klara backouterna 2022/2023

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

klara backouterna 2022/2023

Inlägg av bastard »

våra tjära(de) politiker kommer inte lösa energiproblemen denna vintern, så vi får väl blackouter om det inte blir en djävligt varm blöt och blåsig vinter

så i denna tråden kör vi allaa sortera funderingar hur man ska klara sig vid elavbrotten, dom från 2 timmar till totalt kaous när putin stryper gasen, och skickar in sabotagestyrkor i delar av europeiska kraftverk

sätt en sak som man borda ha eller göra och en siffra hur pass bra nbillig och effektiv ni tycker den är

börjar med två
skitvarma stickade islandströjor till hela familjen , min bedömning 9 relativt billig och kan annvändas till mer även om det inte blir strömavbrott

skaffa eget kärnkraftverk, min bedömning 0, olagligt, svårt finns inte att köpa över disk , och du kommer bli garanterat nyhetsvinnare för året om du faktiskt fixar en, men i mina drömmar vore det riktigt trevligt med 10 års energi för huset i en liten egen blypanna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2813
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av Marie »

Jag håller på att bygga en elektromagnitismgenerator för att utvinna energin som utstrålar från kosmos. :geek:

nehepp.... köpte ni inte det. :notme:

För att svara på trådfrågan... Jag har fortfarande kvar alla kläder från alla vintrar jag spendera i norra norrland... så jag har kläder som klarar ner till 30-40minus(40 om vindstilla)
Då jag bor i Östergötland så lär sannolikheten vara mikroskopisk att det blir mer än 15minus längre än två veckor.. så jag tror jag är ganska säker på den fronten. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av Prepsson »

Det är väl bara att sätta Bolund i ett hamsterhjul
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av maskros »

Jag kör väl min vanliga:
- Hopp
- Luft
- Värme/skydd
- Vatten
- Mat

Hoppfulla är vi alla så det är inte ett bekymmer.

Luft, det kan man även se som ventilation. De flesta i Sverige har möjlighet att öppna ett fönster så det är också lugnt. Bor man nära en (petro-)kemisk industri kan man fundera på vad som händer om de drabbas av plötsligt stopp. Mask?

Värme/skydd, avser mot väder och vind, och vi kan ju fortfarande vara inne. Kläder, madrasser, filtar, täcken om man inte bor så man har vedspis. En kamin eller gasollampa (de ger mycket värme per belysning) eller i värsta fall en HeatPal.

Vatten. Vi måste dra kabel till pumpen för att kunna koppla på elverket. Andra kanske har bättre planerat. Skulle vilja ha en handpump. Har ständigt en 25 l dunk stående i badrummet och några sexpack 1,5 l-flaskor med vatten. Tänker att hygien ingår här också. Tvättlappar blir bra, så länge vi inte behöver tvätta stort funkar det med lite handtvätt för strumpor och underkläder.

Mat - det är nog bara lager som funkar. Behöver ha något sätt att värma till kokande. Gasol- eller spritkök är min melodi, bensin exploderar för skojigt.

Luft: Dyrt med masker som klarar det som behövs.

Värme/Skydd: Campa i vardagsrummet behöver inte kosta så mycket. Det är väl mest kläder för att kunna ta sig runt när man redan är frusen.

Vatten: En dunk, 100 kr. För 200 kr har man 5 x 6 x 1,5 l dricksvatten som till nöds räcker i två veckor för två personer som håller sig stilla och är svala.

Mat: Gryta på snabbnudlar och burkkorv och ett par flaskor ketchup samt lite te och pulverkaffe. Jag höftar till med en tusenlapp för att överleva två pers i två veckor. Kan rekommendera Lidls Bockwurst i glaskonserv.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av EN brun böna »

Jag funderar på ett boende som inte kräver el för uppvärmning eller vatten osv utan så off grid det går. Har funderat på en villavagn men de är dåligt isolerade samt eldfängda. Så nu har jag funderingar på 2 stycken containrar som sätts ihop långsida mot långsida efter att dessa kapats bort. De sidorna som är lösa skulle kunna användas till del av tak. Vedspis och vedkamin. Inredning och rumsfördelning efter en villavagn med 3 sovrum. De lösa takdelarna kanske går att göra fällbara så att containrarna går att ta isär och de lösa sidorna kan täcka för den öppna långsidan så att delarna blir flyttbara.
Isolera och brädfodra utvändigt och ev även invändigt annars bara skivor på insidan som målas.
Sol för varmvatten och el. Passiva luftväxlare som förvärmer uteluften. Vatten från kallkälla helst med självtryck annars kan man hämta med dunk. Toan urinseparerande torrdass.

Ingen fast adress som kostar pengar med allt som hör till.
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av Sallmonk »

1. Så fort jag kommer hem från jobbet så blir det att ta hem elektrikern, installera generatorn och batteri-banken jag satt ihop så det går köra Ö-drift i värsta fall (mest ta dit en elektriker så det inte blir några problem med försäkringar och dylikt), blir dyrt men vad skall man göra. Synd man inte kan ta med sig lite diesel i bagaget på flyget hem. Har bergvärme/vedpanna till uppvärmning, så måste ha något som kan driva cirkulations pumpen om det är strömlöst. Ved finns ganska mycket men inte för 100% behov hade behövt mer tid att klyva i våras men CoVid19 och en skadad fot satte stop för det. Se om jag kan övertyga frugan att sänka temperaturen någon grad inne men hon är fruktansvärt frusen av sig. Någon gång i November så kommer det att installeras solceller också på ladan så då blir det något som hjälper.
2. Projekt efter det är att sätta de gamla kakelugnarna i huset iordning men det är ett jätteprojekt för den tidigare ägaren fyllde up murstocken med cement (idiot), tror det blir att borra ur och installera någon form av kassett för att elda i.
3. Införskaffa lite varmare innekläder.
4. Titta över diesel förvaringen kontakter är bra att ha där, diesel är relativt dyrt men inte för alla... bara inte ha det i bilen.
Tyvärr så hinner man inte allt på de 4 veckorna jag har ledigt mellan jobb-passen.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av Omnivore »

Vi har gott om varma tröjor men antalet underställ kan behöva kompletteras. Även varma sockor och tofflor. Funderar på att börja sticka raggsockor igen. Det var länge sedan och fingrarna domnar så lätt nuförtiden men det borde gå. Täcken och filtar finns redan. Om strömmen går när det är kallt ute får färskvaror förvaras i redskapsboden.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av entropi »

Har tillbringat morgonen med att försöka summera Läget inför vintern mentalt:

Det största problemet för mig är nog vatten eftersom det är ett djupborrat hål med nedsänkt 3fas pump. Dessutom vattenförening som isåfall måste övertygas till investeringar i batteridrft.

Fysiska behov:
✅ avloppet är självfallande
✅ Vedspis/ugn testat hela förra december/januari.
✅ Mat finns, men allt i frysarna kanske inte kan tas omhand utan jag får storkoka mat till grannar eller släkt
✅ Värme finns, men inte helt bekvämt då cirkpumpar inte har permanent offgrid drift
⭕ Vatten finns, men inte bekvämt ur kran

Säkerhet
✅ Skydd mot vissa fysiska angrepp
❌ Övervakningskameror/larmsystem saknar batteri
⭕ Begränsad mörkerförmåga
❌ Saknar manskap/gruppsamarbete
✅ Kan arbeta remote från säker plats
⭕ Tror inte arbetsgivaren klarar sig under längre avbrott
✅ Pengar för att betala några månaders räkningar
❌ Belysningen är inte fixad ordentligt än, kommer nog inte fixa det innan vintern.
⭕ Saknar tillräckligt med bensin och motorolja för att köra mitt lilla inverterelverk kontinuerligt

Tror de lite högre nivåerna i bevovspyramiden är off topic
Jag jobbar på att vara mer lättrörlig. Om det ska trilskas med totalt kaos är det nog inga problem i dagsläget för mig att jobba ett par månader från utlandet.
Tror det är trevligare att åka ned till exempelvis Kanarieöarna om det ska vara kallt och strömlöst en längre stund här uppe. Men jag vet inte hur det ska gå med huset isåfall.
Survival
Honor
Liberty
Lurker
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 okt 2019 10:16

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av Lurker »

För många preppers är nog just elavbrottet ett styrande scenario. Hur långt avbrott man tänker sig klara blir då en dimensionerande faktor.

För egen del är kortare elavbrott (<24 timmar) inte något stort bekymmer. Ljus, matlagning och hyfsad värme i huset finns det resurser att klara. Varma kläder för att kompensera för en lägre inomhustemperatur finns det gott om. Problemet blir att få upp vatten ur brunnen, men tills dess att jag har löst den biten får det bli improvisationsteater med hink och rep. Min strävan är inte att generera egen el utan att reda mig helt utan.

Bilarna försöker vi alltid hålla tankade till minst hälften så kortare avbrott med stängda mackar bör inte bli något bekymmer. Extra fordonsbränsle har jag inte på lager.

Blir det längre avbrott så ligger jag i skrivande stund lite dåligt till om det samtidigt blir kallt. Bränsle till lyse och matlagning har jag gott om, men vedförrådet är mycket magert. Att få tag på ved just i dessa tider är svårt alternativt mycket dyrt. Prio ett är då att förhindra frysskador i huset genom att tömma allt som innehåller vatten. Prio två att hålla åtminstone anständig temperatur i ett rum, troligen sovrummet.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: klara backouterna 2022/2023

Inlägg av xsive »

2 timmar till ett dygn är inget problem för någon. Ok jobbigt om man står i en hiss.
Gasen redan strypt. Tyskarna kör kärnkraft lite längre.
Skulle Putte gå in och försöka sabotera i kraftverk utanför Ryssland så står vi på randen till krig och har svårt tro det går dit.
Sen kan vi lokalt få problem med blackout om det skiter sig rejält med dom roterande strömavbrotten.
Fortfarande så producerar vi bra med el och skulle det bli större blackout i Europa så kan vi ändå inte skicka mer från Sverige
än vad länkarna klarar. Dom kör ju rätt maxat som det är.
Tråkigaste scenario är väl om stamnätet går ner.
Hände senast i södra Sverige 23e September 2003 där 2,6M invånare i Sverige och 2,4M invånade på Själland blev utan el.
Orsakades av flera fel efter varann. Först stopp på en reaktor i Forsmark och sen fel i ställverk från Ringhals som då ledde till kollaps och blackout.
Kom igång igen för dom flesta inom några timmar upp till ett dygn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elavbrott
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/ra ... r_webb.pdf

Klarar man ett dygn och det gör väl samtliga utan ens extra kläder så har man täckt många scenario och sånt som hänt tidigare.
Nästa steg blir väl klara en vecka och det blir plötsligt jobbigare

Klarar jag en vecka utan el i vinter? Jo det gör jag utan problem
Har vatten, avlopp, värme och egen batteribackup
2-3 veckor skall nog gå hjälpligt. Sen begränsas jag av möjligheten till värme idag.
Får väl fundera på en kina-dieselvärmare för mer långvarigt avbrott. Bränsle till den har jag
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"