flaskborstar

Hur man lagrar föda
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

flaskborstar

Inlägg av EN brun böna »

Ja vill man lagra sina livsmedel så behöver man kunna rengöra burkar och flaskor med mellan skördarna.
Så letar efter en flaskborste som fungerar. Ingen jag testat hittills har kommit åt runt kanterna på flaskan, och där blir det gärna en bottensats, speciellt av lingondrickan.
Så vad är era tips?
Jag låter flaskorna stå med kokhett vatten och diskmedel i över dagen, sedan skölja ur och fylla med lite mindre vatten så man kan ruska om ordentligt, brukar få det mesta att försvinna, sedan hygienspray för kylskåp och lite diskmedel och ljummet vatten, brukar ta resten. Så skölja flaskorna med atamon.
Men har flaskor med buktande botten lite som vinflaskor men inte lika stor inbuktning och där behöver jag något som når ner. Glaskulorna når inte in i vecket de heller fast de har liten diameter
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: flaskborstar

Inlägg av mopar340 »

En bit disksvamp fastsatt i änden på en blompinne kommer åt rätt bra.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: flaskborstar

Inlägg av Marie »

Ta en bit stålull/svinto eller något annat exempelvis hårt hushållspapper som inte löser upp sig för mycket i vatten.. Men stålull/svinto är bäst
Gör det till en liten ojämn boll ca 1cm i diameter, häll i 1/5del varmt vatten och skaka i någon minut eller två, som man gör med sprejflaskor.
Det blir lika rent som med flaskborste :) Jag har gjort så sedan jag flytta hemifrån, då min mamma lärde mig det när jag bodde hemma.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: flaskborstar

Inlägg av Pentti.linkola »

Testa nappflaskborstar. Finns i vanliga livsmedelsbutiker. Tycker de funkar bra. Lite kort livslängd bara.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"