Prepping, en rörelse i tiden.

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 21 jul 2022 11:44 Anekdot: När jag pluggade management och ledarskap hade vi en fiktiv överlevnadsövning i klassrummet, där vi delades in i grupper om åtta pers. Scenariot var en flygkrasch med mindre plan vintertid. Planet sjönk i sjö, vi visste ungefär var vi var, hade viss utrustning (brainstorming om hur de skulle användas etc), och det var bedömt tre mil till närmaste väg och trettio cm snö.
Ett tjugotal år sen gick jag en tvåveckors kurs i ledarskapsutveckling.
Vi hade en liknande övning med teoretisk överlevnad i grupp. En person utsedd att leda varje grupp
Egentligen är inte övningens resultat intressant alls utan hur gruppen fungerar. Vem som tar verkliga ledarrollen och
och hur kommunikationen fungerar inom gruppen. Kan väl bara säga som så att det inte gick så bra för min grupp...
Vi var många starka viljor och den formella ledaren kunde inte styra gruppen som splittrades i subgrupper som drog åt olika håll
Är vanligt att den som har bästa kunskapen inte lyckas få fram den beroende på vilka personlighetstyper man arbetar med.
Övningen går ju ut på att man efteråt skall fundera på varför man inte tog del av all kunskap utan bara rusade på för en snabb lösning.
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 21 jul 2022 21:16 Övningen går ju ut på att man efteråt skall fundera på varför man inte tog del av all kunskap utan bara rusade på för en snabb lösning.
Absolut, det köper jag! Och det är därför jag har undvikit chefstjänster, jag kommenderar väl inte tillräckligt med karisma för att bli lyssnad på, med skitstorm som följd :lol:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10539
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av bastard »

en annan sak, det borde framgå att det finns många nivåer , du måste välja själv vad du bör klara från msb basic till egen självförsörjande gård eller åt det hållet till

inte, koka sopoa utomhus och allt ok
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av maskros »

Jag blir bara mer vilsen av videon och reaktionerna på den.

Det är bra att folk börjar tänka, det är dåligt att lära ut fel.

De flesta av oss är nog sämre förberedda än vi tror. (Speciellt som om det är en typ av SHTF kommer de flesta av oss ha preppat för en annan typ.)

Inser/antar att jag är rätt fucked själv om det blir allvar på allvar... Så vad håller jag på med...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10539
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av bastard »

alla är dåligt förberedda i praktiken för riktigt skit i fläkten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Charlie** »

Intressant video. Precis som en del andra som kommenterat, så reagerar jag på den glätta och krystade approachen med "nymedvetna" men jag tycker ändå reportaget osade lite preppisk positivitet.
Att Hulda i ballongmössan lämnade sin bekvämlighetszoon på universitetsbiblioteket var nyttigt för henne. Att vara en naiv nybörjare och glad amatör, är alltid bra, eftersom det då finns utrymme till eftertänksamhet, utrymme för personlig utveckling, utrymme för analys av sin egen levnadssituation och vilka möjligheter/begränsningar man har i en kris. Man måste alltid börja någonstans.
Att svensken blivit mer medveten och att prepping börjar bli accepterat, är bra. Att lära sig att göra ett hobostove, innebär att man lär sig att ta vara på det som finns och göra något praktiskt av det. Man tränar upp sin kreativitet, något som är en nödvändighet för överlevnad. Men mycket mer praktiska övningar måste till. Att ta med sig ungarna på friluftsäventyr, ser jag som en normalitet i barnuppfostran, även om jag önskar att man skippat ugnsfolieinpackningen och lagt fokus på ett rejält liggunderlag.
Jag önskar också att man lagt mer krut på att försöka få forket att inse den enorma mentala påverkan som kommer att drabba en då skitkringkastningen blir verklighet, då de bekväma livet rasar samman och man står där chockad, förnekande och sörjande, över att livet i enhörningsparadiset rämnade och aldrig återkommer. Martin verkade vara en man med huvudet på skaft som tog med sig sonen på en stadsvandring genom Stockholm, för att reka flyktvägar, ut ur en av Europas värsta logistiska mardrömmar ...en logistisk mardröm, även när det inte är kris!
Jag ger faktiskt reportaget betyget -en tumme upp. :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Ursus skrev: 21 jul 2022 20:57
BarbaryanKvlt skrev: 21 jul 2022 20:38 Ursus. Det var ett skämt om att Skärholmen är ett av Sveriges största ghetton....
Taget! Allt söder om Gävle är blankat med texten "Here be dragons" på min personliga karta :lol:
Gävle är ett riktigt jävla hål.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Prepsson »

bastard skrev: 21 jul 2022 23:26 alla är dåligt förberedda i praktiken för riktigt skit i fläkten
Jepp, det är den sobra sanningen.
Innan Farbror Puttes grillfest, så var det väl mest bug in-förberedelser som verkade vettigast för min del, men som de senaste månaderna visat så tas även den skapligt förberedde på sängen.
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

Alla är praktiskt taget fucked om något händer. Jag räknar med att vara den första som dör när jag försöker mig på en bug out i -30 :lol:

Med det sagt finns det de som är i bättre utgångsläge än andra om det väl händer något. När robotarna regnar över stockholmigaste Stockholm och södermalms-bratsen flyr i panik i sin myrstack till stad, så sitter någon inbiten lantis i inlandet och undrar vad det är för flygplan som susar i fjärran, innan han återgår till att köra flåhackan i jorden. Vem av dessa vill ni vara?
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Prepsson »

Ursus skrev: 24 jul 2022 12:20 Alla är praktiskt taget fucked om något händer. Jag räknar med att vara den första som dör när jag försöker mig på en bug out i -30 :lol:

Med det sagt finns det de som är i bättre utgångsläge än andra om det väl händer något. När robotarna regnar över stockholmigaste Stockholm och södermalms-bratsen flyr i panik i sin myrstack till stad, så sitter någon inbiten lantis i inlandet och undrar vad det är för flygplan som susar i fjärran, innan han återgår till att köra flåhackan i jorden. Vem av dessa vill ni vara?
jag vill nog vara nisse bunkersson med mat i magen
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."