Nordstreamsabotaget?

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 13 okt 2022 19:59 Marie, you are just to good for these guys... :hug:

//Tank
:hug: Thanks
That is the advantage of not being a moderator ;) ..... I can both be a bit to nice... and some times a bit to evil, without any bigger consequences. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Ursus »

https://www.expressen.se/nyheter/forsta ... ns-botten/

Första bilderna från Nordstream. Tycks mig som att det är uppfläkt inifrån och ut, vilket skulle tyda på PIG från Ryssland. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 18 okt 2022 07:13 https://www.expressen.se/nyheter/forsta ... ns-botten/

Första bilderna från Nordstream. Tycks mig som att det är uppfläkt inifrån och ut, vilket skulle tyda på PIG från Ryssland. Vad tycker ni?
För få bilder för att kunna skapa sig en bra uppfattning av vad som orsakat det.
På första bilden ser det ut som att brottytan på rörets högra sida är svagt viken utåt men inte den vänstra sidan.
Vänstra sidans brottyta ser betydligt finare ut vilket kan indikera på att röret tryckts sidledes och där efter brutits isär.
Bild 2 och 3 säger inte mycket alls utan en bättre helhetsbild.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 18 okt 2022 07:13 https://www.expressen.se/nyheter/forsta ... ns-botten/

Första bilderna från Nordstream. Tycks mig som att det är uppfläkt inifrån och ut, vilket skulle tyda på PIG från Ryssland. Vad tycker ni?
Svårt för mig som lekman att tyda bilderna men en PIG borde ju vara, i alla fall teoretiskt trolig. Det skulle i så fall förklara att ryssarna planerat detta i åratal och att gasledningen och gasexporten var medvetet en planering för ett ev krig. Det skulle också innebära att man kan skicka i väg denna tingest när ett "lämpligt fartyg" har passerat, för att på så sett skapa de frågetecken som nu finns. Var det Uss Kearsarge eller rent av den svenska marinen?
Men jag har även mina tvivel. Delar av denna PIG borde då finnas i en omedelbar närhet av explosionsplatsen, då delarna inte kan kastas mer än några meter under vatten och därmed skulle utgöra ett definitivt bevis emot ryssen.
Jag antar att en PIG följer med gas/oljeströmmen men om en gasledning inte är i bruk, så finns där ingen strömmande gas. Då måste PIGen haft en egen drivning? Vilken sorts framdrivning har en PIG i detta fall? Jag har svårt att tänka mig en eldriven PIG från St. Petersburg, tvärs över och längs med Östersjön, så vida det inte finns elkraft i pipen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Charlie** »

Enlig vad jag förstått så skulle det finnas någon sorts bemannad "pumpstation" ute i havet, längs med gasledningen? Kan man då ha stoppat in PIGen där? Vart finns pumpstation/pumpstationerna? Finns de markerade på en karta? Kan man se bilder av dessa?
...många frågor nu.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 18 okt 2022 07:13 https://www.expressen.se/nyheter/forsta ... ns-botten/

Första bilderna från Nordstream. Tycks mig som att det är uppfläkt inifrån och ut, vilket skulle tyda på PIG från Ryssland. Vad tycker ni?
Vänta, är inte det där en brottsplats? Var det inte så att ingen annan än utredarna fick härja runt? Man har väl nekat både Tyskland och Ryssland att undersöka?

Att röret flyttat sig skulle kunna tyda på detonation från sidan/snett under.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Parabellum »

Kardinal skrev: 18 okt 2022 22:39
Ursus skrev: 18 okt 2022 07:13 https://www.expressen.se/nyheter/forsta ... ns-botten/

Första bilderna från Nordstream. Tycks mig som att det är uppfläkt inifrån och ut, vilket skulle tyda på PIG från Ryssland. Vad tycker ni?
Vänta, är inte det där en brottsplats? Var det inte så att ingen annan än utredarna fick härja runt? Man har väl nekat både Tyskland och Ryssland att undersöka?

Att röret flyttat sig skulle kunna tyda på detonation från sidan/snett under.
Detta gäller inte för de fina media husen aftonbladet och expressen. :lol: :lol:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Ursus »

Aja, viktigaste är bara att rysk gas till EU upphör.

Gör man affärer med djävulen så kan man inte gnälla att man hamnar i helvetet :lol: Må detta bli en lärdom för Tyskland med flera.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10605
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av bastard »

kom ihåg att det är, eh, var högt tryck i ledningarna, så om det börjar hända saker så kommer energin innifrån både flytta ledningarna och kanske fläka upp brottytan med

osannolikt att något kommer kunna bevisa överhuvudtaget
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 19 okt 2022 09:34 Må detta bli en lärdom för Tyskland med flera.
När det gäller Tyskland, så vet i fan. Det startade ett världskrig och fick stryk. Men de lärde sig inget av det utan startade ett till. Det känns som om Tyskland faktiskt skulle kunna göra sig beroende av Ryssland en gång till, bara för att de inte kan lära sig av tidigare erfarenhet. :?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"