Hjälp mig att säkra min lägenhet

Ursus

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Ursus »

Välkommen till forumet, både Tothem och Adventureman56! :D :up:

Till ämnet:

Jag tror att något som måste övervägas i sammanhanget är hur allvarlig händelse man bereder sig för, och vad som kan tänkas vara rimligt i sammanhanget. Det där med självskydd kan vara knepigt om någon form av händelse drabbar dig, men som inte är världsomvälvande nog att innefatta total anarki för oöverskådlig framtid.

Det kan vara frestande att tänka sig tillämpa en slags Castledoktrin á la USA och anse sig ha rätt till rejält våld vid försvar av hem och liv (vilket jag tycker att Sverige som nation borde överväga lite lätt med tanke på våldsspiralen den senaste tiden), men i allt annat än en samhällskollaps eller fullskaligt krig så kommer det fortfarande att komma ett "efter", där dagens svenska lagar ännu gäller.
Det innebär att om vi pratar om kravaller, gängkonflikter, rånvågor, eller annat som absolut kan innebära fara för liv och hälsa, så kan man inte bara dräpa en inkräktare och tro att man kan rättfärdiga det i domstol. Det finns åtskilliga brottsmål i Sverige där dödligt självförsvar har tillämpats; och vad jag vet är det mycket få som har gått fria. Om detta är rätt eller fel får de lärda tvista om, men så ser verkligheten ut i landet, på gott och ont, och vi måste förhålla oss till det. Inga prepps i världen är till nytta om man sitter inne för dråp på Kumla.

Skalskydd i form av passiv säkerhet lär vara ditt främsta vapen. Säkerhetsdörrar och annat som redan är på plats är bra, men som har nämnts ovan bör du undvika att skylta med varken prepps eller rikedom. Detta gäller inte bara mot buset, utan även gentemot grannskapet. Underskatta inte hur många uttråkade blickar som tittar ut genom fönstret en regnig dag och ser den där mannen som bär en in en platta med vita bönor. Likaså kan även "vanligt folk" få idéer när de ser en sprillans Tesla värd sjusiffriga belopp rulla in på gården varje dag.
Se till att du gömmer undan värdesaker i lägenheten. Här kan man bli kreativ! Ventilationsutrymmen, i botten av tvättkorgen, i bäddsoffor, bland köksgeråd. Även prepps kan lätt "försvinna" i en bostad om man är villig att tänja på definitionen av skafferi. Vattendunkar får plats bakom en soffa. Konserver kan placeras ut i garderoben, bakom och under kläder. Platta matpaket går att sticka in precis överallt.

Och om det är så att intrång faktiskt sker när du är hemma och du vill försvara dig, så är kanske en ordningsvaktsutbildning med de fördelar som det innebär inte alls en dålig sak att ha i bagaget? En person som legalt äger och kan hantera en batong är inte en motståndare att leka med. Samtidigt kan du extrajobba när du känner för det och få in lätta pengar. Man behöver inte hantera fulla artonåringar i någon krogkö heller, utan gå någon nattlig väktarrond här och där i diverse viktiga byggnader.
Ursus

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Ursus »

Och som ett tillägg till både allmänt självförsvar och till diskussionen ovan om det där med att egna vapen kan falla i andras händer och användas mot en själv... Här finns en intressant video (ses på egen risk om man är känslig):

https://www.reddit.com/r/CrazyFuckingVi ... nd_not_my/

Jag ger två kommentarer om denna (och ett x antal andra klipp som jag har sett genom åren),

- Om en motståndare har en kniv i hand och du är obeväpnad kan man glömma att avväpna denne med några judotricks. Det går ohyggligt snabbt att bli dödligt stucken, och då är du slut på trettio sekunder. Ibland är det bäst att bara springa.

- Om du har en kniv i hand behöver du knappast oroa dig för att en obeväpnad motståndare kan ta den av dig och använda den mot dig. Knivar är oerhört farliga vapen, och man behöver inte vara tränad eller stark för att åstadkomma massiv skada. Betänk hur lätt det är att skära sig på en enkel kökskniv när man är lite distraherad och hackar lök. Några droppar blod och ett plåster räcker oftast, ibland kanske det blir betydligt värre.
Ponera då vilken skada samma verktyg kan göra bara med en vild sving eller ett slumpmässigt hugg som råkar träffa någon eljest kroppsdel? Det finns ändlösa bildexempel för den som vill gå ned i ett djupt, mörkt men framför allt verklighetsbaserat kaninhål på internet; där man ser hur rakknivar, förskärare, äppelskalare, saxar och andra icke-ändamålsenliga blad i händerna på taniga knarkare i dimman och småvuxna hemmafruar med psykos har skurit upp kroppar som om de vore konservburkar, med död eller allvarlig skada som följd. Kniven är förmodligen det absolut farligaste vapnet där ute; oavsett vems hand den ligger i.
MEN! Som jag skrev i ovan inlägg: Är det värt det? Statistiken är inte till din fördel då det kommer till att gå fri i domstol om du har ihjäl någon med kniv; självförsvar eller ej.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

Om en motståndare har en kniv i hand och du är obeväpnad kan man glömma att avväpna denne med några judotricks. Det går ohyggligt snabbt att bli dödligt stucken, och då är du slut på trettio sekunder. Ibland är det bäst att bara springa.
Ja och nej.
Har du åratals av träning och tränat på avväpning så är det möjligt.
Har du sett några youtube videos och stått framför spegeln... Försök absolut inte.. spring som en gasell. :zombie:

Det första man får lära sig är att avläsa motståndaren.. hotar den eller anfaller. Då man använder olika tekniker vid stillastående eller i en rörelse.
En person som hotar med kniv för att han vill ha dina pengar, men har avsikt att hota. Denna person står still och har ett lösare grepp om kniven... medans en person som är på väg att hugga dig håller krampaktigt i kniven... en person som hotar för att råna dig är distraherad då denne håller koll på omgivning.. en person som ska mörda dig har ett tunnelseende och skiter fullständigt i det som finns 50cm åt sidorna.
Detta gör att varje situation måste avgöras på en splitt sekund och det är enbart repeterad långvarig övning som gör att man ens har en chans.. Man hinner inte tänka.
samma sak vid bilkörning.. att trycka på bromsen när man ser en skugga rör sig upp mot vägen sitter i ryggmärgen tack vare erfarenhet och övning. När man börjar övningsköra så existerar inte denna reflexen även om man kikar på videos.

Så japp.. för 99% av befolkningen så är Ursus råd bäst.. spring som en gasell.

Jag träna även avväpning på 90talet och träna aktivt över 10år.. det är ca 20år sedan.. skulle jag klara det idag... med högst sannolik inte då mina reflexer, muskelmassa och smidighet har ändrat på sig på dessa år. Så jag väljer att springa om jag kan.. kan jag inte så lär jag instinktivt försöka i överlevnadsinstinkt. :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10599
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bastard »

eller så skjuter man först och frågar sen, är det dom 1% ? :sneaky:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 24 sep 2022 19:12 eller så skjuter man först och frågar sen, är det dom 1% ? :sneaky:
de är nog färre som skjuter först.
Dock får det mig att tänka på filmen Crocodile Dandy när killen drar en stilett och Dandy drar sin mega kniv och säger... kallar du det en kniv.. detta är en kniv.. o sedan slajsar killens jacka. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10599
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bastard »

larm är en sak jag tänker på
ska man kunna vila vill man ha lite koll på det runt om
om det skiter sig så kan larm i trapphuset vara ok, så man kan kolla vad som händer
larm på balkong och fönster
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 24 sep 2022 21:45 larm är en sak jag tänker på
Kan antagligen uppfattas som fånigt amatörmässigt, trots det, jag har nu under några år använt ett https://www.biltema.se/hem/sakerhet/lar ... 2000033277 vid mitt hus. Det larmar för katten, det larmar för dovhjortar och det larmar för människor och bilar. Funkar långt över förväntan. Jag har mindre än 10 m mellan avkännaren och larmenheten och den missar aldrig. Avkännaren står utomhus men under ett verandatak så den blir regnad på men är lite skyddad, inga problem efter några år. Får byta batteri ibland men det märker man för när batteriet är på väg att ta slut hakar den upp sig och larmar hela tiden.

Jag är medveten om att det finns mycket bättre grejer, för 240 kr, med väldigt enkel uppsättning (vill inte kalla det installation) är jag väldigt nöjd per krona.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10599
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bastard »

håller med, har några sådana med
ett tips är
det står kanal på dom, man kan köpa flera med samma kanal
då larmar alla mottagare för när någon sändare aktiveras
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

Trådlöst är smidigt.. Men ska alltid kompletteras med trådat om man ska ha som pålitligt larm
Trådlöst är sjukt enkelt att slå ut även om man inte vet vart sändare och mottagare sitter.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tomty
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 sep 2022 17:59

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Tomty »

Jag följer en del preppers på Youtube, och förberedelse inför ett sk. home invasion är en väldigt central del i amerikansk prepping. Fenomenet är kanske vanligare i USA än i Sverige, men jag tror inte att det är ett jättestort problem där. Följer man media(även alternativ) så brukar det stå någon gång i månaden om personrån i hemmet, dom tillfällen jag kommer att tänka på är där någon lagt upp bilder på sina tävlingsvapen på Facebook, eller visat någon exklusiv klocka på Instagram, och därefter råkat ut för ett rån i hemmet.

Dom flesta bostäder är ganska enkla att bryta sig in i, terassdörrar av den klassiska modellen från 80 och 90-talet har en träskiva nedanför glasrutan, som är väldigt lätt att sparka in. Fönster från samma era är väldigt lätta att bända upp med en kofot. Många ytterdörrar har en glasruta som sitter så nära låset att man snabbt kastar in en sten genom rutan och därefter sticker in handen och låser upp dörren.

I många länder i södra Europa har man galler för fönster och dörrar i förvånansvärt stor utsträckning(Spaninen t.ex.), det hjälper till att skydda. Galler kan sättas på insidan, men dom flesta lösningar jag sett här är en tjock plexiglasskiva på 5-10mm som skruvas fast över fönstret på insidan, med en skruv var 10.e cm. Att låsa/låsa-upp ytterdörren med nyckel från insidan varje gång är ganska besvärligt, det är enklare att plombera fönstret, eller bygga bort det.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"