blev sur idag

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

blev sur idag

Inlägg av bastard »

vart på radion om att mobilbasstationerna hadde dåligt med backuppkraft

så dom hadde en reporter ute på en basstation och två från nämnda telebolag, 3

förutom att det sades att dom hadde en timmas backuppbatteri, och att det fanns dieselreservkraft som kunde köras ut , inte hur många om alla blev utan ström

så kom dagens dum och dummare moment

reporter
så vad händer om det går mer än en timma utan ström
tele 3
då stängs stationen ner
reporter, men då kan man ju inte ringa eller surfa
tele 3, men en timma surf och sedan kan ju inte folk ladda mobilerna så det är ok
reporter
så är det ju

finns många som kan ladda mobiler även om det inte finns ström från nätet
ex
powerbanks, ladda i bilen, fan, elbilsägare har POWERbank, några med bränsleelverk, man kan ladda på ställen med ström, ex sjukhus som har reservkraft

och varför en reporter inte kan tänka en självständig tanke själv stör mig ordentligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: blev sur idag

Inlägg av Marie »

tele 3, men en timma surf och sedan kan ju inte folk ladda mobilerna så det är ok
Det måste vara jäääävligt dåliga batterier i deras telefoner om de inte klarar att surfa mer än en timma utan att behöva ladda. :lol:

För att kommentera det hela
Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad.. och vissa stationer har nog inte ens 20minuter backup... Underhåll av batterier är dyrt och lätt att spara in pengar på med att undvika utbyten mer än var fjärde planerad service.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: blev sur idag

Inlägg av Kardinal »

Så är det ju... inte.

Kul att de tror att de har en timmes reservkraft. Lycka till.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: blev sur idag

Inlägg av maskros »

Har för mig (nånstans i en tråd här eller på gamla SweSurv har jag skrivit om det och bifogat referenser med hänvisningar) att kravet från PTS är att operatörerna skall ha 1 h reserv i tätort och 3 h reserv i glesbygd. Det är kravet, vad är straffet om operatören missar det? Antagligen billigare att hålla 30 min i tätort och 60 min i glesbygd och ta bötrarna än att följa avtalet.

Därför, räkna inte med att det finns uppkoppling mer än en timme. Efter det spelar det ingen roll. I allra bästa fall bor man i glesbygd och har en operatör som tar sitt uppdrag på allvar, då har man tre timmar - sen är det slut.

Var ett tag sen jag tittade på satellittelefoner. Nån som kan tipsa om något som är billigt att ha i standby, även om det är galet dyrt att prata i?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: blev sur idag

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 30 sep 2022 18:40 Var ett tag sen jag tittade på satellittelefoner. Nån som kan tipsa om något som är billigt att ha i standby, även om det är galet dyrt att prata i?
Idag skulle jag nog undersöka SpaceXs Starlink sattelitbaserad internet istället. 950 kr/månad för vad jag förstår obegränsat internet, 1150/mån för varianten med mobil roaming.
Då kan man säga upp sitt ordinarie internetabbonemang och "finansiera" delar av kostnaden.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"