Förvara sättpotatis

Allt om odling
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Förvara sättpotatis

Inlägg av Obstinat »

Har precis tagit upp årets skörd av potatis. Men hur resonera med de exemplar som rensats bort IOM gröna eller skadade i hanteringen. Skulle de kunna användas o sätta till nästa säsong? Skulle ju kännas bättre o använda dem än det som är matförrådet!

Vad är det optimala sättet o förvara sättpotatis till nästa säsong?

Ingen vet ju hur situationen ser ut nästa år med tanke på tillgång på bla sättpotatis i butikerna.... :hm:
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Förvara sättpotatis

Inlägg av maskros »

Jag tror att en bra idé är att ta den bästa potatisen som sättpotatis. Enstaka år kan man säkert ta annan än den bästa men tar man konsekvent skadad eller på annat sätt dålig potatis tror jag man ökar risken för att få mer och mer dålig potatis.

Grön potatis är ett undantag, den är bara solskadad. Däremot vet jag inte om solaninet går från sättpotatisen till skörden i sådan mängd att det spelar någon roll.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Förvara sättpotatis

Inlägg av EN brun böna »

Gröna potatisar går bra att spara till sättpotatis. De skadade kan klara sig men de kan även ruttna och bör i så fall läggas för sig så de inte skadar/smittar annan potatis.
När du tagit upp potatisen ska den förvaras i rumstemperatur under någon dag. Det görs för att skalet ska bli lite hårdare så potatisen klarar vinterförvaringen utan att skadas och så att inte sjukdomar, mögel eller bakterier tar sig in i potatisen under lagringstiden. Potatisen måste hela tiden förvaras mörkt för att inte bli grön.
Sedan gäller mörkt och svalt och titta igenom då och då så det inte finns rötor med från landet.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Förvara sättpotatis

Inlägg av entropi »

Mycket bra tråd eftersom jag snart ska ta upp all potatis!

Kan vi tillsammans arbeta fram en steg-för-steg -lista hur vi bäst bärgar skörden och säkrar den för odling nästa säsong?
Survival
Honor
Liberty
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Förvara sättpotatis

Inlägg av Obstinat »

Apropå möss o förvaring i jordkällare. Hade förra året påhälsning av möss i relativt stora mängder... :-g
Svårt o täta överallt IOM stenat valv samt väggar.

I år så har jag tagit mig tid o bygga potatis lårar i trä. Enda springorna i dessa är gjort med cirkelsågen som spår ca 3 mm breda.
Tror det kommer göra susen! Men bara vetskapen att de äckliga mössen befinner sig i källaren bär emot! Börjat fundera om man skulle strö ut släckt kalk längs med insidorna av väggarna :mrgreen:
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Förvara sättpotatis

Inlägg av EN brun böna »

Mössen kan gnaga sig genom träet samt att det kan bli för tätt för potatisen så den ruttnar. Potatis behöver luft och det blir lättare att plocka bort potatisar som börjar bli dåliga. Finmaskigt metallnät funkar bra som hinder för mössen samt ger potatisen det luftombyte den behöver.

Jag gjorde lårar av lastpallar samt pallkragar som jag sedan klädde med metallnät. Hade inga problem med möss eller andra gnagare
Skriv svar

Återgå till "Odling"