Billig bunkerprepp

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

Det här fick mig att fundera runt lite. Det är lite rörigt men jag gjorde lite tankeövningar och tänkte att det kan vara av intresse i foruments inriktning.
bastard skrev: 21 aug 2022 13:08 https://www.dn.se/sverige/forskare-karn ... i-sverige/

bakom betalvägg, men 99% av svenskarna skulle död vid massivt kärnvapenkrig, massvält för 5 miljarder

kanske i forumets inriktning


https://omni.se/studie-karnvapenkrig-sk ... t/a/G3zJPV

"
99 procent av svenskarna skulle dö av svält vid ett kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland, visar en ny studie publicerad i Nature Food. Sverige är ett av de länder som skulle drabbas allra hårdast, skriver DN.

Forskarna har utgått från att kärnvapenkriget skulle vara riktat mot städer vilket skulle utlösa eldstormar. Eldstormarna skulle i sin tur resultera i stora mängder sot i den övre atmosfären som blockerar solljuset och kyler ned planeten. En veckas krig skulle innebära skördeminskning med 90 procent 3–4 år efter kriget.

”Även länder långt borta från konfliktregioner försätts i fara av en kärnvapenkonflikt”, skriver studiens huvudförfattare Lili Xia till DN.

Martin Goliath, kärnvapenforskare på FOI, tycker att studien är intressant men framhåller att antagandet om mängden sotbildning är osäkra och att alla scenarier inte är troliga.!
Utan att ha läst mycket mer än rubrikerna så luktar det svenska freds-liknande Kreml-propaganda. Jag vill inte uppmuntra till panik-prepp av sånt man inte äter tillräckligt mycket av för att hinna rotera osv. Har du just börjat preppa, gå inte ut och köp det här i panik. Det här är en räkne-övning i ungefär var vi kan hamna i bulkbulkbehov för något liknande scenarie. Och vad kostnad (både per dag och per år) skulle bli.

Med det sagt så ville jag göra ett snabbt överslag på vad en vuxen man och kvinna behöver på ett år: 267 Kg ris & 170 Kg köttfärs för att dryga ut kaloriintaget med något extra år. Kostnad för dagens inköpspris på det här skulle vara 4125 kr för riset.
Det känns inte realistiskt att sitta och trycka i sig samma sak dagarna i ända. Har man lite större mängder kalorier i bulk kan man ju kanske byta till sig annat också.

Procenten är totalt över 100% per dag. Man får läsa raderna tex hur mycket havregryn man behöver äta per dag om man vill ha 50% av kalorierna från det.

Kod: Markera allt

Livsmedel			kcal/kg
Ris långkornigt okokt:		3900 kcal/kg
Potatis rå:			790 kcal/kg
Nötfärs 15%:			2040 kcal/kg
Älgfärs:			1060 kcal/kg
Havregryn:			3700 kcal/kg

Kod: Markera allt

Energibehov Man:	2000 kcal
Energivehov kvinna:	1800 kcal

Livsmedel		Dagligt intag (kcal)	Dagligt intag gram 2000 kcal	Dagligt intag gram 1800 kcal	1 år@2000+1800 kcal/dag (kg)	1 år kostnad	Kr/kg
Ris långkornigt okokt	75%			385				346				267				4125.15		15.45
Potatis rå		75%			1899				1709				1317				19689.15	14.95
Nötfärs			25%			245				221				170				15793		92.9
Älgfärs			25%			472				425				327				0		0
Havregryn		50%			270				243				187				4282.3		22.9
Enligt jordbruksverket skördades 460 000 ton matpotatis förra året. Det skulle inte ens räcka till en miljon av den svenska befolkningen...

Ju mer jag tänker på det, ju billigare känns en försäkring att bulka upp en helvetisk massa ris om det absolut sämsta tänkbara skulle ske... Ris verkar vara 5 gånger så energitätt som potatis!
Det är intressant att okokt ris är så väldigt mycket mer energitätt än rå potatis och jag har inte riktigt tänkt på det förut. Men skulle något sånt här fullständigt katastrofalt ske, så tror jag det bästa är att inte äta något av sin potatis utan spara allt till utsäde för kommande skördesesång.

Jag ska nog gå och väga hur mycket ris jag har kvar i lagret...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 21 aug 2022 18:24 Ju mer jag tänker på det, ju billigare känns en försäkring att bulka upp en helvetisk massa ris om det absolut sämsta tänkbara skulle ske... Ris verkar vara 5 gånger så energitätt som potatis!
Det är intressant att okokt ris är så väldigt mycket mer energitätt än rå potatis och jag har inte riktigt tänkt på det förut. Men skulle något sånt här fullständigt katastrofalt ske, så tror jag det bästa är att inte äta något av sin potatis utan spara allt till utsäde för kommande skördesesång.

Jag ska nog gå och väga hur mycket ris jag har kvar i lagret...
Beror mest på att rå potatis innehåller 79% vatten.
Jämför man kokt potatis mot kokt ris är skillnaden inte så stor. (Grovt räknat 80 mot 90kcal/100g)
Men potatis lagrar man ju oftast rå om man inte tänker potatismospulver
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

Ja, och den måste väl vara rå om man ska kunna odla den sen också. Det är ju ett prepp i sig som jag övar och blir bättre och bättre på för varje år som går.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av maskros »

Varför ris istället för spagetti? Jag har inget emot ris, har lite själv, men spagetti har jag mer av.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 21 aug 2022 19:33 Varför ris istället för spagetti? Jag har inget emot ris, har lite själv, men spagetti har jag mer av.
Glutenintolerans...
Men jag har mer Glutenfri pasta än vad Willys har i sin hylla oftast. Men det är en annan prisbild.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av maskros »

Ok, knepigt att bunkra med allergier eller intoleranser. Har själv en del bekymmer i det avseendet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av Sömnlös »

Forskarna har utgått från att kärnvapenkriget skulle vara riktat mot städer vilket skulle utlösa eldstormar. Eldstormarna skulle i sin tur resultera i stora mängder sot i den övre atmosfären som blockerar solljuset och kyler ned planeten. En veckas krig skulle innebära skördeminskning med 90 procent 3–4 år efter kriget.
Antagandet att det är städer som kärnvapenkriget riktas emot är nog inte rätt, antagligen är det militära faciliteter som det riktas emot och sen att städer hålls som ”gisslan”.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av Omnivore »

Sömnlös skrev: 21 aug 2022 22:45
Forskarna har utgått från att kärnvapenkriget skulle vara riktat mot städer vilket skulle utlösa eldstormar. Eldstormarna skulle i sin tur resultera i stora mängder sot i den övre atmosfären som blockerar solljuset och kyler ned planeten. En veckas krig skulle innebära skördeminskning med 90 procent 3–4 år efter kriget.
Antagandet att det är städer som kärnvapenkriget riktas emot är nog inte rätt, antagligen är det militära faciliteter som det riktas emot och sen att städer hålls som ”gisslan”.
Om man tittar på vad som sker i Ukraina just nu så verkar det mest vara civila bostadområden som bombas av RU. Vad som är "militära faciliteter" varierar beroende på vem man frågar; Ryssland eller Ukraina.

Eldstormar förresten. De förekom väl under bombningarna i Europa under WWII. Har ingen koll på hur sotet i atmosfären efter dem påverkade kommande skördar men historien borde ge en indikation på hur det eventuellt kan bli ifall det händer igen.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av entropi »

Omnivore skrev: 22 aug 2022 06:28
Om man tittar på vad som sker i Ukraina just nu så verkar det mest vara civila bostadområden som bombas av RU. Vad som är "militära faciliteter" varierar beroende på vem man frågar; Ryssland eller Ukraina.

Eldstormar förresten. De förekom väl under bombningarna i Europa under WWII. Har ingen koll på hur sotet i atmosfären efter dem påverkade kommande skördar men historien borde ge en indikation på hur det eventuellt kan bli ifall det händer igen.
https://www.quora.com/Is-the-nuclear-winter-a-hoax

Lite off topic men där kan man läsa tex
Firestorms and other bad science that led to the wrong conclusions.

A lot of new knowledge on pyrocumulonimbus cloud formation and soot into the lower stratosphere is still being interpreted. Until the early 2000’s it was thought the boundary layer between the troposphere and stratosphere presented a greater barrier for smoke, however, smoke columns rising into the lower stratosphere have been observed. This indicates that there is a long term lasting effect, but to what extent is still unanswered.

A 2010 study by the American Meteorological Society is the first modern attempt to quantify these effects. In their report, they tracked the effects of 17 stratospheric smoke plumes in 2002. What they found is that the average time the smoke plumes presence in the stratosphere was detectable, was only about 2 months. The report indicates that particles of carbon soot start to clump together at some point after interacting with sunlight and then drop out of the stratosphere quickly. This happens in weeks not in years, a major contradiction to the premise of nuclear winter theories. What is not known is there a tipping point of equilibrium that would keep the soot aloft if there was enough of it. So like many things, there is a certain element of the unknown in this.

...

Taking all that into consideration and taking the available megatonnage in today's arsenals and and adjusting the implied atmospheric load of carbon black soot you might end up with 5 teragrams aloft in the lower stratosphere resulting in a 2–3 °C drop for several months to worst case several years. Not quite a nuclear winter, barely a nuclear fall… and even that is debatable since evidence suggests a much shorter time of smoke suspension in the stratosphere and that the premise on uncontrolled fire storms is unfounded based upon actual observations of the bombs dropped in 1945.
Som sagt, det luktar Putins propaganda om det där. Han vet nog väl att kärnvapen är den största anledningen Europa har att inte bara gå in och avbryta folkmordet som pågår i Europa. Det låter veka män argumentera kring att det är bäst att fortsätta låta dem styra Frankrike och Tyskland.
Men oavsett så är det intressant att diskutera och räkna på lagring av billig bulkmat i större mängd.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Billig bunkerprepp

Inlägg av reboot »

Vi hade en liknande tråd i våras:
viewtopic.php?p=31249&hilit=ris#p31249

Jag skrev då och står fortfarande för det:
Så speciellt @maskros…….” Varför ris istället för spagetti? Jag har inget emot ris, har lite själv, men spagetti har jag mer av.”


” Vitt ris innehåller 8 av de 9 essentiella aminosyrorna i bra förhållande som kroppen behöver för att överleva. Lysin är den aminosyran som är för låg nivå på i riset.
Hög halt av lysin finns i bönor/ärtor/ägg/mjölk/kött mm eller lysin-tabletter som kosttillkott.
Soldatens ärtsoppa med fläsk är en bra och närande lysinkälla och håller sig i minst 2 år efter utgångsdatum (egen erfarenhet)

Rapsoljan är bra att du har. Byt inte ut den mot annan olja. Den innehåller alla de essentiella fettsyrorna kroppen behöver.
En 100-burk multivitamin+mineraler som intas en var 2:a till 3:e dag + ett par tuber extra c-vitamin
Ditt vetemjöl liksom spagetti/makaroner har ett sämre förhållande på aminosyrorna, så att även ha ris är bra i kosten.
Riset kan förvaras i normal rumstemperatur i minst 5 år i påsen du köpt det i. I mylarpåsar och vacuum med syreätare mer än 10år.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"