elavbrott, roterandeelavbrott

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av bastard »

:lol: :up:

något sådan är inte fel att ha

funderar på hur man ska göra för att få lite mer automatisering på drift från batteribanken

men, vi får se hur det blir, gissar att elen inte kommer vara billig i vinter och i stort sett så kommer det ta årtionden att får god rätsida på energibehovet i eu
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av maskros »

Vid BOL gjorde jag en enkel onlineUPS av en "intelligent laddare", ett hyfsat AGM-batteri och en växelriktare https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-w-p44523 Har den för att driva lite elektronik och nån enstaka LED. Oftast har jag den avstängd men förväntar jag mig taskig el (åska, service på elnätet) får den vara igång. Funkar, förhållandevis billigt.

Det är inte avsett att driva hela huset eller kyl-frys eller mer än en arbetsdag. De roterande bortkopplingarna handlar väl, som jag förstått, om mindre än en timme per konsument så det bör inte vara något problem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av Tank »

Jag funderar på att skaffa ett par AGM batterier till just det syftet om det behövs. Får se om jag får tummen ur och hittar något bra billigt :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av FCR2 »

Körde med och har kvar som nödinternet, teracom mobil. Hette tidigare Net1. Fick meddelande för något år sedan att de inte tar nya privat kunder. Så gissar på att det finns avbrottsfri kraft till den. Så är det bara några timmar så bör det inte påverka för mycket. Skall bli intressant att se.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av maskros »

Tank skrev: 04 aug 2022 20:42 Jag funderar på att skaffa ett par AGM batterier till just det syftet om det behövs. Får se om jag får tummen ur och hittar något bra billigt :hm:
Jag kör med https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045767 vilket funkat bra sen förra hösten eller så. Står i utomhustemperatur, håller det välladdat. 105 Ah för 2.200 kr känns rimligt. Mest Ah/kr på Biltema i alla fall och det billigaste jag hittat vid en snabb koll. Har inte mätt upp det och grejat, bara kopplat in och kört.

Jag sågade till en ful liten träplatta där jag skruvade fast laddaren och växelriktaren och satte den på väggen med batteriet på golvet nedanför. Inte så prydligt som en del andra här visat men bättre än att det bara ligger i en härva.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av Marie »

era funderingar på detta?
:hm: hmmmm....... inget jag kan göra iallafall... Jag får börja sätta stationära datorerna i viloläge dagtid... :bam:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av maskros »

Inte säkert det blir (mycket) bättre med mer kärnkraft utan att kylningen dimensioneras om ordentligt.
https://omni.se/professor-karnkraften-a ... e/a/34WGvL
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 10 aug 2022 22:15 Inte säkert det blir (mycket) bättre med mer kärnkraft utan att kylningen dimensioneras om ordentligt.
https://omni.se/professor-karnkraften-a ... e/a/34WGvL
Problemet är inte kylanläggningarna utan att om dom kör på max så värms floderna upp för mycket vid lågt vattenflöde
Många kärnkraftverk kyls av flodvatten på europeiska kontinenten.
Med extremt lågt vattenstånd i tex Rehn kan man inte ta lika mycket vatten till kylning utan att skada biologi/ekologi.
Verkningsgraden för kärnkraften är ju ungefär 35%.
Skall en reaktor ge 1000MW i eleffekt behövs samtidigt nära 2000MW kylas bort genom kylvatten.
Forsmark 1 och 2 tillsammans producerar ungefär 2000MW el och använder 90m3 / sekund kylvatten där temperaturen höjs ca 10 grader.
Hade F1 och F2 legat vid Rehn hade dessa höjt temperaturen i hela Rehn med 1,3 grader vid min flöde i floden som är angivet till 690m3/s.
Kan nog kan vara lägre flöde än det nu. Medelflödet ca 2300m3/s
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 04 aug 2022 21:34
Tank skrev: 04 aug 2022 20:42 Jag funderar på att skaffa ett par AGM batterier till just det syftet om det behövs. Får se om jag får tummen ur och hittar något bra billigt :hm:
Jag kör med https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045767 vilket funkat bra sen förra hösten eller så. Står i utomhustemperatur, håller det välladdat. 105 Ah för 2.200 kr känns rimligt. Mest Ah/kr på Biltema i alla fall och det billigaste jag hittat vid en snabb koll. Har inte mätt upp det och grejat, bara kopplat in och kört.

Jag sågade till en ful liten träplatta där jag skruvade fast laddaren och växelriktaren och satte den på väggen med batteriet på golvet nedanför. Inte så prydligt som en del andra här visat men bättre än att det bara ligger i en härva.
Föll till föga :oops:

Var iväg och köpte ett sådant batteri nu.
Skall ladda upp det och testa lite med den stora invertern och se om och hur länge den kan driva en av kylarna.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: elavbrott, roterandeelavbrott

Inlägg av bastard »

nej

blybatterier tål väldigt få djupa urladdningar

kolla vad du gör av med för energi per en timma på fysen/kylen
kolla vad växelriktaren tar i tomgångsförbrukning och räkna ut hur länge den kan klara, och kör max hälften innan laddning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"