Billig bunkerprepp

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av EN brun böna »

Vulkanutbrott ät ju ofta mycket starkare än de kärnvapen som har sprängts under krig eller för tester av supermakterna. Så där finns det att jämföra. Tex det vulkanutbrottet som skedde på 1700 talet på island som gav en "atomvinter" över europa med missväxt.


Jag har gått ifrån ris för prepp då det inte går att få lokalt eller går att odla så enkelt. Utan nu går jag in för svenskt havreris, som jag tycker är lika gott eller godare än vanligt ris. Det är ju också glutenfritt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av maskros »

Tack, hade glömt det. :oops:

Om man kompletterar spagettin med multivitamintabletter, blir det bra?
reboot skrev: 22 aug 2022 10:39 Vi hade en liknande tråd i våras:
viewtopic.php?p=31249&hilit=ris#p31249

Jag skrev då och står fortfarande för det:
Så speciellt @maskros…….” Varför ris istället för spagetti? Jag har inget emot ris, har lite själv, men spagetti har jag mer av.”


” Vitt ris innehåller 8 av de 9 essentiella aminosyrorna i bra förhållande som kroppen behöver för att överleva. Lysin är den aminosyran som är för låg nivå på i riset.
Hög halt av lysin finns i bönor/ärtor/ägg/mjölk/kött mm eller lysin-tabletter som kosttillkott.
Soldatens ärtsoppa med fläsk är en bra och närande lysinkälla och håller sig i minst 2 år efter utgångsdatum (egen erfarenhet)

Rapsoljan är bra att du har. Byt inte ut den mot annan olja. Den innehåller alla de essentiella fettsyrorna kroppen behöver.
En 100-burk multivitamin+mineraler som intas en var 2:a till 3:e dag + ett par tuber extra c-vitamin
Ditt vetemjöl liksom spagetti/makaroner har ett sämre förhållande på aminosyrorna, så att även ha ris är bra i kosten.
Riset kan förvaras i normal rumstemperatur i minst 5 år i påsen du köpt det i. I mylarpåsar och vacuum med syreätare mer än 10år.”
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av Ursus »

Nu hör det inte exakt till ämnet bunkerprepp för kärnvapenkrig, utan snarare om de klimatiska effekter som förutspås ske vid storskalig användning av kärnvapen, men ju mer jag läser kring begreppet kärnvapenvinter och de teoretiska modeller som ligger bakom antagandena så blir jag mer skeptisk. entropi är inne på samma spår.

Missförstå mig inte, jag är en vanlig snubbe utan bildning inom klimatologi/meterologi och därmed utan egen forskning, men det verkar mer och mer som att konsensus inom vetenskapen är att de modeller som förutspådde kärnvapenvinter under kalla krigets senare del är orimliga. Visst finns en hypotetisk risk för massiv rök- och sotbildning vid kärnvapenattack på en stad, men problemet är att det inte finns något jämförbar statistik och data att greppas med. Vulkanutbrott, skogbränder eller oljebränderna under Gulfkriget är inte liknande i komposition eller effekt, och därmed går det inte att använda effekter av dessa som proxy, varken när de ger resultat som bekräftar kärnvapenvinter-teorin eller avfärdar den. Moderna betongstäder däremot lär inte brinna vid en countervalueattack. Det finns inte tillräckligt brännbart material helt enkelt. Vid counterforceattack mot silos och lantligt belägna baser i skogad terräng blir diskussionen en annan, men är kärnvapen idag tillräckligt stora för att kunna sätta enorma skogsområden i brand?

Oaktat sådan konjektur från min sida så är kärnvapenvinter eller inte egentligen irrelevant, eftersom de tre stora hoten fortfarande kvarstår: Radioaktivitet, NEMP vid atmosfäriska detonationer, samt (kanske det viktigaste) massiv skada på global infrastruktur och kommunikation. Det finns ingen resiliens inbyggd i samhället idag och för stor tillit till elektronik och digital teknologi. I princip alla funktioner som moderna människor är beroende av skulle upphöra, och om man inte kan ställa om till omedelbar häst och vagn för matproduktion (med bunkerhästar som klarat sig undan radiak) så lär de flesta av oss dö ganska snart. Utrotning av mänskligheten? Mja. Men en mardrömsvärld i många decennier innan en någorlunda dräglig tillvaro skulle kunna återuppstå? Absolut.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

Jag skulle tro att om all infrastruktur och matleveranser föll samman i kärnvapenkonflikt höst eller vinter, så skulle 50+% kanske inte klara sig till våren. Kanske ännu värre om det är många dygn under -20°C i södra Sverige med kollapsat elnät också.

Håller sig frosten framåt juni-juli kommer det inte se bra ut med viltstammarna heller. Men man kan nog gissa att det börjar bli bättre redan andra våren när värmen börjar komma tillbaka och det samtidigt är mycket färre människor kvar att konkurrera om resurserna.
Survival
Honor
Liberty
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av Kråkfot »

Är också lite skeptisk till nuclear-winter. Säger inte att det är ofarligt men allt och alla utanför groundzero förintas inte. Jag tror att de som inte stryker med av direkta orsaker så blir problemen ju mer av basic övrelevnadstyp.


Alltså, ris pasta mflr är vell inte dumt. Själv har jag börjat kika på qinoua då det har alla essensiella aminosyror.
Ska bara bli lite mer begåvad att tillaga det. Gott i sallad iaf :D

Å lätt att lagra :notme:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

Quinoa är nog väldigt bra att bunkra om man äter det.
Jag köpte några kg för några år sen men fick aldrig in det i vår matlagning...
Väldigt bra mat och proteiner dessutom.
3700 kalorier/kg (okokt), så ungefär samma som ris.
Men jag tror det kan vara fetter i som härskar?

... Sen är det väl ca 6x dyrare kilopris än ris. Så kostnaden blir ca 25 tusen istället för 4125. Det går att hitta kött för ungefär samma pengar som quinoa kostar på Willys.
Survival
Honor
Liberty
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av Kråkfot »

Oj, det visste jag inte.
Fick mest upp ögonen för det då polaren som är vegan äter det just för att alla essentiella proteiner finns i det.

Har inte koll på minemibehovet men går det att dryga ut riskosten med qinoua för att få i sig all protein under ett år eller äre bara :smack: ?

Kött måste ju torkas/frysas men qinoua kanske kan förvaras i lufttät behållare?
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av Kråkfot »

Står 2-3 år för qinoua på den här sidan. I skafferi och lufttät behållare.

https://hvac-loads.com/sv/540-how-long- ... -last.html

Undra om man kan smygblanda i gröten utan att det märks...... :hm:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

entropi skrev: 23 aug 2022 21:21 ... Sen är det väl ca 6x dyrare kilopris än ris. Så kostnaden blir ca 25 tusen istället för 4125. Det går att hitta kött för ungefär samma pengar som quinoa kostar på Willys.
Ett förtydligande: det går att hitta nötkött för liknande kilopris som quinoa. Men det är fortfarande lite billigare kcal/krona. Fast skillnaden mellan kött/quinoa är mindre än ris/quinoa i kr/kcal.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

Jag lagrar en del köttfärssås i egna konservburkar. Inga problem att äta några år gammal sådan.

Men då tillkommer pengar för konservglas och autoklav om man inte har det redan.

Största delen kött har jag vakuumpackat i frysen. Sen loggar jag temperaturen automatiskt i 5m intervaller för att ha koll på att kylkjedjan hållits.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"