Matpriserna

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Matpriserna

Inlägg av preppernurse »

Jag tänkte att vi kunde göra en separat tråd om matpriserna, finns det redan en som jag missat får moderator gärna flytta/stänga denna.

Jag höll på att få en chock när jag handlade idag, svensk gurka kostade 29,90 st på mitt lokala Willys. I måndags kostade den 22,90 st. Det känns som att handlarna höjer priserna lite extra nu när det pratas mycket om inflationen för inte har väl vår valuta tappat 7 kr i köpkraft på 5 dygn?

Visst att priserna stigit generellt på det mesta i butiken under sommaren men vad ska folk snart ha råd att köpa, för inte följer lönerna med i takt med att priserna stiger. Jag skattar mig lycklig att vi har 2 inkomster i vårt hushåll.

Är det några speciella varor som ni observerat kraftiga prishöjningar på?
Utan snus försmäktar vi i detta land
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Matpriserna

Inlägg av EN brun böna »

Det var en artikel i svt som jag inte hittar nu som tog upp de stigande priserna på mat. Man menade att handlare i alla led försökte att sko sig på kriget i ukraina och ta det som förevändning för att höja. Visst hade bränslepriserna ställt till det men det borde kanske röra sig om 10% och inte som nu 30%.


Jag mårker på min ICA nära att de har höjt mycket mer än vad ica supermarket eller konsum har höjt sina priser. Så nu tjänar jag på att åka längre för att handla då priset på maten skiljer så mycket att det höjda bränslepriset inte når fram längre utan den extra resan blir billigare.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10534
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Matpriserna

Inlägg av bastard »

favoritchips
från 18 till 24 kr =33% upp
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Matpriserna

Inlägg av xsive »

Kanske lite off topic..
Kaffet har stigit 25-30% på ett år. Mycket beroende på torkan i Brasilien förra året.
E(gentligen har priset på kaffe hållt sig väldigt stabilt i butik sen Februari. Standard Gevalia brygg 450g för 50kr
Känns lite som att butikerna minskar marginalerna på just kaffe för att det är något som folk reagerar på
och istället höjer en massa annat.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Matpriserna

Inlägg av Omnivore »

Prishöjningar 2022, från mitt excelark som jag uppdaterar varje gång jag varit och handlat. Stora höjningar på mejeri. Förmodligen även mjöl men det har jag inte handlat sedan jag bunkrade i maj.

Kronjäst 50 g + 0,20 kr (Lidl)
Röd mjölk, Ängens, 1,5 liter +2,90 kr (Lidl)
Skånegott 500 g +4 kr (Maxi)
Smör, Arla 500 g +16,05 kr (Lidl)
Vispgrädde 36%, Ängens/ICA 0,5 liter +6,10 kr (Lidl) +6,80 kr (Maxi)
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Matpriserna

Inlägg av EN brun böna »

Jag köper vanligt smör nu då det är ca 10 kronor billigare än typ bregott och smör&raps. De kostar nu nästan 60 kronor för det stora paketet och smöret 48 kronor.
Gör man ghee så blir det drygare än att använda smöret som det är. Gör att bre mackor med ghee också.
I början på juli hade de driver på kaffe här och då köpte jag två paket för 69 kronor av arvid nordqist och gevalia nu kostar samma driver 99 kronor för två paket.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Matpriserna

Inlägg av Prepsson »

Jag köpte nåt udda bryggkaffe i lokala matbutiken för 39kr paketen. Får se om det smakar därefter.
Annars har Monte Castello-raviolin gått från 15 till 19kr under pandemin för att sedan sänkas till 18kr.
Felix konserver har i stort sett legat på samma pris.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Matpriserna

Inlägg av Skymning »

Matpriserna på restauranger verkar ha gått upp mellan 5 till 20 kr beroende på vart du är. Och istället för att öka priserna så har en del förpackningar minskat i storlek så att konsumenter inte ska märka något, även kallad "shrinkflation".

Men en del saker ökar mycket i pris, exempelvis Kronfågels kyckling som har ökat med 27%.
https://www.dn.se/ekonomi/matpriserna-s ... ordnivaer/

För mig blir det mer besök på Lidl och andra matvarukedjor, blir det värre så får jag dra ner på choklad och alkohol.
слава україні - на хуй путін!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Matpriserna

Inlägg av EN brun böna »

Mcdonalds har höjt sina priser. Inte för att jag handlar där men kanske finns andra.
Min lokala coop har bytt och blivit coop extra och då verkar det som om man har mer varor och också ett billighets sortiment som inte fanns på vanliga coop. Så jag handlar mer där numera.

Närmsta lidl eller willys och liknande kedjor ligger ToR 7-8 mil bort så vinsten äts upp av bränslepriset, men vet flera som åker dit och storhandlar ett par gånger i månaden ändå.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"