Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av preppernurse »

Marie skrev: 06 sep 2022 21:36
preppernurse skrev: 06 sep 2022 21:11 Har haft smartphone i omgångar privat men landat i att den är bekväm att ha för att sköta allt från räkningar till slötittande på youtube.

Måste dock vara nåbar 24/7 på mitt nya jobb så får väll erkänna att jag är kraftigt beroende av min telefon…
Nåbar 24/7 via telefonsamtal eller via digitala kommunikationsmedier? :D
Nåbar 24/7 via telefonsamtal, dock är det smartphone som arbetsgivaren tillhandahåller.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

preppernurse skrev: 07 sep 2022 08:29 Nåbar 24/7 via telefonsamtal, dock är det smartphone som arbetsgivaren tillhandahåller.
ahaa. :D
Rent tekniskt så funkar en dumtelefon då.. men ekonomiskt är det smartare att ta det man får. :lol:
Testa någon sådan där app som mäter skärmtid för att se hur mycket det blir omedvetet. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Tank »

Jag har två lurar, en jobbe och en privat. 100% beroende av båda pga flexibilitet och säkerhet som de tillhandahåller på jobbet och privat.

Har några olika äldre burners som inte kan något, men de är mest cold stand by.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 07 sep 2022 15:32 Jag har två lurar, en jobbe och en privat. 100% beroende av båda pga flexibilitet och säkerhet som de tillhandahåller på jobbet och privat.

Har några olika äldre burners som inte kan något, men de är mest cold stand by.

//Tank
Får jag vara nyfiken o fråga vad du menar för säkerhet i det privata?
Flexibilitet antar jag är mer bekvämlighet. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Tank »

Marie skrev: 07 sep 2022 16:22
Tank skrev: 07 sep 2022 15:32 Jag har två lurar, en jobbe och en privat. 100% beroende av båda pga flexibilitet och säkerhet som de tillhandahåller på jobbet och privat.

Har några olika äldre burners som inte kan något, men de är mest cold stand by.

//Tank
Får jag vara nyfiken o fråga vad du menar för säkerhet i det privata?
Flexibilitet antar jag är mer bekvämlighet. :mrgreen:
Ja, du får fråga, men jag kan inte svara ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 07 sep 2022 18:30 Ja, du får fråga, men jag kan inte svara ;)

//Tank
Jag hade det på känn faktiskt, annars hade jag inte skrivit "får jag" :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Ursus »

Jag känner mig inte speciellt beroende av smartphone.

Har bara privat och använder den mestadels som "telefon med fördelar". Några appar som är nyttiga (lokalsinne, bankid, swish), några som är kul (Tinder och dylikt), inget i excess. Skulle förmodligen klarat mig med dumfån plus laptop, men ibland är det för jävla skönt att kunna surfa på mobilen om man snabbt behöver kolla något (eller skriva ett inlägg som tidsfördriv, som nu)

Föredrar dock att använda faktisk dator. Snabbare, enklare och bekvämare vid arbete än att sitta böjd över en liten skärm och sladdra med fingret.

Sociala medier och dylikt kollar jag med jämna mellanrum men blir mindre med åren. Ärligt talat är folks inlägg på Instagram och Facebook och allt vad det nu är inte så jävla intressanta. Hellre hänger jag på forum.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Vattendrag »

Tråden har blivit lite dammig men jag har legat lågt ett tag.

Smartfån har jag haft sedan 2010 när jag fick en SE som 20-årspresent av jobbet. Den föråldrades rätt snabbt så skaffade en ny privat trots att jobbet senare försåg mig med en jobbsmartfån. Nu jobbar jag inte längre så har bara en privat som jag byter när säkerhetsuppdateringar slutar komma.

Nej jag skulle inte anta utmaningen för det finns inget att utmana. För mig är en smartfån en telefon med SMS i första hand, därefter användbara appar som kollektivtrafikbiljetter, färjebiljetter, BankID, styrappar till bil, laddbox, värmesystem, publika laddstationer. Lite extra som stegräknare, väder, mina fordon, växelriktare. Internetbanker och swish. Authenticator för 2-stegsinloggningar. Parkeringsappar. Kameran för dokumentation och fina bilder. TL:DR; bara appar med praktisk nytta.

Inga sociala medier alls. Surf endast om en app länkar vidare. Ingen streaming. Enda gången jag tar upp fånen ur fickan när jag är ute är om det ringer eller biljett ska visas eller ta reda på tiden. Ja jag har den som klocka :) Email kör jag på stationära.

Tidigare använde jag den som navigator men bilen jag har nu har egen så det behovet försvann.

Så jo, beroende är jag men inte på det sättet utmaningen handlar om :alien:
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"