Däck

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Däck

Inlägg av Prepsson »

Något som jag funderar på är hur tillgången till däck kommer se ut framöver. Europa har ju en inhemsk tillverkning men mycket av råmaterialet kommer ju utanför eu. Motorfordon är väl främst det jag tänker på.

Något jag funderat på är s.k. punkteringsfria "runflat" däck, speciellt efter att ha läst om Helge Meyers (Guds Rambo) insatser under balkankriget. Kanske inte däck för vardagskörning men vid :shtf:?
Jag har personligen ingen erfarenhet av RF-däck. Behöver man speciella fälgar för sånt eller kan jag slänga på det på mina gamla 14" turbinfälgar? Dock är det jäkligt lätt att råka ut för punka under normala omständigheter, antingen som t.ex. folks slarv eller oaktsamhet, spikar på parkeringar eller vägbanor osv.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Däck

Inlägg av Tank »

Intressant :hm:
Jag valde faktiskt en uppsättning Nokian Rotiiva för just sämre väg och att de är extra förstärkning i dom. Dock inte punkteringsfria. Ett typiskt AT däck dock.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Däck

Inlägg av Jakob »

Punkteringsfria däck lär inte ha nån vidare väghållning. BMW körde såna som OEM en tur, men det tog slut ganska fort, då däcken förstörde SUVens körkomfort.

Nokian hade, eller har en däckfabrik i StPetersburg. De gjorde mest däck till personbilar, för marknaderna i ryssland och EU.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Däck

Inlägg av Marie »

Bara en kass idé så här på natten :lol:
Efter en punktering, fyll däcket med fogskum och låt sedan härda till.... utan belastning. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Däck

Inlägg av FCR2 »

Köpte vinterdäck under försomnaren. Behöver antagligen inte byta i år så bör räcka en stund. Ny bytta sommardäck som jag köpte i fjol. Så min förhoppning är att man skall ligga på framkant.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Däck

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 29 aug 2022 20:20 Intressant :hm:
Jag valde faktiskt en uppsättning Nokian Rotiiva för just sämre väg och att de är extra förstärkning i dom. Dock inte punkteringsfria. Ett typiskt AT däck dock.

//Tank
Är det vad du använder till daglig körning eller skall du byta hjul om det blir kris?
Man kan ju köra AT däck alltid men påverkar väl ljudnivån en hel del?
Det som är lite dilemmat med om man skall använda sin normala bil som BOV.
Kommer man fram bättre i lera med AT däck eller bara minskar risk för punktering vid stenigt underlag?
Men ser kanske coolt ut också. Zoombier kan impas...
Hmm AT däck på en vanlig FWD bil... hjälper det något
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Däck

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 30 aug 2022 08:18 Man kan ju köra AT däck alltid men påverkar väl ljudnivån en hel del?

Hmm AT däck på en vanlig FWD bil... hjälper det något
Jag har AT däck på min jeep.. ljudnivån är lite högre, men bilen har ju en stereo. :D
Rutmönstrade dubbfria vinterdäck ger en del bättre grepp på grus, gräs och lite lätt lera.. AT däck har lite udda dimensioner vad jag vet, så det kan vara lite udda att få tag på till en vanlig bil om man vill behålla rullomkretsen för hastighetsmätarens skull.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Däck

Inlägg av Tank »

xsive skrev: 30 aug 2022 08:18
Tank skrev: 29 aug 2022 20:20 Intressant :hm:
Jag valde faktiskt en uppsättning Nokian Rotiiva för just sämre väg och att de är extra förstärkning i dom. Dock inte punkteringsfria. Ett typiskt AT däck dock.

//Tank
Är det vad du använder till daglig körning eller skall du byta hjul om det blir kris?
Man kan ju köra AT däck alltid men påverkar väl ljudnivån en hel del?
Det som är lite dilemmat med om man skall använda sin normala bil som BOV.
Kommer man fram bättre i lera med AT däck eller bara minskar risk för punktering vid stenigt underlag?
Men ser kanske coolt ut också. Zoombier kan impas...
Hmm AT däck på en vanlig FWD bil... hjälper det något
Ja, jag kör dom till vardags. Lite mera buller, något sämre grepp på asfalt oavsett väder, bättre eller mycket bättre grepp på grusväg, gräs, lera och snö jämfört med normala sommardäck.

Bra däck ger alltid bättre grepp avsätt 4wd eller 2wd är min erfarenhet.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Däck

Inlägg av Prepsson »

Funkar det med AT- eller RF-däck på vanliga aluminiumfälgar och finns det i såpass liten storlek som 14 tum?
Skriv svar

Återgå till "Fordon"