Alternativa inkomstkällor?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av entropi »

Bygg om en del av huset till lägenhet och hyr ut, alternativt bygg en attefall. Inkomsten är skattefri upp till 50 tusen eller något liknande.

Ta uppdrag som god man

Hitta på någon enklare nishad produkt och sälj på din YouTube -kanal
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av FCR2 »

God man är väl ett bra alternativ om man är i finans svängen. Här nere skriker kommunerna efter gode män.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av Pentti.linkola »

mango skrev: 28 jul 2022 16:16
Pentti.linkola skrev: 28 jul 2022 13:33 Honung. Bin är lätta att sköta om du väljer ett lättskött system. Ju mer lättskött system mindre inkomst men också lägre utgift.
Det är en del jobb med bin och honung, men dess bättre har priset på honung börjat öka.
Sen tror jag iofs biodling inte är så vanligt i de norraste delarna av landet.
Fastigheter säger jag annars om möjligheterna finns, 1:a och 2:a handsuthyrning av lgh, stugor, torp mfl. Funkar i mina trakter men hur det ser ut norrut vet jag ju inte.

Håller inte med dig där. Väljer du enkla system behöver det inte vara mkt jobb alls. Bin kan du ha på balkongen. I norraste Norrland går det utmärkt att ha bin.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av xsive »

FCR2 skrev: 29 jul 2022 06:53 God man är väl ett bra alternativ om man är i finans svängen. Här nere skriker kommunerna efter gode män.
Anledningen att dom skriker efter god män kan ju också vara att ersättning kontra insats kanske inte är så bra.
Typiskt så ersätts en god man med runt 10 tusen kronor per år för ett normalkomplicerat uppdrag.
Olika från kommun till kommun och beror även på vem man är det för.
För det förväntas den gode mannen utföra sitt uppdrag 10-15 timmar per månad.
Det finns exempel på dom som satt i system att vara god man för flyktingbarn (högre ersättning) och är det då för
ganska många men generellt vette sjutton om jag skulle vilja ta på mig ett sånt uppdrag.
https://www.expressen.se/nyheter/goda-m ... i-manaden/

Sen är det väl inget långsiktigt som sidoinkomst om man ser samhället förfalla.
Alternativ inkomstkälla skall ju helst ha potential för att kunna bli huvudinkomst i framtiden
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av Charlie** »

FCR2 skrev: 29 jul 2022 06:53 God man är väl ett bra alternativ om man är i finans svängen. Här nere skriker kommunerna efter gode män.
Japp, jag skulle precis före slå detta då jag såg att FCR2 redan föreslagit detta. Det är en enorm brist på Gode män och förvaltare över hela Riket. Slå en signal till kommunens överförmyndare. Du blir glatt välkomnad.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av Ursus »

Tack för många fina tips! Detta har gett mig idéer... Ett av de mest aktuella skulle vara att sälja ved, har lite överskott hemma på gården. Någon hundring skulle det kunna inbringa, och utan omkostnader eftersom den är handsågad och handkluven :lol:

En tanke som utvecklades ur maskros svar var att skriva pamfletter/häften/mindre böcker kring naturskolan och sälja dessa antingen helt själv digitalt eller via typ Kindle. Har börjat knåpa på ett sådant häfte om eld. Tanken är att skriva ned så mycket jag vet om eld i de nordliga skogarna och allt som hör till, med illustrationer och foton, och sedan ge ut dem för en mindre summa. Det skulle kunna redovisas som hobbyverksamhet, och skulle vara ett kul projekt under tiden.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"