Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Kardinal »

Jag är inte överdrivet orolig för Sveriges del. Jag har också tilltro till naturens självreglerande förmåga och människans uppfinningsrikedom. Ett worst case i min mening är en kraftig minskning av mänskligt liv på planeten alternativt regression till förindustriell nivå i stora delar av världen. Med historiska mått är människans påverkan på miljön skett under en blinkning, och det kommer normaliseras så småning om... Med eller utan mänskligt liv.

Det som oroar mig i Sverige under de kommande generationerna är klimatflyktingar. Om andra delar av planeten blir obeboelig finns det två lösningar. Antingen tar man emot dessa med de oöverstigliga konsekvenser det innebär, eller så befäster man gränserna och låter människor dö i obeboeliga zoner. Oavsett vilket alternativ man väljer kommer många dö.

Om vi ska ta oss mot en bättre värld så är det genom ny teknik och vetenskapliga framsteg, tvärt emot den dogmatiska miljörörelsens försöka att backa tillbaks utvecklingen - något som bara får motsatt effekt.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Parabellum »

Kardinal skrev: 23 okt 2022 11:15 Jag är inte överdrivet orolig för Sveriges del. Jag har också tilltro till naturens självreglerande förmåga och människans uppfinningsrikedom. Ett worst case i min mening är en kraftig minskning av mänskligt liv på planeten alternativt regression till förindustriell nivå i stora delar av världen. Med historiska mått är människans påverkan på miljön skett under en blinkning, och det kommer normaliseras så småning om... Med eller utan mänskligt liv.

Det som oroar mig i Sverige under de kommande generationerna är klimatflyktingar. Om andra delar av planeten blir obeboelig finns det två lösningar. Antingen tar man emot dessa med de oöverstigliga konsekvenser det innebär, eller så befäster man gränserna och låter människor dö i obeboeliga zoner. Oavsett vilket alternativ man väljer kommer många dö.

Om vi ska ta oss mot en bättre värld så är det genom ny teknik och vetenskapliga framsteg, tvärt emot den dogmatiska miljörörelsens försöka att backa tillbaks utvecklingen - något som bara får motsatt effekt.
:up: :up:

Befäst gränserna och låt oss dö våran död, om det nu blir som domedags miljötalibanerna förutspår. ;) :smack:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Ursus »

Min åsikt?

Teknologisk utveckling förde in oss i skiten där vi är nu, och teknologisk utveckling kommer inte att ta oss härifrån.

Tror benhårt på det där med Progress Trap. Utveckling och framsteg skapar fler problem än vad de löser, och de nya problemen kräver ännu mer utveckling och framsteg för att inte bli ohanterliga, vilket skapar ytterligare problem i en evig exponentiellt uppåtgående kurva.

Men allas våra åsikter har ingen betydelse längre. Klimatförändringarna är långt bortom debattstadiet och de åtgärder som hade kunnat göras borde ha satts in för femtio år sedan. Koldioxidutsläppens effekt på klimatet har varit kända sedan viktoriansk tid. I princip kan vi bara spänna fast säkerhetsbältet, luta oss tillbaka, och se vad som händer. Och om man är lagd åt det hållet; hoppas på ett mirakel.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

folk är dumma, så det kommer gå åt helvete, få se hur illa det blir, och hur fort
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 31 jul 2022 21:35 SMHI tror det blir blötare https://www.smhi.se/klimat/framtidens-k ... /2041-2070 detta scenario är troligen bättre än vad han i artikeln menar att det är på väg att bli.

Det jag uppfattat är att det troligen blir blötare (mindre snö, mer vatten) och betydligt varmare vintrar samt torrare och något varmare somrar. Förändringarna tydligare i norra Sverige än i södra.
Varmare klimat innebär mer nederbörd i klimatzoner där det är vanligt med varierande regnväder te x Skandinavien. Det kommer mer nederbörd framför allt under vintermånaderna och då i form av regn. I fjällen där emot kommer det i form av snö. mer snö än tidigare. I nordligaste delen av Jämtland, hinner inte snön tina bort tillräckligt under sommaren, så det har börjat bildats nya små glaciärer, som man tror kommer att växa ihop till en större.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 23 okt 2022 20:02 Min åsikt?

Teknologisk utveckling förde in oss i skiten där vi är nu, och teknologisk utveckling kommer inte att ta oss härifrån.

Tror benhårt på det där med Progress Trap. Utveckling och framsteg skapar fler problem än vad de löser, och de nya problemen kräver ännu mer utveckling och framsteg för att inte bli ohanterliga, vilket skapar ytterligare problem i en evig exponentiellt uppåtgående kurva.

Men allas våra åsikter har ingen betydelse längre. Klimatförändringarna är långt bortom debattstadiet och de åtgärder som hade kunnat göras borde ha satts in för femtio år sedan. Koldioxidutsläppens effekt på klimatet har varit kända sedan viktoriansk tid. I princip kan vi bara spänna fast säkerhetsbältet, luta oss tillbaka, och se vad som händer. Och om man är lagd åt det hållet; hoppas på ett mirakel.
Fast det stämmer inte. Hade vi haft samma teknologiska nivå idag som under 1800-talet och samma befolkningsmängd som i dag hade utsläppen varit offantligt mycket värre. Katalysatorer, kärnkraft, vattenkraft osv. är alla bra energikällor. Att backa tillbaks till stenåldern kommer ingen gå med på, och att backa tillbaks till 1800-1950-tal kommer öka utsläppen. Tro inte att västervärldens människor kommer acceptera att åka häst och vagn till Magaluf. Vi måste hitta realistiska, inte dogmatiska eller utopiska lösningar. Då är det framåt som gäller.

Jag är inte heller särskilt orolig för CO2, det är ett självreglerande system över tid och om vi bara få ner nivåerna rimligt för att naturen ska hinna med regleringen. Mer orolig för världshaven, avverkning, antibiotikaresistens och utsläpp av kemikalier, PM2.5 osv.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Ursus »

Kanske så, kanske inte så. Jag itererar:
Ursus skrev: 23 okt 2022 20:02 allas våra åsikter har ingen betydelse längre. Klimatförändringarna är långt bortom debattstadiet
Det finns en anledning till varför jag generellt inte deltar i diskussion av laddade ämnen på preppad.se . Att sitta här, på ett sällan besökt forum i internets utkanter och försöka övertala varandra om vem som har rätt eller fel, är ett slöseri av tid och energi. Särskilt i dessa tider när till och med befäst epistemologi skall ifrågasättas av högt uppsatta politiker. Tiden lär visa den absoluta sanningen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

eller kan man diskutera det, fundera på vilka saker som man inte tänkt på och inse att inget vi gör påverkar det i någon omfattning som kan mätas ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Kråkfot »

Ingen dör av 35 grader i solen? Nej men i skuggan. Sen händer det ju nu att personer i sverige avlider till följd av värme och mer problematiskt tror jag det blir framöver.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... armebolja/

Jag tror också att det är försent att helt hindra, men det som är framför oss kan bromsas och kan vi bromsa klimatförändringarna så gör vi det lättare för de efter oss. Som förälder är det ju ens omtanke för barnens framtid och dom kommer inte få det lätt.

Bara under mitt korta liv hitils så har jag märkt skillnader i klimat, väder och natur.
Det är varmare nu, hittade blåklockor i jämtland i oktober i år och gräset är grönare än vad det var i slutet på augusti.....
Nu vet jag inte hur det är med er men jag går runt och försöker hitta klimatanpassningar i mitt hus. Kyla på sommaren, värme på vintern.
Allt annat skit som sker nu gör ju inte saken bättre.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2852
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Marie »

'
Jag har verkligen försökt att hålla mig borta från denna tråden :mrgreen:

Jag inleder med att säga.... Ja vi har påskyndat saker.... Men... det är även naturliga cykler i våran planets historia som de gärna utelämnar vid diskussionen om att bilarna förstör klimatet.

en enkel bild som start.
.
635c7c0977b31066365834.jpg
635c7c0977b31066365834.jpg (17.93 KiB) Visad 277 gånger
.

Jordens klimat sedan den bildades har gått i vågor med flera istider och flera extremvarma perioder kallat icehouse och Greenhouse Earth. Icehouse är det vi är påväg ur och Greenhouse är det vi är påväg in i nu...
Klimatdebatten vill gärna utelämna att jorden har dessa normala brutala extremvarma cykler, eftersom den inte gynnar dem att skapa klimatdebatt hysteri.
Vad som är sant........ är att vi hjälper till att påskynda denna processen som i annat fall skulle tagit ett gäng tusen år extra om den hade skett på naturlig väg.. so ja vi är bidragande för en påskyndad effekt av helvetet som kommer oavsett om de hade hittat oljan och kolen att elda när industrisamhället vakna till liv.

Det är många saker som är faktorer för jordens historia och flertalet E.L.E event som vi haft. Fem stycken för att vara exakt. Senaste var när dinosaurierna dog ut.
CO2 och istider har följt varandra hand i hand när man ser till grafer som går miljontals år tillbaka som täcker istiderna och våra Extinction Level Events
Tittar man på unga grafer som de har mer mätdata på som bara täcker de små istiderna vi haft så ser man detta.
.
635c83db10af0993987305.jpg
635c83db10af0993987305.jpg (12.63 KiB) Visad 277 gånger
.
Denna graf visar hur jordens temperatur och co2 är kompisar då de håller varandra i handen i modern tid.
Det som är unikt nu är att vi har en co2 topp som motsvarar vad vi hade för ca. 25miljoner år sedan och 75 miljon år sedan osv som går att se i första grafen. Så är våra fyra hundra någon ting ppm unikt om vi ser långt tillbaka i tiden..

Våra glaciärer nordpol och sydpol har varit isfria tidigare oxå Nordpassagen har även varit öppen i modern tid på 1800talet och på vikingatiden då vikingarna åkte den vägen för att besöka USA före Columbus... så han var inte först har de nyligen upptäckt.. vikingarna var där före honom.
Hursomhelst. Polerna har varit isfria förr, så vad av hysterin denna gången..... Joo för det tjänar på klimathysterin
Att våra glaciärer har varit smälta tidigare brukar vi bli påminda om lite då och då när det kommer rubriker om att de hittat mammutar och annat vart efter glaciären smälter .
.
635c8eb5ea5fa176890847.jpg
635c8eb5ea5fa176890847.jpg (32.46 KiB) Visad 277 gånger
.

Vi har solens aktivitet som påverkar... antalet vulkanutbrott som enbart en vulkan som den senast på Island som stoppa flygtrafiken som spydde ur sig mer koldioxid under de veckorna som typ hela jordens industri och befolkningar släpper ut på ett år.
Sedan har vi jordens omloppsbana som skiftar, detta påverkar oss.. Jordens tiltning. Den har till o med polvänt i sin historia och även hamnat på sidan i jordens historia. Detta med jordens omloppsbana och tiltning omtalas i Milankovitch cycles

.

Jag skulle kunna lägga upp mängder av grafer och mängder av fakta om jag orka engagera mig mer än jag redan har gjort med fakta research.
Men ingen här inne kommer läsa ett inlägg på fem eller åtta A4 sidor om jag postar allt jag kan finna om jag spenderar en vecka på research.
.

ja vi har en klimatkris........... Men........... det är inte första gången vi har den..... Men det är första gången vi får uppleva den.

Kan tekniken förhindra nästa Greenhouse jord vi haft flera gånger och förhindra nästa istid? (co2 topp som smälter isarna som får jorden att skifta och skapa en ny istid)
Ja kanske..... Om de hittar teknik som kan binda koldioxid och annat som kommer skapa dominoeffekten till en ny greenhouse tid med efterföljande istid, så kanske om de kan uppfinna teknik för att kontrollera jordens klimat. Science fiction som vi kan se i filmen Geostorm https://www.imdb.com/title/tt1981128/ där de bygger satelliter för att kontrollera klimatet.

Kommer vi i Sverige om vi blir 100% klimatneutrala redan i morgon eller rent av co2negativa där vi kan samla in co2 påverka något..... Absolut inte....... den som ärligt tror det ska börja skriva önskelista till tomten, då denne måste tro på tomten oxå. Vi står för 0.5 promille för utsläppen. Tillomed läckan på nordstream var flera gånger högre på den veckan den läckte, än vad Sverige orsakar i utsläpp på flera år.... perspektiv på hur lite vi släpper ut på global nivå.


Lite länkar dock till wikipedia denna gången, då jag inte hitta NASAs länkar och de andra .gov länkar jag hitta förra gången när detta var på tapeten på gamla SS forumet... Dock är alla på engelska då inga svenskar gärna vill ta upp ämnet och skriva om det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhous ... ouse_Earth
https://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_event
https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_glaciation
https://en.wikipedia.org/wiki/Glacial_period
https://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth
https://en.wikipedia.org/wiki/Interglacial
https://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles
https://en.wikipedia.org/wiki/Axial_tilt
https://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_eccentricity
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_di ... atmosphere

Jag tackar för ordet.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"