Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

en del av det håller jag med om, men att expandera som vi gör nu kommer inte hålla många år till :twisted: :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Parabellum »

bastard skrev: 12 nov 2022 09:38 en del av det håller jag med om, men att expandera som vi gör nu kommer inte hålla många år till :twisted: :notme:
Att det inte går att expandera i oändlighet, är lika säkert som att m=mc2 för en vilande massa.
Mänskligheten kommer säkerligen att reduseras kraftigt någon gång, men det kan ligga långt in i framtiden.
Vi vet förmodligen och fortfarande, väldigt lite om de faktorer som faktiskt begränsar vårt varande.
Men vi envisas med en dåres envishet, oavsett när man tittar i vår historia, att vi äger den sanna och slutgiltiga sanningen.
Vi är så jäkla trångsynta och det i ordets alla aspekter!
Det verkar som om de flesta människor är små rädda och lätt manipulerade varelser som fruktar döden i in absurdum.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av Marie »

Granborren måste antingen vara värre än människan och biltrafiken... Bäst att miljöaktivisterna limmar fast sig på träden för att hindra borren som de gör på gatorna för biltrafiken. :lol:
Eller så är detta ett tecken på att vi i sverige lever extremt klimatsmart att man börjar få betydelse av att en insekt sabbar klimatmålen.
Vad blir det härnäst.. miljöskatt på att ha husdjur som andas. :mrgreen:

.
6373a5d76d4a1578361302.jpg
6373a5d76d4a1578361302.jpg (44.72 KiB) Visad 230 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

skogsbränder och höga temperaturer i sydeuropa redan nu

jag funderar på hur pass bra befolkningen klarar ex 10 grader högre maxtemperatur om det håller i sig i veckor per år

redan nu då dör det en hel del vid värmeböljor

finnarna klarar sig, dom har redan sållat ut dom svaga med århundranden av sauna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av maskros »

Eftersom jag är som jag är tror jag som jag tror men har avstått att posta om IPCCs senaste rapport. Eftersom ämnet kom upp nu delar jag ändå länken till IPCCs sammanfattning för beslutsfattare https://report.ipcc.ch/ar6syr/pdf/IPCC_AR6_SYR_SPM.pdf så får väl var och en vara (mer eller mindre) lycklig i sin tro.

För min personliga del är jag förbi allt och befinner mig i acceptansstadiet. https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbl ... en#Faserna
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av entropi »

Det blir ju lite svårt att ta tex "miljökämparna" inom tex EU på allvar när de i dokument som det här föreslår mer "governance" och ekonomiska styrmedel centralt.
Tittar man krasst på vad de faktiskt uppnått när de fått mer och mer möjligheter till centraliserad makt, negativa styrräntor och andra ekonomiska styrmedel (aka governance) så har det lett till ökad eldning av naturgas, brunkol och hela städer raserade i storskaliga krig som sen kommer behöva att oändliga mängder betong framställs vid återbygnation.
Det gör det på det hela taget svårt att ta förslag om att samma styrande samhällsklass ska lösa dessa problem med ännu mer governance och centralstyre.

Det är helt klart oroväckande... Jag är nog framför allt bekymrad när andra arter blir förintade, eftersom det representerar miljontals år av unik utveckling, strävan och diversifiering av genpooler som går förlorade.
Att vi som människosläkte kommer gå under av det här är otänkbart. Men samhället och ekosystemen kan ju haverera.

Frågan är när (eller om) det blir sämre för människor "som snitt" i demokratiskt styrda länder.
Vissa har ju redan fått det sämre tex i regioner med ökad torka. Men hittils har ju de allra flesta av jordens befolkning fått en enormt förbättrad levnadsstandard samtidigt som temperaturen och utsläppen ökat.
Så den generella upplevelsen i praktiken går ju stick i stäv med vad det varnas för... Jag tror det påverkar många undermedvetet mer än man tror.

Det betyder inte att jag hävdar att välståndet faktiskt korrelerar med temperaturökningen.

Men ibland är den enda utvägen är att gasa sig genom en kurva.
Tänk om man tog alla pengar som miljömupparna vill ha och löste problemet istället. 5% av GDP till nationellt försvar, och 5% av EUs GDP till att ta fram en open source fusionsreaktor.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

miljötalibanerna är nog dom sämsta till att styra en utveckling som leder frammåt i varjefall

man måste kunna, inte bara vilja, göra saker som fungerar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ytterligare en forskare tar bladet från munnen, klimatproblem

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"