Prepping, en rörelse i tiden.

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

Nu när jag har sovit en hyfsad natt och kommit över gårdens icke prepperrelaterade händelser som försatte mig i dåligt humör, så kan jag nyansera mina reflektioner en aning:

Jag tror att mitt största irritationsmoment ligger i att jag uppfattar dylika reportage som att de ger en falsk bild av verkligheten och en falsk känsla av trygghet. Det visar mer av ett önsketänkande än hur det faktiskt är, och det är inte rätt väg att gå.

Jag håller med om att det är bra att prepping uppmärksammas i media, men det måste finnas en brutalt uppriktig förankring i verkligheten. Här presenteras att svenska staten uppmuntrar sina medborgare till prepping; och det svenska folket går man ur huse i grannsamverkan med kaffe och bulla och övar. Fantastiskt va? Saknas bara att vi hugger lite ved vid en faluröd stuga innan vi går in och myser med en kopp ekologiskt kaffe i en second handmugg och diskuterar postmodernism innan vi arbetar på distans med digital design. Man vill måla upp en irriterande puttinuttig bild av ett i grunden dysfunktionellt land.

Vad som dansas runt är att Sverige fullständigt saknar beredskapslager eller nationell självförsörjning. Att sjukvården är körd i botten medan storkapitalister roffar åt sig miljarder överallt. Att försvaret är nedbantat till anorektiska nivåer trots alla sentida satsningar; snart tappar vi hälften av alla stridspiloter i uppsägningar. Hur tryggheten är eroderad och att kriminella element snart besitter hela stadsdelar.

Vad skulle svenskar behöva höra? Att om "något händer" på global nivå så kommer sannolikt en ansenlig del av den kämpande svenska befolkningen att dö inom ett år. Alla som är beroende av mediciner eller sjukvård för fortlevnad kommer att stryka med först. Det innebär alla med astma, svåra allergier, diabetes, hjärtproblem, njurproblem, strokeöverlevare. Missbrukare kommer att tappa fattningen. Kriminella kommer att ta tillfället i akt och tillskansa sig mer makt. Svält kommer att drabba alla, utan undantag. Grannsämja kommer att vara bortglömd när man har hungrat tillräckligt. Vattenburna sjukdomar kommer att återvända i stor skala när reningsverk slutar fungera, däribland kolera. Med de obefintliga lager vi har och "just in time"-systemet kommer maskiner och produktion att lägga ned inom ett par månader. Kommer andra länder att se möjligheterna till invasion? Bye bye vindkraftverk, i så fall. Kannibalism kommer sannolikt att ske i viss omfattning, särskilt i städer när hundar, katter och råttor alla är uppätna. Folkvandringar i hundratals miljoner kommer att ske så småningom när klimatförändringarna fortsätter härja, sannolikt från ekvatorn och mot polerna. Har du barn får du räkna med att hälften kommer att vara begravda innan de är vuxna, om världen går käpprätt åt helvete.

Och allt detta skulle behöva kulminera i att man ställer den nationella ledningen mot väggen och begär krafttag och en rikstäckande plan för katastrofer; även långvariga sådana. Inte att man sitter och leker med konservburksspisar och preppingbrädspel, och fnissar och tycker att det är kul. För om något händer på riktigt kommer det att vara allt annat än kul. Jag är ingen profet, men DET kan jag garantera. Ingen enskild individ, grupp eller ens by kommer att klara sig utan en nationell strategi. Allt annat kommer att bli ett förlängande av pinan. Att tro att vi alla kommer att hålla händerna och sjunga Kumbaya vid dåliga tider är vanföreställningar. Det har till och med funnits medlemmar på svenska preppingforum som på fullaste allvar betraktat plundring och mord som rimlig strategi vid SHTF. Om detta övervägs redan nu i ett I-land, innan något har hänt, så säger det ganska mycket.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 21 jul 2022 09:44 Jag tror att mitt största irritationsmoment ligger i att jag uppfattar dylika reportage som att de ger en falsk bild av verkligheten och en falsk känsla av trygghet. Det visar mer av ett önsketänkande än hur det faktiskt är, och det är inte rätt väg att gå.
Håller inte riktigt med dig att det behöver vara fel väg att gå.
Ja visst fan skulle massor av människor duka under som lite i glättad stil förberett sig med en nödfilt och en luffarspis att överleva med i skogen.
Men meningslöst och motverkande att skriva ut den sanningen. En jobbig jävel förbättrar ingen beredskap
Bättre då att folk får ett visst självförtroende av att gjort förberedelser som dom kanske tror dom kan klara sig längre tid med,
men dom klarar sig en vecka hemma i förortslägenheten med.
Det ÄR positivt med en prepp även på hobby-studiecirkelnivå.
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 21 jul 2022 11:10
Ursus skrev: 21 jul 2022 09:44 Jag tror att mitt största irritationsmoment ligger i att jag uppfattar dylika reportage som att de ger en falsk bild av verkligheten och en falsk känsla av trygghet. Det visar mer av ett önsketänkande än hur det faktiskt är, och det är inte rätt väg att gå.
Håller inte riktigt med dig att det behöver vara fel väg att gå.
Ja visst fan skulle massor av människor duka under som lite i glättad stil förberett sig med en nödfilt och en luffarspis att överleva med i skogen.
Men meningslöst och motverkande att skriva ut den sanningen. En jobbig jävel förbättrar ingen beredskap
Bättre då att folk får ett visst självförtroende av att gjort förberedelser som dom kanske tror dom kan klara sig längre tid med,
men dom klarar sig en vecka hemma i förortslägenheten med.
Det ÄR positivt med en prepp även på hobby-studiecirkelnivå.
Tjaa, då är vi oense. Jag tycker bara att om folket skall lära sig prepping så måste det ske på ett riktigt sätt. SÖS eller kanske försvaret skulle kunna hålla kurser. Problemet med att ha utbildning i form av seanser och kafferep är att det lätt kommer in grova felaktigheter som gör mer skada än nytta.

Anekdot: När jag pluggade management och ledarskap hade vi en fiktiv överlevnadsövning i klassrummet, där vi delades in i grupper om åtta pers. Scenariot var en flygkrasch med mindre plan vintertid. Planet sjönk i sjö, vi visste ungefär var vi var, hade viss utrustning (brainstorming om hur de skulle användas etc), och det var bedömt tre mil till närmaste väg och trettio cm snö.

Det första som slog mig var att lektorn insisterade på att man kunde göra upp eld med svinto, som någon råkade ha i packningen, och en tom tändare, som någon annan råkade ha med i packningen av okänd orsak. Det blev gräl mellan mig och henne, eftersom jag sade emot denna möjlighet. Svinto är helt omöjligt att få glöd i på grund av tvålen. Den måste noggrant dräneras på tvål och även då är det tveksamt om ens ett batteri kan få igång den. Been there, done that. Ren stålull är en annan femma. Men nej. Hon visste bestämt bättre, svinto och gammal tändare funkar. Till sist iddes jag inte tjafsa.

Sedan blev det lynchstämning för att övriga sju i gruppen bestämt ville gå till närmaste väg, trots vinter och snö. "Höhö, men det är ju ingenting, det går man på en dag i fjällen, höhö". Snart var det nästan tävlingsiver. Min idé att stanna vid nedslagsplatsen eftersom flygplanets transponder har gett räddningstjänsten ungefärlig plats slogs ned inte helt snällt. När fakta kom på bordet och det visade sig att man faktiskt ska stanna vid olycksplatsen så blev det lite lustigt. Inte en ursäkt fick man heller.

Så sedan dess har jag svårt för folk i "gruppsamarbeten". Bättre är att folk lyssnar på den som faktiskt vet. Ring Lars Fält eller Stefan Källman om man har frågor, inte Janne i den lokala bostadsrättsföreningen.

Och vad har jag själv och min lilla Youtubekanal för kvalifikationer, när jag nu tjatar om det? Tjaa, några tusen böcker och artiklar lästa, några hundra av de bästa av dessa äger jag i fysisk form, och många, långa kalla timmar i skog och mark. Om man vill ta mina råd, ta dem. Om inte, så inte. Jag sitter i alla fall inte och tar selfies och vill klistra mitt namn och ansikte på produkter och bli en influencer som shillar för något företag. En av orsakerna till varför jag bär mask.

Men, egentligen känner jag inte att jag bryr mig. Folk måste göra som de vill, det är inte mitt problem.
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

Och jag menar absolut ingen oheder mot dig, xsive. Vi har "känt" varandra länge så här online, och jag betraktar dig som digital vän och inspiration, som många andra här. Din åsikt respekteras till fullo! Jag yttrar bara min förvisso bittra åsikt, och jag förstår om den uppfattas som motbjudande pessimistisk. Jag kan ha rätt, jag kan ha fel. Ingen av oss lär veta förrän det är dags.

Jag är bara allmänt led på när så många där ute i landet frivilligt träder in i, vad jag uppfattar som, en fantasivärld. Snart ska väl alla ha en INCH och vid katastrof ge sig ut och leva på bark och rötter. Många unga har sett på Into the Wild och gjort detsamma. De flesta har kommit tillbaka, tack och lov. Andra inte. Om sådana övningar blir en reality check är det bra. Men det är inget att överväga vid skarpt läge.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av bastard »

ursus, jag kan bara hålla med

riktiga kurser , hardcore, korrekta, utan bullerbymentalitet vore att föredra

kanske dags att införa allmän värnplikt och i dess omfattning kräva vettig utbildning
icke pk, men skulle nog göra gott på dom som kan acceptera att ta emot innehållet mentalt

därefter kunde det finnas fortsättningskurser

eller införa överlevnad i skolan, men med ex militären som kursledare på militärt övningsområde
en vecka per år, splittra klasserna så ingen känner någon annan och köra hårt med, dom, och mobilfritt under tiden :twisted:

kommer inte ske, tyvärr
och skulle det ske skulle det bli så uselt att det kunde kvitta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Parabellum »

Intressant läsning från er.
Påpekandet om att isolera sin kropp på ett korrekt sätt är helt riktig, men familjen som gör detta är säkert nybörjare.
De tar ut sig själva och sina barn för en njutbar upplevelse och lär sig efter hand som problem uppstår.
Misstänker att vi alla lär oss saker på liknade sätt, om man inte har någon form av mentor som ledsagar.
Tanken med videon är förmodligen att försöka ta bort kuf stämpeln, på att vara en så kallad prepper.
Sätter man ribban för högt i ett sådant försök, genom att ha militär liknade kurs verksamhet, så skakar bara Svensken på huvudet och flinar.
De som gillar den typen av verksamhet, är redan i firman.
Hur tänker ni att man skall locka in den ointresserade i prepper tänket, utan att känna sig eller bli stämplad som en sån där kuf?
För vi vill väl att alla i Sverige skall bli preppers och därmed höja hela Sveriges förmåga att möta framtidens eventuella motgångar.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

Parabellum skrev: 21 jul 2022 18:00 Hur tänker ni att man skall locka in den ointresserade i prepper tänket, utan att känna sig eller bli stämplad som en sån där kuf?
Ärligt talat så har jag inget superbra svar på den frågan. Jag har haft "snacket" men en hel del i mina kretsar. Inget apokalypspladder eller annat, men bara öppna sig en aning om ämnet kommer på tal. Men problemet som jag ser är att man möts av en av två mentaliteter: Antingen är det ett höhö och ett avfärdande med klassikern "om det händer något kommer jag till dig". Eller så är det folk som bevisligen har sett för mycket zombiefilmer, och vill ha överlevnad i ett exalterande format.
Den senare gruppen är nästan mer besvärlig. Det finns många preppingkanaler på tuben, och de mest följda är utan tvekan de som svamlar, tramsar och visar mycket hud. Klickbete är kung. "Watch me DESTROY a Gränsfors AXE! With a NAKED HOT CHICK!". Eller så är det bara ren produktplacering.
De sansade, lågmälda och mer genomtänkta kanalerna där grundlig, noggrann kunskap framförs försvinner i myllret. Ingen orkar titta på någon som i femtio minuter djupdyker i, exempelvis, vattenrening och alla detaljer som hör till. Ett trettio sekunders klipp med någon som bygger ett stockfort i skogen är mycket coolare.

Vi är tyvärr alldeles för besatta av snabba kickar och underhållningsvärde idag. Ingen klarar av att hålla käften och lyssna på folk på som har femtio, sextio års erfarenhet av ämnet i fråga. Unga människor är dessvärre värst, och det säger jag som relativt ung.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av bastard »

jag gillar gamla militärmanualer , en hel del
inget extra tjaft, bara hur man ska göra , det som gällde å

en serie små videofilmer, minimalistiska, korrekta utan kaffrepskänsla och pekpinnar vore rimligt

det passar inte alla, men jag tror att om det skulle gå i tv och på yt så kan det funka

ex vattenrening, grundläggande, och varför
göra upp eld
sova ute vintertid
hålla värmen inne
kommunikation
matlagning

många gånger behövs inte pladder, förklaringar och sådant
ex kommunikation,
vid ett helteckande störmavbrott kommer internet och mobiltelefoni snart fallerera
påminn om att p4 har reservkraft och är nödkanal, radio finns i en del mobiler, bilar batteriradio, hörselskydd med radio i med mera
att det sedan inte finns något mera i samhällets tjänst
nämn ex kanske amatörradio, jaktradio, 27Mhz som mer eller mindre tveksamma metoder
och att istället kunna åka till ställen som har kommunikation, eller det folk måste ha, polis räddningstjänst sjukvård

behöver inte vara stort komplicerat eller så, inte heller tjata om självklara saker
bara nämn visa och gå vidare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Ursus. Det var ett skämt om att Skärholmen är ett av Sveriges största ghetton....
Ursus

Re: Prepping, en rörelse i tiden.

Inlägg av Ursus »

BarbaryanKvlt skrev: 21 jul 2022 20:38 Ursus. Det var ett skämt om att Skärholmen är ett av Sveriges största ghetton....
Taget! Allt söder om Gävle är blankat med texten "Here be dragons" på min personliga karta :lol:
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."