långtidslagringsbara livsmedel

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av Charlie** »

reboot skrev: 06 okt 2020 16:31 Har haft en ost i kylen i snart 1 år. Öppnade den för 4 månader sen, äter en skiva då och då och både smak och konsistens är fortfarande bra.
Är inte slut än, så jag undrade och kollade BF-datum. Blev förvånad då det är c:a 1,5 års hållbarhet på den enligt etiketten!
Kanske något för bastard att prova till SHTF-pizzor?
Så länge vakuumförpackningen är tät så kan man lagra osten under lång tid, långt mer än ett år efter bäst före datumet. Den blir bara godare ju längre den lagras. Det finns de som lagrar ost på detta vis. Man kan också öppna vakuumförpackningen, tillsätta en skvätt whisky och vacka om den och lagra den ett år eller mer. Du blir ej missnöjd med resultatet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av bokmalen »

Skymning skrev: 13 mar 2022 10:18 Sökte efter tråden om "Mat som håller länge", men hittar inte den. Borttagen?

Eller fanns den på SweSurv forumet? Kommer inte ihåg.

Om någon vet var den är posta gärna en länk, sen kan tråden stängas.
Den här?
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av vantohal »

Honung. Enligt populär internetlegend så har man hittat ätbar honung på begravningsplatser som är 5000 år gamla. Jag rycker lite på axlarna åt sådana påståenden då de bara verkar existera på internet, men, jag har ätit honung som varit 10+år och jag mår bra.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av Skymning »

bokmalen skrev: 13 mar 2022 10:57
Skymning skrev: 13 mar 2022 10:18 Sökte efter tråden om "Mat som håller länge", men hittar inte den. Borttagen?

Eller fanns den på SweSurv forumet? Kommer inte ihåg.

Om någon vet var den är posta gärna en länk, sen kan tråden stängas.
Den här?
Japp.
vantohal skrev: 13 mar 2022 11:09 Honung. Enligt populär internetlegend så har man hittat ätbar honung på begravningsplatser som är 5000 år gamla. Jag rycker lite på axlarna åt sådana påståenden då de bara verkar existera på internet, men, jag har ätit honung som varit 10+år och jag mår bra.
Vissa former av honung separerar till någon sörja längst ner och någon lättare vätska ovanpå. Vet inte vad det innebär, men jag tror inte att honung är någon evighetsmat.

Testade för övrigt gamla Cornflakes som legat i en öppen kartong längst bak i mitt skafferi sedan utgång 31 Jan 2019. Inga problem där, torrvara så egentligen inte så förvånande.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av FCR2 »

Mjölet jag använder nu till matlagning gick ut 2018, inga problem alls.
Har däremot inte provat att baka med det så vet inte om jäsning mm påverkas.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
lupl

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av lupl »

Vissa former av honung separerar till någon sörja längst ner och någon lättare vätska ovanpå. Vet inte vad det innebär, men jag tror inte att honung är någon evighetsmat.

Testade för övrigt gamla Cornflakes som legat i en öppen kartong längst bak i mitt skafferi sedan utgång 31 Jan 2019. Inga problem där, torrvara så egentligen inte så förvånande.
[/quote]

Hade en burk som var så, läste någonstans att det var bara att röra om i burken så återtog den normal konsistens.
Luktade, smakade normalt.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av Skymning »

lupl skrev: 13 mar 2022 17:02 Vissa former av honung separerar till någon sörja längst ner och någon lättare vätska ovanpå. Vet inte vad det innebär, men jag tror inte att honung är någon evighetsmat.

Testade för övrigt gamla Cornflakes som legat i en öppen kartong längst bak i mitt skafferi sedan utgång 31 Jan 2019. Inga problem där, torrvara så egentligen inte så förvånande.
Hade en burk som var så, läste någonstans att det var bara att röra om i burken så återtog den normal konsistens.
Luktade, smakade normalt.
[/quote]

Ska prova det, ser bara rätt osmakligt ut just nu. Funderade på att slänga burkarna.
слава україні - на хуй путін!
lupl

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av lupl »

Honung kan spara i flera år….
Jag hade en burk som var 6 år efter bestföredatum.
Smakar precis som vanligt.
Även om jag aldrig tyckt om honung, men när man är halvdöd i en förkylningsvirus äter jag tydligen vad som helst. :smack:
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av Dancecommander »

Äter majonäs från glasburk som gick ut för 1,5 år sedan. Känner då ingen smakskillnad från en nyinköpt.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: långtidslagringsbara livsmedel

Inlägg av maskros »

Matat skatorna med ICA burkkorv (tror inte den finns längre) som är BF+5år. De har inte dött. Äter själv ICA basic konservpotatis (glasburk) med BF+4 år utan problem. Tips: Köp COOP konserverad potatis som INTE är tärnad. Sen skär den i bitar och stek eller koka. Den färdigtärnade potatisen från ICA sprätter väldigt vid stekning till säker temperatur.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Lagring"