Prepping, en rörelse i tiden.

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Parabellum »

Hittade en alldeles nyproducerad video om den Svenska prepper rörelsen från Tyska Deutsche Welle, som är en media producent.
Sättet dom gör det på är en klar markör att nu är det ok att vara prepper och att förbereda sig.
Finns det förresten en sådan rörelse i vårat land som lever och är så öppen som videon visar?
Budskapet som producenten vill förmedla i videon är mycket positivt och jag tycker att de lyckats med det dom tänkt sig.
Känns som där finns ett samarbete med MSB, så det kommer säkerligen en Svensk version.
Att Tyska myndigheter har vaknat och faktiskt försöker göra något är en mycket bra utveckling, hoppas Sveriges styrande tänker likadant.
Men där är jag inte lika positiv med tanke på hur det sköts och hur det ser ut i vårat samhälle.

Titta gärna på videon och skriv en rad om vad du tyckter. :up:

https://youtu.be/_LRsZ6TUCCA
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av xsive »

Parabellum skrev: 20 jul 2022 13:06 Hittade en alldeles nyproducerad video om den Svenska prepper rörelsen från Tyska Deutsche Welle, som är en media producent.
Sättet dom gör det på är en klar markör att nu är det ok att vara prepper och att förbereda sig.
Finns det förresten en sådan rörelse i vårat land som lever och är så öppen som videon visar?
Budskapet som producenten vill förmedla i videon är mycket positivt och jag tycker att de lyckats med det dom tänkt sig.
Känns som där finns ett samarbete med MSB, så det kommer säkerligen en Svensk version.
Att Tyska myndigheter har vaknat och faktiskt försöker göra något är en mycket bra utveckling, hoppas Sveriges styrande tänker likadant.
Men där är jag inte lika positiv med tanke på hur det sköts och hur det ser ut i vårat samhälle.

Titta gärna på videon och skriv en rad om vad du tyckter. :up:

https://youtu.be/_LRsZ6TUCCA
Bra gjord video men speglar nog inte riktigt hur svensken i allmänhet tänker i frågan.
I videon visar dom på att vi skulle ha en stark folklig prepperrörelse. Njee har vi nog inte.
Sen lite allmänt får man tanken med citypreppers som skall "ut i skogen och överleva"
men samtidigt så har det paret ändå tänkt till med värmekälla och prepperlåda med mat
I started out with nothing, and still have most of it left
Kolbjörn
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 feb 2022 12:48

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Kolbjörn »

Rent allmänt tror jag att medelsvensken är mer förberedd än ”medelcentraleuropén”, men det är förstås bara baserat på fördomar. Att Sverige skulle ha en stor prepperrörelse baseras nog som så många andra frågor på vad myndigheter och stat vill göra sken av att de gör snarare än faktiska handlingar. Ge ut nya broschyrer och släpp ett par SVT-program med ”simuleringar”. Då har de gjort sitt för att medelsvensson ska kunna känna sig inkluderade och byggt en ”prepperrörelse” för en ”medveten” allmänhet.

Inget fel på dokumentären dock, men tröttsamt med livet genom media och uppmärksamhet på social media där människor eller organisationer definierar sig själva genom sitt flöde och prenumerationer…

Nu är det värmen som spär på bitterheten lite.. :?
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

Hmm. Har halvt lyssnat, halvt tittat på denna video nu.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. På något sätt känns det bara krystat, och många gånger så förbluffande typiskt svenskt ogenomtänkt att man sitter med pannan i handen.

Fem minuter in i videon sätter familjen upp en jungelhängmatta i vintermiljö, utan quiltar, och virrar in sig ovanifrån i mylarfolie. För guds skull människor, vill ni bara dö fortare? Den enda gången jag har sovit i en hängmatta helt utan isolering underifrån var under en tropisk natt när det var plus 28 som lägst. Cold Butt Syndrome är inte ens tillräckligt för att beskriva hur snabbt man skulle bli nedkyld vintertid i en oisolerad hängmatta. Inga kläder hjälper eftersom isoleringen komprimeras av din tyngd.
Mylarfilt är dessutom ett fullständigt vansinne som reflektor av kroppsvärme. Den fungerar egentligen bara riktigt bra med lite kläder, och även i sådana fall kan man inte bära en i mer än kanske 30-60 minuter innan kondensen har satt sig i kläderna och gör dig kallare. Deras fina vinterkläder skulle vara fulla i fukt på nolltid. Är det dun i kläderna är de dödsdömda; finns inte en chans att torka ut blött dun i spenaten. Allt på grund av fel användning av en "nödfilt". Nödfilt skall användas som reflektor av eld och inget annat.

Samt lär ut att "göra upp eld i skogen" med medhavd ved :roll: Man behöver inte ens klyva köpt ved, oftast.

Sen preppergruppen som leds av den där killen. Kokar vatten i konservburk med plast/BPA-lining... :ninja: Tredje bröstvårta på gång om man gör det för ofta. Hur många har förresten en borrmaskin i lägenheten för att bygga små luffarspisar? Få. Var skall de elda dessa luffarspisar? Inomhus? Hjälpe oss alla. Överlag kändes det inte alls seriöst, med kaffetermos och köpesbulla och filtar liksom. Lite gulligt och mysigt och så. Jag säger inte detta för att pissa på vederbörande, stäm mig inte för näthat, snälla. Men det är väldigt svårt att ta detta på allvar när man inte vet vad denna människa har för kvalifikationer att föra utbildning i prepping, ja, till och med lightversion av katastrofmedicin.

Men överlag fattar jag bara inte var dessa MSB-preppers egentligen finns? De får det att låta som om var och varannan kotte har preppinglekar med barnen vid köksbordet och bunkrar konserver. I mitt eget kontaktnät (och det är inte litet) finns det knappt en människa som ens pratar om prepping. Jo, man kan förfäkta sig lite över Ryssland med flera, men längre än så brukar det inte bli. Eller så har de riktigt hardcore OPSEC... Förutom när någon trycker en kamera i ansiktet på dem.

Förlåt på förhand för bitterfittighet, men för en gång skull hade jag viljat se lite seriositet och allvar. Jag kan bara inte ta denna berömda svenska "preppingrörelse" på allvar när hälften av dem förmodligen skulle duka under av sina egna prepps. Deras chanser att överleva hade nog varit större av att bara dricka vatten och fasta och sova hemma i en sovsäck än att börja mixtra med begrepp som de inte har någon reell, prövad erfarenhet av.
Jag kommer aldrig att förhärliga mig själv i sammanhanget. Jag är bara en idiot med för mycket fritid. Men dessa stadsmänniskor kan släppa alla idéer om att överleva en längre kris utan sanslösa mängder utrustning, kunskap och färdigheter. Allra minst i "vildmarken". Jag är född i skogen. Uppvuxen i skogen. Jag spenderar all min fria tid i skogen. Jag hade KANSKE klarat mig mellan Maj och September i barrskogszonerna, men då i mycket specifika områden med kolhydratbärande växter i en omfattning, samt med jaktvapen i hand. Men det är ett stort kanske, och jag hade förmodligen ändå sett ut som ett förintelseoffer när jag kommit därifrån, av näringsbrist.

Rant över. Nu sova.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 20 jul 2022 21:32 Jag hade KANSKE klarat mig mellan Maj och September i barrskogszonerna, men då i mycket specifika områden med kolhydratbärande växter i en omfattning, samt med jaktvapen i hand.
:? Allvarligt, du är inte lite väl självkritisk nu? Hur fanken klarade sig folk på 1800-talet när de flyttade norröver? Tänker på nybyggarna och svedjefinnarna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Prepsson »

Håller med Ursus.

Videon känns krystad och likt dig undrar jag vart de hittar alla lekpreppers. Men visst, har man barn så behöver man nog tänka lite annorlunda.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av bastard »

som jag sagt innan, ge ursus en par timmars tvtid på svt, och det skulle bli helvetiskt mycket bättre

det hela kändes till viss del krystat, inte förvånande , men det där kändes mer som om tyskarna försöker få igång sina egna med lite svennebananprepptankar

och jag tror ursus klarar sig i skogen i många år, om det skulle behövas , kanske som den där japanen som vägrade ge upp efter andra världskriget och var i djungen i årtionden :lol:

varför, bara varför måste tv nötterna göra saker dåligt?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Finns mer vilda djur i Skärholmen än va du har i Boden ursus. Tyckte de sa att det va skarhalmen de sa.
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

Min åsikt är, att här uppe klarar man sig inte på något glorifierat stenålders jägarsamlarliv om man inte är född in i det (vilket ingen är längre). Med någon form av djurhållning är det möjligt; likt nybyggarna eller de gamla samerna. Då lär det gå en aning bättre, men dels är mycket av de produktivaste markerna överbyggt med villakvarter, dels är allt norr om Dalälven ökänt för att vara svältland vid dåliga år, om man ser till historien och hur vi har drabbats vid torkor etc.

Det finns för få vilda djur för att försörja någon större befolkning. För få naturskogar som håller biologisk mångfald. Inte ens renägarna kan bedriva naturbete året runt eftersom hänglavar blir mer sällsynta. Det är kraftfoder som gäller om marken är frusen.

Jag har inte de förutsättningar som jag behöver för att varken jägarsamla, eller bruka jorden. Man måste vara miljonär flera gånger om om man ska ha råd att köpa en lant- och skogsbruksfastighet som man kan leva på häruppe. Det är så ironiskt att man måste vara rik för att kunna leva enkelt, om man nu inte vill vara skuldsatt livet ut och mer därtill.

Och det där med att leva allena på vilda växter är en dröm. En av mycket få redogörelser kring folkslag som har levt på vilda växter på det norra halvklotet i den gamla världen är argipéerna i södra uralerna, och berättelserna om dem är på sin höjd apokryptiska. Utan jakt, fiske i stor skala, eller djurhållning så är det bara en nedräkning till svält.
BarbaryanKvlt skrev: 21 jul 2022 07:11 Finns mer vilda djur i Skärholmen än va du har i Boden ursus. Tyckte de sa att det va skarhalmen de sa.
Det vet jag ingenting om, och jag bor inte i Boden.

Men om det är så, så lär de vilda djuren upphöra att existera ganska snart om Stockholms samlade jägarkår ska ut och gå lös med bössorna.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av deadrabbit »

Kul att ha sett videon. Ibland är det inte alltid allt som visas på tv stämmer.(förutom ursus tv) Men var fortfarande intressant. Att exponering/bevakningen i media ökar kring prepping/preppad/survival tycker jag är bra.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."