Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av maskros »

https://www.theguardian.com/environment ... atastrophe
The crucial point, he argues, is that there is now no chance of us avoiding a perilous, all-pervasive climate breakdown. We have passed the point of no return and can expect a future in which lethal heatwaves and temperatures in excess of 50C (120F) are common in the tropics; where summers at temperate latitudes will invariably be baking hot, and where our oceans are destined to become warm and acidic. “A child born in 2020 will face a far more hostile world that its grandparents did,” McGuire insists.

...

“I know a lot of people working in climate science who say one thing in public but a very different thing in private. In confidence, they are all much more scared about the future we face, but they won’t admit that in public. I call this climate appeasement and I believe it only makes things worse. The world needs to know how bad things are going to get before we can hope to start to tackle the crisis.”
Ja är medveten om att det finns de som inte tar sånt på allvar. För den som gör det kanske artikeln, och möjligen även boken, kan vara en hjälp att navigera framtiden.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

det är intressant
men jag tror inte mänskligheten kommer klara ut att stoppa , inte ens dämpa uppvärmingen

men, sannolikt är jag död innan det blir riktigt illa, så jag poppar lite popcorn och ser vad som händer

alla måste samarbeta om något skall hända, och jag ser knappt ens tendenser till det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 31 jul 2022 17:10 men jag tror inte mänskligheten kommer klara ut att stoppa , inte ens dämpa uppvärmingen
bastard skrev: 31 jul 2022 17:10 alla måste samarbeta om något skall hända, och jag ser knappt ens tendenser till det
Jag tror inte heller vi fixar speciellt mycket, det blir nog för lite och för sent som i en del andra situationer. Jag undrar hur man preppar för sånt?
- En rejält stor och djup jordkällare så man har nånstans att svalka sig utan el under somrarna kanske.
- Försöka placera sig någonstans där det är gott om vatten där man kan anta att det framgent kommer vara gott om vatten och samtidigt kan hantera om det blir för mycket vatten.
- Rensa undan runt bostaden så brand inte når huset så lätt kanske.
- Fixa grejer för täckodling och droppbevattning.

???
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

vet inte
men, killgissar
det kan bli ont om vatten som du säger
även om temperaturen blir 20 grader över det normala så kommer det mesta av sverige bara glida på och njuta av det, förutom brist på vatten när det blir torrare?
blir det torrare?
det verkar så men vet man att det blir så?

10 grader över medel i genomsnitt året runt , i söder kan det bli jobbigt varmt
i norr behagligt

skulle tro att det skulle gå att odla mer häruppe överlag, men mera insekter och sjukdomar på det man odlar

svårast är nog att folk kommer fly från södra europa och norr över

tråkigt nog, ryssland har en djävla massa mark som passar om det blir betydligt varmare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av entropi »

Som jag förstått det så säger teorierna att de kallare områdena förmodligen värms mer än de varma i många scenarier.
Grönland har varit grönt, och Antarktis är betydligt större än europa i värsta fall... I alla fall med nuvarande havsnivå.
maskros skrev: 31 jul 2022 18:03 Jag tror inte heller vi fixar speciellt mycket, det blir nog för lite och för sent som i en del andra situationer. Jag undrar hur man preppar för sånt?
- En rejält stor och djup jordkällare så man har nånstans att svalka sig utan el under somrarna kanske.
Varför skulle vi inte ha el på sommaren? Vi har många soltimmar per dygn sommartid, så AC, solpaneler och kanske lite teknik och arkitektur utvecklad för varmare klimat kan komma långt.

Vi kan klara de förändringar som kommer, men jag är inte så säker på att vi kan stoppa det som sker. Vet inte ens om det är lönt att försöka, kanske är det bättre att bara gilla läget och jobba på lösningar för att hantera förändringarna.
Tex: om vi bara jobbar på att sluta konsumera energi så kanske vi inte hittar bra lösningar för att producera mer energi så vi kan desalinera vatten. Det kommer inte bli brist på vatten här, möjligen mindre sötvatten...

Här kan du titta på MSB:s "Översvämningsportalen" om du bör byta din fastighet och köpa något högre beläget.
https://gisapp.msb.se/Apps/oversvamning ... ering.html
Tror inte sånt här fanns när jag köpte mitt fastighet, men jag använde en GPS-app som anger höjd över havet.
Vill du verkligen safe:a för framtida generationer osv så håll dig 70 meter över dagens vattennivå.

Som jag förstår så har jorden varit i "Hothouse Earth" -läge 85% av tiden. Kanske är vi på väg ut ur det ovanligare "Icehouse Earth" -stadiet.
GlaciationsinEarthExistancelicenced_annotated.jpg
GlaciationsinEarthExistancelicenced_annotated.jpg (30.8 KiB) Visad 558 gånger
Det kanske inte är optimalt att göra paradigmskiftet så snabbt, men är det något djur som skulle kunna klara av att anpassa sig snabbt så är det människan.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av maskros »

SMHI tror det blir blötare https://www.smhi.se/klimat/framtidens-k ... /2041-2070 detta scenario är troligen bättre än vad han i artikeln menar att det är på väg att bli.

Det jag uppfattat är att det troligen blir blötare (mindre snö, mer vatten) och betydligt varmare vintrar samt torrare och något varmare somrar. Förändringarna tydligare i norra Sverige än i södra.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av maskros »

Min tidshorisont är tre kommande generationer (runt 100 år).

Elbrist pga haverier som följd av väderfenomen och bristande ekonomiska resurser för att hålla igång nätet.

Tack för länkarna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Omnivore »

Varmare, och förmodligen även blötare, blir det i vår del av världen. Knappast någon räkmacka att glida runt på med tanke på de miljoner klimatflyktingar som redan börjar röra på sig. Jag räknar med stora folkvandringar. Centern kanske får sina 30 miljoner invånare i Sverige trots allt.

Sedan vill jag ge en känga till medierna som skrämmer upp folk i sin jakt på klick. Extremhetta i Sverige är möjligen +35 grader men knappast 20. Man kan tycka vad man vill om Henrik Jönsson men han hade en video om just klimatet i lördags. https://youtu.be/WuLTkHynrOA
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

35 är inget som kommer döda folk som råkar befinna sig utomhus, men 5-10 grader till och det gör det

vi får se
om det blir som dom förutspår, jag betvivlar inte vad dom tror skall hända, men det brukar alltid vara saaker som fattas eller är för mycket
så hur det blir återstår att se

jag gissar på
ändlösa politiska tirader om att saker måste göras, en massa pengar och energi lagt på saker som inte kommer fungera
politikerna säger "måste" om många saker men få har med problemen att göra utan dom vill ha sin vilja igenom, och nyttjar miljön som bräckjärn för sina egna planer
sedan återstår det att se, hur illa det blir , hur mycket folk som kommer dö av miljöförändringarna

jag hadde gärna haft ordentligt stora jordbruksmarker vid djup sjö och med rinnande vatten på markerna
tillräckligt långt bort från större städer så folk inte kan cykla ut dit på en dagstur
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

då ska vi se, ny regering och det ska bli intressant att se hur detta tacklas, även i eu och med kriget i ukraina
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"