Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

Jag har min SonyEricsson cybershot från 2007.. den är kalas.. 5Mpixel kamera räcker som kamera för minnesbilder/bevisbilder eller wow så söt hare, den måste jag ha ett kort på...
Riktiga digitalkameror är fortfarande bättre än bästa smartphone'n, så 5Mpixel räcker för de där tillfället ges bilder.
Samt jag posta i nattatråden vad man kan åstadkomma med bara 5Mpixel mobiltelefon. :mrgreen:

Jag hade smartphone när det börja bli poppis 2008/2009... efter ett år gick jag tillbaka till dumtelefon då jag kände mig stressad över att konstant behöva "ha koll/vara uppdaterad/ha koll på email" osv...
alla dessa små tillfällen.. sitta i bilen o vänta, sitta med kaffet på balkongen, ligga i badet/sitta på toan... utan smartphone så använder man hjärnan mer, med att filosofera, tänka ut idéer o lösningar...

Så jag upplevde att jag är smartare och mer kreativ och påhittig utan smartphone. :geek:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 03 sep 2022 15:08 Till er som har den i jobbet som en del av arbetsgivarens verktyg till er...
Då kan man ju bara ha den på jobbet, så man startar den 30minuter innan och sedan när man slutar jobbet och går hem för dagen så stänger man av den.
Finns några få på jobbet som använder smartfånen så (ja egentligen arbetstelefonen överhuvud taget) men ses närmast avvikande.
Själv höll jag emot länge och var bland de sista som till slut fick en smartphone tryckt i handen.
Nu är jag del av gruppen alltid nåbar per mail eller via WhatsApp, Kaizala, Teams etc
Kan nästan känna stress om ingen svarar inom ett par timmar på ett mail jag sänt från nallen 17:30 en arbetsfri dag.
Beroende moi? :roll:
Kan jag gå tillbaka? *Ryser* :shock:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 05 sep 2022 23:48 [Kan nästan känna stress om ingen svarar inom ett par timmar på ett mail jag sänt från nallen 17:30 en arbetsfri dag.
Beroende moi? :roll:
Kan jag gå tillbaka? *Ryser* :shock:
:mrgreen: japp.. jag känner igen stresskänslan från när jag hade en.
Nuförtiden... skicka mig ett email och det kan ta en vecka innan jag ser det om jag inte förväntar mig ett email.. skicka ett sms och det kan ta upp till 12timmar innan jag ser det....
Så vill man ha tag på mig direkt... RING :lol:

Klart du kan gå tillbaka OM du vill... och du kommer sluta känna stressen inom en vecka typ. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 902
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Omnivore »

Har en Samsung Galaxy S..nånting. Använder hälsoappen i den dagligen för att hålla koll på vad jag äter, hur jag sover, vikt, antal steg osv. Samsung Notes använder jag för inköpslistor, vägbeskrivningar mm när jag åker till stan typ varannan månad eller undantagsvis till Stockholm med Älskade Make. Det händer att det ringer i telefonen men eftersom jag inte hör något missar jag alltid samtalen. Brukar kolla upp dem via hitta.se och i nio fall av tio är det säljare som ringer. Om jag händelsevis skulle märka att fånen ringer pratar jag med säljaren som om jag vore Professor Kalkyl och får snart slut på samtalet. Sedan blockar jag numret.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av crusoe »

Har ingen smartphone, har aldri hatt en smartphone og håper jeg aldri får en smartphone :evil: Jeg har derimot et lite lager av skikkelige dumme telefoner, med sms og ormen, men ingen kamera. De selger også min favoritt på Claes Ohlson, det er bare en telefon og koster 300,-
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av preppernurse »

Har haft smartphone i omgångar privat men landat i att den är bekväm att ha för att sköta allt från räkningar till slötittande på youtube.

Måste dock vara nåbar 24/7 på mitt nya jobb så får väll erkänna att jag är kraftigt beroende av min telefon…
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10725
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av bastard »

jag kollar lite på lunchrasten på mobilen, mail då och då
hadde det inte varit för larm, larm kamror och lite bra att ha appar så kunde jag skippat den

men , snart är 2g förbi, 3g med
så det får bli en smartphöne

jag är ickejäktad över telefoner, ibland glömmer jag bort att ha den med mig
folk runt omkring blir sura om man inte svarar på massa saker innom en minut eller så
jag kan ofta kolla dator och mobil på kvällen, det brukar räcka
ibland är det saker som behöver göras fortare, då är mobil bra att ha
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

Dumtelefoner finns ju som 4G oxå och kommer garanterat med 5G efter ett tag till.
Dock är det svårt att hitta kvalité dumtelefoner.. Sony o alla de bra är 100% smartphone i utbuden.. CAT finns. Sedan kommer skräpet, Doro med flera
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Marie »

preppernurse skrev: 06 sep 2022 21:11 Har haft smartphone i omgångar privat men landat i att den är bekväm att ha för att sköta allt från räkningar till slötittande på youtube.

Måste dock vara nåbar 24/7 på mitt nya jobb så får väll erkänna att jag är kraftigt beroende av min telefon…
Nåbar 24/7 via telefonsamtal eller via digitala kommunikationsmedier? :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Hur beroende är du av en smartphone........ på riktigt. ;o)

Inlägg av Sallmonk »

Har haft smartphone sedan 2012 eller något sådant. Gillar att ha tillgång till banken, slö surfa när det inte finns något att göra och kunna skicka några fina bilder på sådant jag finner intressant till frun. Beroende känner jag inte att jag är dessutom när jag är och arbetar har jag endast tillgång till en satellit uppkoppling med hastigheter från början av 2000 delat på 14 personer så då kan jag klara mig utan den helt. Dessutom så krossade jag skärmen på min ca 3 dagar in i min arbetsperiod insåg att det hade varit fint att ha med min extra telefon jag har liggande hemma, när fartyget kommer nära land så det går att ringa till vettiga priser.
När jag är hemma från jobb så har jag en förmåga att glömma telefonen inne på köksbordet om jag skall göra något ute på gården. Har haft starka funderingar på att bara inte skaffa någon ny smartphone nu när den gått sönder. Får väl se vad jag gör, tål att tänkas på
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"