Erfarenhet

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Erfarenhet

Inlägg av EN brun böna »

Ca 2010 köpte jag en mercedes kombi 300 bensin 1990 års modell, och w124a. 6 cyl. bensinmotor.
Den var då lite dyr att köra med så ställdes av och har nu stått närmare 10 år utan att bli rörd. Har stått bakom verkstan där det är lite fuktigt, och när jag tittade till bilen var det röjsåg som gällde för att komma nära. Ett batteri sattes i bilen och när nyckeln vreds om så spann 6an igång direkt, ingen tvekan. Sedan var det grävmaskin för att göra väg för att backa ut bilen. Fick pumpa i luft i alla fyra däcken och de håller luften än ett dygn senare. En broms fastnade då bilen backades ut men är nu fixat.
Så gammal bil som stått i många år inga problem, undrar hur dagens bilar med elektronik till det mesta skulle klara det här :lol:

Nu ska oljor mm kollas och fylla i nytt bränsle. Besiktning. Byte av säten till några med mindre mossa och mögel :-g :lol:
Sen så är det bara att köra igen. Ska lacka om den och byta en skärmkant mm så den ser bättre ut än idag med klarlacken liggandes på backen vid sidan av bilen istället för över en metallic,

Så i slutänden några minuter för att få igång bilen och några timmar för att få den körbar.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet

Inlägg av Marie »

Skojsigt :mrgreen:

Jag väntar med gratulationerna tills efter besiktningen. ;) 10 år på tvivelaktigt underlag(läs gräs) kan fräta upp bilarna undertill rätt bra tyvärr.
Jag har besiktning på sommarbilen nästa vecka och på andra bilen 1november. :? Tredje bilen har besiktning 2026(avställd tills veteran)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Erfarenhet

Inlägg av EN brun böna »

Bilen är lika fin nu som när den ställdes av på undersidan. Har en billyft 4 pelare så det går enkelt att kolla över. Det var mer fuktigt grus än gräs så inte mycket växte upp och in i underredet på bilen som tur var. Det var sämre med reservdelsbilen som jag ska ta sätens ur, där sitter även en sportratt och växelspaksknopp i trä.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet

Inlägg av Marie »

Härligt :D
fuktigt grus är ju helt okej.. gräsets elaka syra är det ju som är värsta mardrömmen.. jag praktisera det med en fin scirocco jag hade en gång i tiden.. den stod 4år på gräs och den var fin i golvet när jag ställde den där, men det saknades stora delar av golvet när jag tog bort den. :lol:
Det var en hård läxa lärd. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Fordon"