Six degrees av Mark Lynas

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av maskros »

Mark Lynas gav 2008 ut boken "Six degrees: Our future on a hotter planet". Det mest deprimerande jag någonsin läst. Jag menar allvar, läs den inte om du tenderar att deppa av mörka framtidsvisioner. Den handlar, helt kort, om vad vi kan förvänta oss när vi passerar olika nivåer av ökad global medeltemperatur.

Jag upptäckte först idag att Lynas gett ut en ny bok 2020, "Our final warning: Six degrees of climate emergency".

Jag har svävat med fingret över köpknappen på bokus men har hittills avstått då jag inte vet om jag pallar att läsa den - rent mentalt alltså. Men för den som känner sig hågad så... Jag bara antar att den är lika väl reserchad som den förra, att den tar hänsyn till utvecklingen hittills (vi är på en grad nu, enligt beskrivningarna i den första boken) och även till nya rön. En ytterligt kort sammanfattning kan läsas på Lynas blog https://marklynas.org/2020/06/30/new-bo ... emergency/ - redan sammanfattningen är lite jobbig. Det är dock först när man får hela sammanhanget och alla konsekvenser klara för sig, tillsammans med trovärdigheten, det blir riktigt svårt att värja sig.

Det han skrev om, för en grad, ser vi nu och det han skrev om, för två grader, anar vi. Jag menar att det finns anledning att ta det han skriver på allvar.

Så varför posta sån deprimerande skit?
Tja, för den som önskar insikt i vad som kan komma att ske om vi inte skärper till oss, för försöka förbereda sig en möjlig framtid på något sätt, tror jag det kan vara en rimlig profetia över vad som kanske väntar. Men som sagt - det är förbannat jobbig läsning. :cry:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

sannolikheten för att det faktiskt ska hända något är väldigt liten
för det skulle krävas att alla gör sin del av det , och njee, tror int att det blir så
dessutom är jorden överbefolkad, vi har politiker som knappt vet hur man hanterar en brödrost och med långsiktighet sosm ligger innom en brödrost innan en skiva blir svart

personligen så tror jag det ända som kan rädda planeten är om aliens kommer på besök innom något år, :alien: :smack:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

funderar på vad som skulle krävas för att säg 90% av jordens befolkning skulle vilja samarbeta?
på riktigt och på allvar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av maskros »

Jag sätter mitt hopp till att ekonomin (eller EROEI eller Peak diverse) kommer sätta stopp för fortsatt utvinning av olja, kol och gas innan det blivit för illa, sett till klimatet. Den ekonomiska nedgång som behövs för att det ska ske blir otäck, jag tror ändå det blir mindre illa än om vi passerar 3 C. 2 C har vi redan tecknat in oss för så det gäller att det går åt pepparn ekonomiskt inom 10-20 år eller så.

Det säger jag eftersom vi historiskt dubblat vår energianvändning ungefär vart tjugonde år, d.v.s. varje tjugoårsperiod har gjort av med lika mycket energi som all energi som använts från oljeerans start fram till starten av tjugoårsperioden https://ourworldindata.org/energy-produ ... onsumption (de senaste tjugo åren stämmer det inte, för tillfället ligger vi snarare nånstans runt 35 år för en dubbling) https://www.climate.gov/news-features/u ... on-dioxide .

Pest eller kolera, klimatkrasch eller ekonomisk krasch... Eftersom, som du säger bastard, ingen vill ta tag i att fixa en nödlandning blir det en kraschlandning i någon form.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av Parabellum »

bastard skrev: 17 jul 2022 01:03 funderar på vad som skulle krävas för att säg 90% av jordens befolkning skulle vilja samarbeta?
på riktigt och på allvar
Svaret på frågeställningen skrev du själv i första inlägget.
Måste klart inte vara utomjordiskt besök, men fly/ kämpa mekanismerna måste aktiveras för att få oss att sluta samman.
Chock i någon form tror jag är en nyckel faktor.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

:oops:
jag tänkte på att det kunde komma några :alien:
som helt enkelt bad idioterna på jorden sluta ta kål på planeten och kanske säga hur
eller bara en signal utifrån med åsikter

eller, roligaste, dom kommer, plockar med sig arter till deras zoo, och skiter i resten :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av Parabellum »

Nu beskriver du bara en av de bästa filmerna någonsin. :D
The day earth stood still
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av entropi »

Har också läst boken för typ 10 år sen och den var... Intressant.
Faktum är att den tex fick mig att kontrollera att huset jag sen köpte skulle klara av havsnivåhöjningar.

Tror framåt är den enda vägen ut det här. Om energi kan bli tokbilligt och lättillgängligt går det tex att reducera co2 ur atmosfären. Havsvatten kan avsaltas till att vattna öknar osv.
Fusion är väl mer bestämt vad som skulle kunna funka för det.
Hotet skulle ju kunna fungera som en enande kraft i ett stort fusionsprogram som motsvarar månlandningsprojektet.

Om jag inte minns fel så var det väl en runaway-effekt där gigantiska mängder frusen metan (hydrat?) släpps ut i enorma mängder när vattentemperaturen stiger. När vi börjar läsa om såna saker börjar det bli sent.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av bastard »

det som ligger i djupt havsvatten?

finns väl en del i sibiriska tundran som kan komma upp när permafrosten smälter om jag mins rätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Six degrees av Mark Lynas

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 18 jul 2022 06:53 det som ligger i djupt havsvatten?

finns väl en del i sibiriska tundran som kan komma upp när permafrosten smälter om jag mins rätt
Japp, djupt i havsvattnet.
Tundran är inte heller bra. Fördelen med metan är att det bryts ned efter ett tag. Potentare än co2 men inte lika långvariga effekter.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"