Rymdbaserad solkraft

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Rymdbaserad solkraft

Inlägg av Parabellum »

Kan inte annat än att skriva om det igen och i en egen tråd, då jag är övertygad sedan många år.
Att detta är en del eller rent av lösningen för våran omättliga energi konsumtion i framliden är jag säker på.
Många skakar på huvudet och himlar med ögonen, men det finns de som är villiga att se på detta med de ögon som driver mänskligheten framåt.
En Dyson sfär är en mega konstruktion som ligger låååångt in i framtiden men betydligt mindre lösningar är fullt möjligt och det är "nu".
SBSP* har stor potential och exempelvis European Space Agency, ESA är klart nyfikna.
Videon släppt 2022-08-16
https://youtu.be/8ScTbb-43A4

Fysikern Freeman Dyson som teoretiserade kring detta, menade att om jag inte minns fel, att utan rymdbaserad solkraft så kommer mänskligheten inte att överleva.
Energin för att exempelvis undvika en kollision med en meteorit eller komet kan i princip bara fås från just SBSP.



Jag har redan skrivit om detta i annan tråd men vad tror och anser du/ ni?
viewtopic.php?p=35227#p35227

`Space based solar power
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av entropi »

Rent fysiskt är det väl ungefär på gymnasienivå. Minns faktiskt att vi behandlade ämnet på Fysik A eller B i gymnasiet på 90-talet.

Det är inte gymnasienivå att lösa ingenjörskonsten.
Jag gissar att man behöver skicka ned energin genom atmosfären med mikrovågor? Eller finns det bättre sätt
?

Jag är inte säker på att det är en bra ide att ge vissa människor något som kan liknas vid ett högenergivapen på det här viset...
Vad blir förlusterna? Säg att man skickar X terawatt genom atmosfären och ett gäng fåglar flyger in i strålen.
Eller om något orsakar en miss-alignment med basstationen. Vad måste säkerhetsavståndet vara?
Rubbar vi magnetosfären?
Många frågor dyker upp :)

I slutändan är det fusion som är lösningen :)
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av bastard »

praktiskt sätt skulle man även kunna spegla in ljus på solceller på jorden
enklast vore att ha solceller vid sydpolens rotationspunkt och sedan belysa den från geostationär bana men där speglarna alltid leder ner ljus på panelerna

blir jobbigare och jobbigare med hastigheten ju närmare ekvatorn man kommer

finns en fördel med att ha solpaneler i rymden runt planeten, om vi har växthuseffekt, så kan man modulera solinstrålningen med att skugga av jorden en gnutta innan ljuset når atmosfären

dock, jag tror inte vi kommer till storskaling utanför atmosfären energi innom rimlig tid

en möjlighet är solpaneler i afrikas öken och exportera den till europa
undras vilka som skulle våga bygga där utan att ha stabila regeringar som kan expropiera dom rakt av för saken skull
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av entropi »

Tyckte jag såg en notis om att UK skulle dra kablar från Marocko där solpaneler skulle sättas upp, men jag har ingen länk
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av bastard »

japp, finns som länk i forumet

det skulle säkert kunna bli en vettig inkomst för dom länder som har bra med sol, bara det finns kablar till dom som behöver ha energi
några stora batterier (läs djävligt stora) och det kan bli dygnetrunt el därifrån, så man nyttjar kablarna bättre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av Ursus »

Jag undrar hur inversa kvadratlagen skulle påverka effekten i rymdbaserad solkraft? Det har gjorts teoretiska experiment med soldrift på rymdfarkoster, men problemet är att inhämtad energi avtar exponentiellt med ökat avstånd.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av Parabellum »

Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av bastard »

för att få stora mängder energi från rymden krävs nog att man tillverkar det automatiskt däruppe
varje kilo kostar att skicka upp

skulle hela värmlen gå samman, så skulle kanske en annan lösning fungera
en tänkt ring runt ekvatorn, en energiledning runt jordklotet
säg högspänd dc
alla får köpa och sälja till den
bygga flytande solcellsparker och vindkrafts områden, länder får ansluta och köpa el därifrån

en stor fördel är att med ett varv runt får man halverad resistans på kablen

kommer inte funka och terroristmål så det skriker om det

på samma sätt, solkraft med microvågor som pekas på mottagare är drömmen för terrorister, rikta mot stad och tja

fördel med rymd är att man kan bygga massiva magneotron eller klystronrör, för att tillverka microvågorna, vakum finns så det behövs bara delarna i sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av Parabellum »

Jag vet att tankarna kring ett system som detta ses som helt galna för de flesta.
Och så var det med kärnkraft också innan det blev en realitet.
Man kan rada upp tekniska framgångar som "alla" sågat, men som nu är basen för vårat samhälle.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rymd baserad solkraft

Inlägg av bastard »

det håller jag med om

dock, det är ganska många saker som försökts med som inte blivit en hit
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"