miljö vs energi

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: miljö vs energi

Inlägg av Marie »

ett alternativ är att förbjuda laddning av elbilar osv dagtid.
En serverhall i SE1 påverkar ju inte så mycket elen i område SE4 då de inte kan överföra all el från norr till söder för att täcka elbristen.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: miljö vs energi

Inlägg av entropi »

Marie skrev: 25 aug 2022 16:01 ett alternativ är att förbjuda laddning av elbilar osv dagtid.
En serverhall i SE1 påverkar ju inte så mycket elen i område SE4 då de inte kan överföra all el från norr till söder för att täcka elbristen.
Att från regimens håll hålla på att förbjuda konsumenter de inte gillar... nej, nej, nej!
Regimen har inte ett dugg med att göra vad jag vill använda del el jag köper till.
Det ska vara e marknad (en icke politiker-perverterad marknad) som sätter priset. Priset ska vara en signal som gör att jag kan avgöra vad det är värt att betala. Så, om någon vill betala 4 kr/Kwh för att ladda sin elbil, driva sitt kylskåp, eller driva sin server hos Amazon så ska de "tävla" om resursen under samma villkor.

Amazon tex, ligger ju i någonstans trakterna katrineholm-västerås. Det är väl SE3-området tror jag? I USA tror jag de står för 5% av landets totala elkonsumption eller något liknande! Det pratades om att etableringen i södermanland hindrade etablering av andra bolag.

Det borde anses som korruption att bara sänka skatten för sina kompisar på det viset. Jag tycker inte det är fel att de har låg skatt. Felet är att energiskatter och monopolavgifter är för höga.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: miljö vs energi

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 25 aug 2022 16:47
Marie skrev: 25 aug 2022 16:01 ett alternativ är att förbjuda laddning av elbilar osv dagtid.
En serverhall i SE1 påverkar ju inte så mycket elen i område SE4 då de inte kan överföra all el från norr till söder för att täcka elbristen.
Att från regimens håll hålla på att förbjuda konsumenter de inte gillar... nej, nej, nej!
Regimen har inte ett dugg med att göra vad jag vill använda del el jag köper till.
Det ska vara e marknad (en icke politiker-perverterad marknad) som sätter priset. Priset ska vara en signal som gör att jag kan avgöra vad det är värt att betala. Så, om någon vill betala 4 kr/Kwh för att ladda sin elbil, driva sitt kylskåp, eller driva sin server hos Amazon så ska de "tävla" om resursen under samma villkor.

Amazon tex, ligger ju i någonstans trakterna katrineholm-västerås. Det är väl SE3-området tror jag? I USA tror jag de står för 5% av landets totala elkonsumption eller något liknande! Det pratades om att etableringen i södermanland hindrade etablering av andra bolag.

Det borde anses som korruption att bara sänka skatten för sina kompisar på det viset. Jag tycker inte det är fel att de har låg skatt. Felet är att energiskatter och monopolavgifter är för höga.
Jag syfta till tidigare inlägg, där de säger att man ska avstå från att dammsuga, varmvattenberedare osv.. då är det smartare att bara tillåta laddning av elbilar under de tiderna det finns gott om el.
Varmvatten och värme i hus osv är viktigare än att ladda elbilen.. elbilen kan laddas nattetid och då det är smart teknik så är det garanterat enkelt att programmera ett skript som bara aktiverar laddning när det finns överskott på el.

Sedan om du vill stänga av värmen i ditt hus för att ladda elbilen, det är ju upp till dig.. Men om du tar alla publika laddstationer, de kan vara smart-kopplade.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: miljö vs energi

Inlägg av entropi »

Ja, de ska bara ge f-n i om jag kör en bitcoin miner till och med :D
Kanske skulle man se till att de som röstat [S, MP, V, L, C] bara fick dammsuga och laga mat när det blåser :lol:

Jag kommer ihåg när jag hade elbil, att man kunde ställa in tidpunkten då bilen skulle vara färdigladdad. Det duger nog för det mesta.
Utöka det med ett api-anrop som kollar när priset är som lägst så är det optimalt.

På den tiden hade jag inte timdebitering, men laddade ändå nattetid för att vara snäll mot elnätet. De allra flesta är mer lata än så och behöver nog ett flytande timpris för att bry sig om det.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: miljö vs energi

Inlägg av bastard »

ett införande av laddstopp för elbilar i någon form kommer skrika att elbilar är icke bra

hemmavid så kan det inte bli kontroll av en sådan sak

men vi har dom politiker som röstats fram av befolkningen
och det är snart dags igen för nästa omröstning

under årtionden har energidelen vanvårdats, inte bara i sverige utan av flera euländer
så nu får vi stå där med facit i hand
kanske det kommer gå, inte bra men inte så djävla illa, ge oss lite respit från kriget i ukraina, en mild och lagom blåsig vinter med mycket regn

men kommer det en kall, lång vinter med lite vind så kommer putin asgarva medans europa fryser, får blackouter och vad mera som kommer följa med energikaos

i genomsnitt har vi det vi förtjänar
och i forumets inriktning, vad har DU gjort för att klara dig
(du , som i vem som än läser detta inlägg)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: miljö vs energi

Inlägg av bastard »

om vi ska ha marknadspriser på el så bör dom vara lika för alla

inklusive skatter och alla avgifter

få se när vi måste gå över till timpriser med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: miljö vs energi

Inlägg av entropi »

De asiatiska reaktorerna byggs med samma antagande om kalkylräntan (7 % per år) för mellan 45 och 55 öre/kWh.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/

Jag skulle vara OK med ett marknadspris på 45-55 öre/kWh när det inte blåser.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"