mycket energi och du engagerar många muskelgrupper. Om du bara vill träna för att må bra så absolut, vill du bli vältränad så bör du komplettera med andra övningar.
Om du inte har styrketränat förut så rekommenderar jag dig att investera i en personlig tränare som verkligen går igenom dessa övningar med dig så att du undviker skador.
Tränar du basövningarna kan du bli jävligt vältränad, du behöver inte fler övningar än dessa. Skall du skala ner det ännu pga. tidsbrist mer hade jag valt
Dag1.
1. marklyft
2. Bänkpress
3. Cardio (rodd)

Dag 2.
1. Chins
2. Militärpress.
3. Cardio (Intervall löp)

Det hade gett dig en ökad överkroppsstyrka tillsammans med marklyften som även tar på benen. Skall man bli bra på marklyft bör man även träna knäböj, men skall du få ner det och bli effektiva pass på typ 50 minuter är det bättre att inte köra för många övningar. Splittar du för mycket blir det för lång tid mellan gångerna.

Håller med om att det är bra att kolla med en PT, för att inte skada dig och få ut optimalt.
Det heter basövningar av en anledning. Det är en bas.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Basövningar

Inlägg av Sömnlös »

Dancecommander skrev: 19 maj 2019 12:10
Sömnlös skrev: 19 maj 2019 10:39
Dancecommander skrev: 19 maj 2019 07:36
Du blir inte allroundtränad om du vill ha grövre armar. Basövningarna är kraftövningar, de tar mycket energi och du engagerar många muskelgrupper. Om du bara vill träna för att må bra så absolut, vill du bli vältränad så bör du komplettera med andra övningar.
Om du inte har styrketränat förut så rekommenderar jag dig att investera i en personlig tränare som verkligen går igenom dessa övningar med dig så att du undviker skador.
Tränar du basövningarna kan du bli jävligt vältränad, du behöver inte fler övningar än dessa. Skall du skala ner det ännu pga. tidsbrist mer hade jag valt
Dag1.
1. marklyft
2. Bänkpress
3. Cardio (rodd)

Dag 2.
1. Chins
2. Militärpress.
3. Cardio (Intervall löp)

Det hade gett dig en ökad överkroppsstyrka tillsammans med marklyften som även tar på benen. Skall man bli bra på marklyft bör man även träna knäböj, men skall du få ner det och bli effektiva pass på typ 50 minuter är det bättre att inte köra för många övningar. Splittar du för mycket blir det för lång tid mellan gångerna.

Håller med om att det är bra att kolla med en PT, för att inte skada dig och få ut optimalt.
Det heter basövningar av en anledning. Det är en bas.
Ja, det stämmer. En bas man kan bli väldigt vältränad av.
https://www.styrkelabbet.se/vad-ar-en-basovning/

"Termen basövning syftar oftast på någon av de grundläggande flerledsövningarna, där du använder flera muskelgrupper samtidigt för att utföra övningen.

Basövningar står på det sättet i motsats till så kallade isolationsövningar, som bara sker över en led, och därmed oftast bara tränar en eller ett fåtal muskler."

Isolationsövningarna är ju bra om man vill rikta in och specifikt utveckla en specifik muskelgrupp, men bas övningarna tränar de största och därför också de starkaste muskelgrupperna. Det jag opponerade mig emot var att du vinklade emot att man behövde andra övningar för att bli vältränad, och där verkar vi har olika uppfattning. Skulle istället säga att det är basövningarna man skall träna för att bli riktigt vältränad...
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Basövningar

Inlägg av Dancecommander »

Sömnlös skrev: 19 maj 2019 12:32
Dancecommander skrev: 19 maj 2019 12:10
Sömnlös skrev: 19 maj 2019 10:39

Tränar du basövningarna kan du bli jävligt vältränad, du behöver inte fler övningar än dessa. Skall du skala ner det ännu pga. tidsbrist mer hade jag valt
Dag1.
1. marklyft
2. Bänkpress
3. Cardio (rodd)

Dag 2.
1. Chins
2. Militärpress.
3. Cardio (Intervall löp)

Det hade gett dig en ökad överkroppsstyrka tillsammans med marklyften som även tar på benen. Skall man bli bra på marklyft bör man även träna knäböj, men skall du få ner det och bli effektiva pass på typ 50 minuter är det bättre att inte köra för många övningar. Splittar du för mycket blir det för lång tid mellan gångerna.

Håller med om att det är bra att kolla med en PT, för att inte skada dig och få ut optimalt.
Det heter basövningar av en anledning. Det är en bas.
Ja, det stämmer. En bas man kan bli väldigt vältränad av.
https://www.styrkelabbet.se/vad-ar-en-basovning/

"Termen basövning syftar oftast på någon av de grundläggande flerledsövningarna, där du använder flera muskelgrupper samtidigt för att utföra övningen.

Basövningar står på det sättet i motsats till så kallade isolationsövningar, som bara sker över en led, och därmed oftast bara tränar en eller ett fåtal muskler."

Isolationsövningarna är ju bra om man vill rikta in och specifikt utveckla en specifik muskelgrupp, men bas övningarna tränar de största och därför också de starkaste muskelgrupperna. Det jag opponerade mig emot var att du vinklade emot att man behövde andra övningar för att bli vältränad, och där verkar vi har olika uppfattning. Skulle istället säga att det är basövningarna man skall träna för att bli riktigt vältränad...
Om det har fungerat för dig så är det kanon! Min erfarenhet är emellertid att de som även tar in en estetisk aspekt i styrketräningen också gör andra övningar än basövningar. Rodd för ryggen, utfall för ben osv. De som endast kör basövningar, antar jag (inte träffat någon inom kroppsbyggning eller strongman) gör det för att nå en bra grund och sedan fokusera på styrkedelen. Med ”vältränad” syftar jag på en hård fysik, dvs inte en stark tjockis.
Med det sagt, basövningar är jättebra, men det beror också på vart du vill komma med din träning, skador, träningsvana och dylikt. Du kan utan tvekan byta knäböj mot exempelvis benpress utan att det påverkar dina resultat.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Basövningar

Inlägg av somvanligt »

Det är helt rätt väg, kör hårt. Muskelstyrka och större muskler är viktigare än konditionsträning för allt utom att springa längre sträckor fort.
Dancecommander skrev: 19 maj 2019 07:36
Daltorpet skrev: 18 maj 2019 23:56 På gymmet finns det något som kallas för basövningar. Jag tror att det är fem stycken. (Bänkpress, marklyft, knäböj, chins, dips och militärpress)
Du blir inte allroundtränad om du vill ha grövre armar..
Biceps och triceps tränas med bicepscurls och pushdowns, inte av sånt som marklyft där man varken böjer eller sträcker armbågsled. Googla övningen så ser du detta.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Basövningar

Inlägg av Dancecommander »

Det är högst oklart med citaten när flera loggas, haha. Hursomhelst: basövningar är bra, isolationsövningar är bra.
Kör hårt!
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"