Föda upp insekter.

Om uppfödning av djur
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Föda upp insekter.

Inlägg av Daltorpet »

När jag var ung hade jag ödlor och grodor som jag matade med olika insekter, mest var det kackerlackor, gräshoppor, mjölmaskar, syrsor och jättemjölmaskar. Vi hade stora akvarium med värmeplattor och uvljus och matade dem med kompost/matavfall samt ogräs och det fungerade riktigt bra.

Många år efter det träffade jag en som odlade syrsor för egen mat till sig själv. Hon hade köpt de första på en hel vanlig zooaffär. Det verkade gå rätt bra.

Förra året testade vi på att odla syrsor men det gick ur stöpet till vintern och kylan. Men i år ska vi testa igen och tänkte förvara några djur i boningshuset under vintern för att se om de klarar sig(lite varmare) vi har ingen tillgång till 230 volt så extra uvljus och värmeplattor kommer inte att finnas.

Jag läste att syrsa innehåller 70g protein per 100g vilket ju är superbra! Så min tanke är att odla bra mycket under sommaren och göra mjöl på dem så kanske man lagra det över vintern. Så spar man som sagt några djur till året efter.

Vad tror ni om insektsidén? Det äts ju världen över annars.

Jag tänker att i ett scenario där allting går åt pipsvängen så kanske man kan utfodra hönsen också i teorin. Då det ännu inte är lagligt här även om det görs idag på flera håll i världen. Både grisar och höns.

Lite länkar om matinsekter:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... VeazaFcxUs

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... f9NPMYGyWR
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Föda upp insekter.

Inlägg av EN brun böna »

Jag funderar mest på insekter och andra smådjur till fiskfoder. Köpte för ett tag sen boken levande foder till akvariefiskar. Men det går ju att applicera på annan fiskodling med. Både för små och stora dammar och olika fiskar.
Jag funderar på att ha en mindre damm med siklöja och se hur det går, fisken blir sen mat både i hushåll och till djur.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Föda upp insekter.

Inlägg av Charlie** »

Det är intressant med insektsalternativ. I lumpen fick man ju lära sig att en kåsa med myror täckte dagsbehovet för proteiner. De behövs inte så många plusgrader för att "odla" maggots men huruvida de är nyttiga att äta då de föds upp på ruttet kött vet jag ej och jag tänker nog inte prova. Men kunskaper är lät att bära.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"