Hjälp mig att säkra min lägenhet

Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Tothem »

Hej!

Jag bor på andra våningen i en hyrestvåa och vill i händelse av krig, kris eller annan anledning till att SHTF, kunna känna mig så trygg som möjligt här.

Dörren är av säkerhetstyp, och jag kan sätta i ett s.k. detektivlås (instickslås); https://www.clasohlson.com/se/Insticksl ... r314069000 så att den inte längre går att öppna med t.ex. en huvudnyckel. Entrédörren är dock känslig, då det är en glasruta i den, o alltså bara att slå in o vrida om låset.

Jag har mat för några månader o jag jobbar på att utöka lagret med fler paket nudlar, som jag tycker är helt ok, så jag roterar förrådet. Jag har 80 l vatten och jag bor längs en å, där jag kan hämta vatten o rena med filter och tabletter. Jag har det mesta som kan vara användbart i krissituationer, så som solceller för laddning av av elektroniska enheter, ficklampor, gasolvärmare, spritkök, nödradio o mycket annat användbart, ja till o med komradio o geigermätare.

Jag samarbetar gärna med grannarna om det skulle behövas, källaren kan fungera som skyddsrum. Jag funderar på att köpa något sånt här; https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 5-m-p21053 En stege så att man kan klättra ner från balkongen.

Sen, plan B, är att om jag måste lämna mitt hem, så har jag tält o liknande (jag tycker om att campa ute i skogen). Men nu fokuserar jag främst på att säkra lägenheten.

Många vet tyvärr att jag är en prepper, eftersom jag bland annat skriver tips på min hemsida om krisberedskap. Så man får ju höra lite "glåpord" (på skoj) som att man är rädd för zombies o liknande. Jag skulle kunna länka till den, men då outar jag mig här...

Men jag tar tacksamt emot tips på hur man bäst säkrar sig i en lägenhetsbostad.

Jag bor ensam, o skulle kunna tänka mig att hjälpa mina allra närmaste, men det är främst mig själv jag tänker på. Samt tror jag man ska samverka med grannarna.

Jag har inga vapen o har inga planer på att bli jägare eller sportskytt. Jag köper naturligtvis inget illegalt heller. Men jag skulle i.a.f. vilja kunna hantera vapen, o jag har kompisar som både är jägare o sportskyttar så jag kan säkert få provskjuta på en skjutbana. Min tilltänkta värnplikt ställdes in i sista stund på 90-talet. Då blev jag väl först glad, men nu hade jag velat ha en GMU.

Så, kom med tips o förslag! :hm:
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bokmalen »

Börja med att sätta säkerhetsfilm på entredörrens glasruta.

Jag bor också i lägenhet, men räknar inte med att kunna samarbeta med några grannar, så jag tänkte nog i samma situation hålla väldigt låg profil.

Därför har jag skaffat mörk plast: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... lm-017140/ som jag tänker täcka fönstren med på insidan vid SHTF. (häfta i fönsterkarmar)

Dels för att det
  • ger lite extra isolering
  • dels för att det hindrar glas från att ramla in om rutan går sönder av en eller annan tryckvåg
  • men främst för att det inte ska synas utåt att någon är hemma, oavsett om jag har lite myspys med värmeljus eller inte. :D
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bastard »

pulversläckare mot angripare är en sak som drar ned dom om dom inte har glasögon, och även då så blir dom inte så pigga

funkar som brandsläckare med ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 23 sep 2022 15:50 pulversläckare mot angripare är en sak som drar ned dom om dom inte har glasögon, och även då så blir dom inte så pigga
CO2-släckare? Tänker att det ger ungefär samma effekter som pulver plus att det ger bestående smärta. Bättre/sämre?

Annars tänkte jag direkt när jag såg inlägget att du borde ha en stege för flykt från fönster eller balkong, det har du ju tänkt på. Tänkte också på fönsterfilm som andra nämnt.

Kör mitt gamla vanliga mantra...
- Hopp, 3 s
- Skydd, 3 h
- Vatten, 3 dygn
- Mat, 3 veckor

Från din beskrivning verkar du ju ha både hopp och skydd samt mat. Det jag reagerar på är 80 l vatten och en bäck som du ska ta vatten ur. Om SHTF och bäcken är förorenad, vad gör du då? Jag skulle höja vattennivån en del, så du minst är i paritet med maten.

Sen det där med skydd. Antag att det skiter sig i slutet av november, ström och fjärrvärme havererar och du ska hålla ut till mars. Hur gör du då? Jag har inte svaren men kanske kan frågan vara till någon hjälp.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av EN brun böna »

Finns det lägenheter i markplan så är det enklare att bryta sig in den vägen och få fri lejd genom trappuppgången än att bryta upp entredörren till trappuppgången.
Vill någon in i en lägenhet så kan de ju även försöka att röka ut de som bor där genom att starta en eldsvåda utanför dörren. Och vill de skada så har de skyttar utanför/nedanför balkongen.
Bara några tankar om sårbarheten. Tänk på de skador som uppstår idag med sprängningarna i olika trapphus där fönster har gått sönder på hus runtomkring tom..
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

Min lilla åsikt. :notme:

Ignorera entrédörren.. trappen är av ointresse att skydda mot intrång, då grannar blir en faktor.. Öppnar de för okända, skulle de öppna om någon hotar dem.... så glöm den dörren.

Se utan att synas.
Använd kameror för att kunna se ut genom dörröga och fönster.
Tillstånd krävs om kameran kan identifiera personer på allmän plats.
Kryphål i kameralagen.. se till att bilden är suddig, men att du kan se former, färger osv.
Sedan krävs specifikt tillstånd för att spara information du spelar in.. Så undvik inspelning och ha det som realtids titthål.

Sedan kommer vi till ytterdörren.
Låskolv som går rakt ut är kassa, då en kofot mellan dörr o karm öppnar dörren.. så en låskolv som fäller ut sig som en hake är att föredra.
Bra dörrar med bra lås är enklast att öppna bakvägen.. det vill säga man angriper gångjärnen på utsidan och öppnar den fel väg.
enkelt skydd mot det.. skruva in grova träskruvar runt 8mm på tre ställen in i dörren.. överkant 20cm ner.. mitten och underkant 20cm upp.. klipp av skruvskallarna så du har ett utstick på ca 2cm och stäng försiktigt dörren så skruvarna gör märken i dörrkarmen. Borra sedan upp 2,5cm djupa hål på ca. 12mm så skruvarna kan gå in i karmen.. Det större hålet behövs då skruven inte kommer gå rakt in utan fällas in, så det behövs lite spelmån.

Sedan tillverkar man en fakir välkomstmatta att kunna lägga ut. (ej juridiskt laglig)
man köper en svart dörrmatta av lagom storlek.. sedan limmar man den på en plywood skiva.. sedan spikar man igenom spikar som är av lite grövre modell så de inte viker sig så lätt och med 5cm mellanrum och dessa spikar klipper man sedan av snett 45graders vinkel för att få en bra skärande effekt och spikarna ska vara runt 3-4cm uppstick så de går igenom även tjocka kängor.. måla sedan spikarna mattsvarta så de smälter in i mattfärgen.

Andra våningen...
Balkong.. går det klättra upp om du anlitar en chimpans? (även detta ej juridiskt lagligt)
om svaret är ja.. Räkna ut vart man tar tag utifrån för att klättra upp... fäst vass taggtråd eller spikar eller häftstift så att när den som ska klättra upp får en härlig stickande upplevelse.
Fönster.. finns det stupränna eller annat som går att använda för en chimpans att klättra upp på.. om ja.. även här en stickig överraskning är alltid bra att ha.

Tillhyggen innanför för skydd..
Regel 1.
Kan du inte hantera det du planerar att använda, så kan det användas emot dig väldigt enkelt.
Ha aldrig en kniv i närheten om du inte verkligen på riktigt är berädd att använda den och du har mentaliteten att faktiskt skada eller beröva någon livet i självförsvar.
Det är väldigt lätt att säga, jag skulle göra si eller så...
Men träning på aktuellt redskap och självförsvar är ett måste om man ska ha en liten chans... och sedan har alla en inbyggd reaktionsfaktor. Fly, Frysa eller Fäkta.. Hur man reagerar vet man inte förrns den dagen man faktiskt hamnar i en situation. Men träning kan bättra på oddsen.

Så om man inte känner sig själv... satsa på ett så starkt passivt "försvar" Ha dammsugaren mitt i hall gången så man måste kliva över.. en stressad angripare tittar mer på dig än på golvet framför sig..... osv osv.
Brandsläckare.. Japp pulver är jobbigt.. Kika på de lösningar som finns för tävlingsbilar där man har munstycken utplacerade och sedan en slang till släckaren.. Då kan du lösa ut den och fly medans munstyckena gör jobbet mot angriparens håll. ;)

Uppfinningsrikedomen sätter enbart gränser... inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid att bygga. :twisted:

.

Edit... Jag glömde skriva ut Regel 2.
Underskatta aldrig en angripare även om den är 150cm lång och väger 45kg
Senast redigerad av Marie den 23 sep 2022 19:25, redigerad totalt 5 gång.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

EN brun böna skrev: 23 sep 2022 17:51 Finns det lägenheter i markplan så är det enklare att bryta sig in den vägen och få fri lejd genom trappuppgången än att bryta upp entredörren till trappuppgången.
Vill någon in i en lägenhet så kan de ju även försöka att röka ut de som bor där genom att starta en eldsvåda utanför dörren. Och vill de skada så har de skyttar utanför/nedanför balkongen.
Bara några tankar om sårbarheten. Tänk på de skador som uppstår idag med sprängningarna i olika trapphus där fönster har gått sönder på hus runtomkring tom..
Japp.. en lufttät lösning behövs på ytterdörren... även bra skydd för att slippa grannarnas parfymer, stekos eller brandrök
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mango
Inlägg: 389
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av mango »

Tothem skrev: 23 sep 2022 14:59 Hej!

Jag har inga vapen o har inga planer på att bli jägare eller sportskytt. Jag köper naturligtvis inget illegalt heller. Men jag skulle i.a.f. vilja kunna hantera vapen, o jag har kompisar som både är jägare o sportskyttar så jag kan säkert få provskjuta på en skjutbana. Min tilltänkta värnplikt ställdes in i sista stund på 90-talet. Då blev jag väl först glad, men nu hade jag velat ha en GMU.
Låter som en skaplig motsägelse i mina öron. Du vill kunna hantera skjutvapen, men vill inte bli jägare eller sportskytt eller skaffa vapen illegalt.
What´s the point? Hoppas du på att kunna plocka upp en AK47 från en stupad inkräktare, eller en övergiven MP5 från en flyende Södertörnspolis?

Skulle gärna svara mer utförligt på dina andra funderingar då jag har viss erfarenhet från precis det, men just ovan liknar mest en konsensuskännande obeslutsamhet, i paritet med samtliga ministrar från partiet Socialdemokraterna.
Adventureman56
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2022 00:32

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Adventureman56 »

Själv har jag en Colt Pocket 31a och en Rogers & Spenser 44a. Dom är licensfria men kostar en slant.
Roligare att investera pengarna i dessa gamla vapen än att ha dom på banken. Känns bra att ha när det hettar till! Tyvärr har jag inte möjlighet att skjuta med dom så ofta.
Men dom är sköna att ha för att trygga hemmet!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av maskros »

Marie skrev: 23 sep 2022 19:07 Kan du inte hantera det du planerar att använda, så kan det användas emot dig väldigt enkelt.
Ha aldrig en kniv i närheten om du inte verkligen på riktigt är berädd att använda den och du har mentaliteten att faktiskt skada eller beröva någon livet i självförsvar.
Word!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"