Six degrees av Mark Lynas

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

var det inte det som kan ha haft med bermudatrianglen hemskheter att göra?

skit samma, ser ut som har en långsamt kokande groda, jordklotet, och en massa politiker som inte gör något,

jag ser ingen lösning på problemet och hoppas att inte mänskligheten dör ut helt om några hundra år
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 21 jul 2022 23:24 jag ser ingen lösning på problemet och hoppas att inte mänskligheten dör ut helt om några hundra år
Word!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

ok, då hoppas jag mänskligheten dör ut och att om några miljoner år så kommer det för första gången intiligent liv på jorden :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 21 jul 2022 23:24 var det inte det som kan ha haft med bermudatrianglen hemskheter att göra?

skit samma, ser ut som har en långsamt kokande groda, jordklotet, och en massa politiker som inte gör något,

jag ser ingen lösning på problemet och hoppas att inte mänskligheten dör ut helt om några hundra år
Vi har väl inte sett något som är ens i närheten att hota mänskligheten ännu.

Jo, det var väl en teori i den boken att gas bubblar upp från djupet i såpass stora mängder att fartygen faller ned i bubblan och slukas av havet när den sluts. Om det är en rimlig förklaring eller ej kan jag inte avgöra utan experiment, men de här hävdar ett det inte stämmer på ett sätt som också låter rimligt.
https://www.youtube.com/watch?v=-6BlLh_aVI0
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av EN brun böna »

Jag har tittat i gamla kartonger som varit undanstoppade i många år(letar efter foton på släkt)
Men hittade en gammal lektyr från 1979. En raritet :lol:
Längst bak i den fanns en artikel om en kommande klimatkris. -Nu varnar forskarna för en klimatkatastrof, JORDEN BLIR ETT DRIVHUS- Heter artikeln. Men den tar upp två forskargrupper. Den ena hävdar att vi inom de närmaste 50 åren kommer att se en istid (från 1979 räknat) Där ett istäcke kommer att dölja hela norra halvklotet ner till mellersta tyskland. De ser detta pga att istäcket över polerna har blivit 16 meter tjockare på en säsong och glaciärerna i mellaneuropa sträcker sig längre ner i dalgångarna än på många hundra år.
Den andra forskargruppen ser en global uppvärmning som gör att havsnivåerna kommer att stiga med ca 5 meter och i stort sett hela danmark kommer under vatten med flera ställen. Öknarna kommer att öka i storlek och vi kommer inte kunna odla mat. Man hävdar att det kommer att bildas ett glasskikt på himlen som gör att det blir ett drivhus. Pga miljöföroreningar. Värmen kommer att stiga med 6 grader och vi här kommer att få det klimatet som mallorca har idag. Syrehalten i luften kommer att minska på grund av alla kalhyggen.

Bara att välja sida ni har några år på er innan 50års dagen inträffar :mrgreen:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av entropi »

En annan intressant vinkel på allt det här är att vi faktiskt är mitt i en stor istid (har varit fem st under jordens historia).
Istiderna har varmare och kallare perioder, vi är i en "mellanistid" nu. Vid den förra uppstod mammuten, och jag undrar om inte en riktig istid vore ännu värre än att vi "geo-engineerar" oss ur istiden.
Men vi lär inte ligga kvar i en varm del av en istid.

Så vad de sa på 70-talet kanske inte är så knasigt som det låter.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

Stora problemet nu är att det finns folk överalt så om något händer så går det inte att bara flytta på sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av entropi »

Jag tycker hotet ska tas på allvar, och rimliga försiktighetsåtgärder ska tas.
Många människor kan dö, men mänskligheten kommer inte dö ut av klimathotet.

Sen kan rädslan göra att många agerar irrationellt, tex som i Tyskland där de självmant dödat sin bas för industriell produktion och även elförsörjning.

Men oavsett, även om bara 25% av följderna i boken stämmer kommer det bli otrevligt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

en del stämmer nog, frågan är vad som blir sämre och inte lika dåligt, med tiden så kommer det visa sig

mänskligheten som grupp har väldigt svårt att fatta beslut och även svårt för tidsperspektiven

för min del kvittar det, om 50 år är jag död, eller blir det illa så dör jag, ingen tvekan om den saken
så till stor del, jag bryr mig inte

tycker däremot lite synd om dom som är unga idag, och kanske har 60 års aktiv liv kvar, om allt funkar
eller dom som har små barn, och vet att framtiden blir (kanske) ett djävla elände
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"