Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

Hejsan på er. :D

ca 98% här inne använder en smartphone... och jag vågar nästan säga att bara ca 2% behöver dem på riktigt. ;)
Efter snart 25år av smartphone livet så har massor råd om minskad skärmtid, Offlinedagar och även påståenden om ökad stress och minskad produktivitet osv osv.

Så frågan är.. hur beroende är du av en smartphone....... Då menar jag på riktigt inte bekvämligheter.

Chris Titus Tech postade en Youtube video där han skulle använda en dumtelefon i en vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=SIDLFRkUEIo

Sedan efter veckan var gången så sa han.. aldrig en smartphone igen... då han fått mer energi, större produktivitet och energi i allmänhet. Vilket han påpeka redan i första videon efter 3dagar... Men mer utförligt i andra videon.
https://www.youtube.com/watch?v=tzbKqTRuRzU

.

Så vågar du att anta en utmaning och testa en vecka utan smartphone, för att få erfara hur negativa de faktiskt är när det gäller energi, kreativitet, livsglädje osv....
Om du inte har tillgång till en dumtelefon... Inaktivera wifi och mobildata och alla appar, i 7dagar och se hur du mår efter en vecka utan alla små störningar i livet.

Så vågar du anta utmaningen... 7dygn utan smartphone??? 8-) :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av entropi »

Jag är typ mentalt beroende av appar i mobilen. De har gett mig konstanta små endorfinkickar i flera år och skapat ett beroende.

När jag bytte telefon nyss så installerade jag inte alla appar utan tar in de nödvändiga när behov uppstår.

Jag kommer inte anta utmaningen. Jag behöver den i jobbet, sen har jag inte tillräcklig vilja att klara av det i nuläget.

Men när jag tex är ute och seglar kan det gå en vecka utan att jag tänker på något som har med den digitala världen att göra. Då känner jag igen vad du säger.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av FCR2 »

Beror nog på lite hur man använder luren.
Jag har till exempel inga notifieringar på. Så bara sms och telefonsamtal når fram utan aktiv medverkan från min sida.
Messenger, via facebook, kan ta någon dag innan jag hittar meddelande. Har inga andra appar, typ whatsapp, telegram, signal, mfl installerade.
Använder inte tvn (har inte några betaltjänster, bara gratis marksänt) Ser ibland/ en gång per kvartal kanske, en film via mobilen castat till tvn.
Datorn sitter jag vid för första gången sedan jobb relaterat möte för en månad sedan.
Så en smartphone utan webläsare och youtube skulle spara mig 3h 18 min bara idag. Senaste 7 dagarna har jag tittat i 23 h. Dax att skaffa sig ett liv. Statistiken från youtubeappen.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av EN brun böna »

Jag använder en fast dator för det mesta som har med datorsidan att göra. Har smartfon men som ovanstående person inga appar laddade utom swish och bank-id. Inga notifieringar som poppar up i tid och otid. Inga meddelande appar typ fejan, twitter, whats-up eller vad mer de heter. Använder telefonen som telefon med sms och samtal samt för att betala med och logga in på vissa sidor som 1177.
Det är aldrig nån som ringer till mig eller som vill prata med mig irl heller så behöver varken dator eller telefon för det sociala livet utan jag lever i en tyst värld.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Prepsson »

Jag har stängt av alla notifikationer på smartfånen och har inte ansiktsboken installerad. Har en Nokia 3310 med oregistrerat kontantkort så ringer nån på den så är det för att nån har numret.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Daltorpet »

Jag är ganska beroende av smartphonen då det är den jag betalar räkningar med samt använder till mina distansstudier. Men jag ska anta utmaningen 8/10-18/10 :twisted:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Parabellum »

Kan inte anta utmaningen då mitt arbete och hela dess verksamhet är beroende av allt digitalt.
Och detta beroende kommer stå samhället dyrt en mulen dag. :evil:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av maskros »

Jag behöver egentligen bara ringandet, SMSandet och framförallt BankID.

Kameran är till både nytta och glädje, min ljudboksapp gillar jag också.

Kameraövervakningen hemma och i BOL finns inte på nätet, bara som appar, de behöver jag om något händer.

Allt annat klarar jag mig utan.

Likväl sitter jag med näsan i telefonen en del men det mesta jag gör som går via nätet gör jag via dator.

Nä, jag ställer inte upp på en vecka utan. Skulle inte funka p.g.a. första raden ovan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

Till er som har den i jobbet som en del av arbetsgivarens verktyg till er...
Då kan man ju bara ha den på jobbet, så man startar den 30minuter innan och sedan när man slutar jobbet och går hem för dagen så stänger man av den.

2% andelen jag prata om är de som har jour jobb, där de måste vara nåbara 24/7 för driftunderhåll osv.
Vilket är väldigt få av oss ;) Men minst 3-7st här inne sitter på sådana jobb som kräver digital nåbarhet för jour och driftunderhåll. :D
Resten som har snöjour, fastighetsjour osv, de får oftast ett telefonsamtal när de ska ut på jourjobb, så det kräver inte internet på det viset och funkar med en dum-telefon. :mrgreen:

Men som tidigare nämnde.. beroendet är så starkt att viljan att testa är jobbig. 8-)
Så är det med rökning, kaffe osv... frivilligt avstå det en vecka, låter jobbigt. :zombie:
och med den meningen går och och hämtar min andra kopp kaffe. :oops: :lol: :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
lupl

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av lupl »

Åh! jag saknar min Philips fizz…
Såldes i mitten på 90-talet.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"