Alternativa inkomstkällor?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Ursus

Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av Ursus »

Har funderat av och till på att dryga ut lönen med någon form av alternativ inkomst. Men vilka optioner finns egentligen?

Daytrading eller aktiehandel är ointressant. Har inget intresse att lägga ned tid på det, trots utbildning på området.

Någon form av inkomst på Youtube, typ Patreon, hade varit en option om kanalen växer lite mer. Men det är beskattningsskyldiga pengar, och vill inte koppla mitt alter ego till mitt vardagsjag pga OPSEC. Samt tror jag inte att folk vill betala för mitt mediokra innehåll.

Hobbyverksamhet? Svårt. Tror att kostnaderna överväger intäkterna vid försäljning av hantverk eller dylikt. Och vad ska man sälja? Skedar och smörknivar? Mja.

Förslag?

Att jobba svart är uteslutet. Jag är i en bransch där man måste vara absolut fläckfri på den ekonomiska sidan för att vara anställningsbar, och för den delen tar ingen emot kontanter längre.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av bastard »

beror på om du har något du kan så pass bra att du kan ha det som en sidoinkomst med rimligt kapital bakom eller om du redan har

exempel nu som borde kunna funka
handladda och sälja , kräver tillstånd och lämplig lokal

en jag känner väljer att sälja ved
skaffade maskin, tar från sina marker och gör ved i påse och skall sälja till senhösten vintern

gäller att hitta något man kan göra som behövs mera på grund av omvärlden och det inte finns nog av i normala fall
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av deadrabbit »

Det här med sido sysselsättning och passiv inkomst är spännande grejer. Någon form av guider tutorials med behållen Opsec på youtube, discord, patron kanske kan vara något. Tema surv, bushcraft osv.
Lägga golv, rekonda bilar, ambassadör för något klädmärke eller utrustning.
Couponhunter eller den som samlar in sopor och avfall från grannar och sorterar och återvinner.
Om inte försökskanin i läkemedelsindustrin är intressant varför inte börja med swedish fire Torch, stöp ljus eller hyra ut släp eller jordfräs.
3-3-3 Radio Plan
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av Pentti.linkola »

Honung. Bin är lätta att sköta om du väljer ett lättskött system. Ju mer lättskött system mindre inkomst men också lägre utgift.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av EN brun böna »

Gröna fingrar?? Något som kommit nu är att sälja sticklingar som man tar från egna plantor. Finns sticklingar som går för en 30.000 kr på nätet tex tradera.

Plocka svamp och sälj, kantareller är hårdvaluta. Eller tala med markägare om att få ta chaga eller vril för att sälja. Chaga är dyrt och säljs dyrt även i första ledet
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av maskros »

Kan du inte göra något för att hjälpa privatpersoner eller mindre företag som har med ämnesområdet för ditt jobb och din utbildning att göra och ta lite betalt per timme eller utförd tjänst/vara?

Tänker att om man t.ex. är jurist kanske man kan hjälpa folk med enklare avtal, fullmakter och testamenten och sånt (jo, jag vet, men jag talar om fall som är så enkla att de egentligen klarar sig med standarddokument från nätet).

Något hantverk du känner för att greja lite i? En engagerad amatör gör minst lika bra jobb som ett stressat proffs i många ämnen.

Du är ju milt sagt duktig i skogen, guida folk på weekendäventyr eller liknande? Kan man ta 200 kr för en timmes "skogsbad" som består i att få en korg med kaffe och en liten kaka och en stubbe att sitta på borde det väl gå med nån slags skogspromenader.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av mango »

Pentti.linkola skrev: 28 jul 2022 13:33 Honung. Bin är lätta att sköta om du väljer ett lättskött system. Ju mer lättskött system mindre inkomst men också lägre utgift.
Det är en del jobb med bin och honung, men dess bättre har priset på honung börjat öka.
Sen tror jag iofs biodling inte är så vanligt i de norraste delarna av landet.
Fastigheter säger jag annars om möjligheterna finns, 1:a och 2:a handsuthyrning av lgh, stugor, torp mfl. Funkar i mina trakter men hur det ser ut norrut vet jag ju inte.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av bastard »

en annan jag känner funderade på att bli personlig tränare, men då ska dom ju kunna sina saker

binda flugor och sälja, men det är inget man blir rik på per timma

gäller att hitta något man själv kan och som går att sälja

något man kan göra eller tjänster
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av mango »

bastard skrev: 28 jul 2022 16:24 binda flugor och sälja, men det är inget man blir rik på per timma
Har faktiskt en gammal kollega som binder klassiska laxflugor och säljer internationellt. Vet att han får som bäst runt 5000 kr/st för vissa.
Dessa kommer dock aldrig nära en laxälv utan ramas in och hängs på vägg.
Sen om timpenningen och materialinköp gör det lukrativt vet jag dock ej.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Alternativa inkomstkällor?

Inlägg av bastard »

med dom priserna så kommer jag både föda upp pärlhöns och sitta och binda för glatta livet :o

nog få som kan få ut dom pengarna för det
men där har vi antagligen en mycket lyckad inkomst

vet om en som gör läderarbeten och exlusivaa golfvagnar, och tjänar oförskämt bra med pengar


som sagt hitta en nish som passar och som man kan tjäna pengar på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"