Har kvaliten på butiksägg gått ner? (dåliga ägg...)

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Har kvaliten på butiksägg gått ner? (dåliga ägg...)

Inlägg av jr_36 »

Jag äter hyfsat mycket ägg (och hinner äta de innan "bäst före"), köper ofta 12pack eller 20-pack av blandade märken i butik. De enda äggen som gått i papperskorgen tidigare har varit de som jag själv hanterat oaktsamt. Numera (senaste två månaderna) verkar jag slänga 40% av alla ägg som jag kokar (kör alltid med samma äggkokare, samma vattenmängd). Vissa luktar bara svagt "skumt" (varierar om jag äter de), många luktar inte bra, vissa har svarta prickar mot skalet invändigt och vissa har en orange eller grön ton på äggulan.

Någon annan som märkt denna trend? Eller vet vad det kan handla om? Priserna gått upp, så de skippar kvalitetskontrollen?!

:hm:
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Har kvaliten på butiksägg gått ner? (dåliga ägg...)

Inlägg av bastard »

Brukar äta en liten förpackning per månad, har inte märkt någon skillnad
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har kvaliten på butiksägg gått ner? (dåliga ägg...)

Inlägg av maskros »

Kör konsekvent KRAV-märkta ägg, finns det inte i butiken blir det EU-EKO istället. Gör väl av med 40 ägg månad, har ofta en del extra hemma, äter glatt en månad förbi förbrukningsdatum. +3C i kylen inga problem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Har kvaliten på butiksägg gått ner? (dåliga ägg...)

Inlägg av EN brun böna »

Billiga ägg från utlandet i såna stora äggflak i genomskinlig plast, 24 ägg. Där har det kunnat varit nåt dåligt med.Har luktat väldigt skumt.
Men inte ofta jag köper såna. Har ca 20 egna hönor som jag får ägg av, men de flesta är dvärghöns än så länge så krävs tre ägg för ett normalstort. Har ett par omgångar kycklingar på tillväxt samt ruvhönor.
Men äter ändå ett tolvpack köpeägg i veckan. Så väääldigt långt mellan jag hittar dåliga ägg
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"