Traktorelverk

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Traktorelverk

Inlägg av Obstinat »

Har snålat o sparat detta år för att kunna köpa på mig ett traktorelverk. Började kika hos försäljarna o upptäckte att de minsta varianterna verkar vara tvärslut.... Finns större o naturligtvis dyrare o få tag på men IOM att jag har en mindre traktor MF 135 så begränsas jag av det.

Undrar om det finns fler som vill vara förberedda när strömmen går :D IOM tomt på lagrerna? Ev halvledarbrist kanske spelar in likväl?

Vad händer om man kopplar en traktor typ MF 135 ca 40 hk till ett elverk som egentligen kräver en större motor. Orkar den inte dra runt generatorn eller är det så att man bara inte får ut full effekt ifrån generatorn?
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3224
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Traktorelverk

Inlägg av Parabellum »

Jag säger att det inte skall vara några problem, såvida du inte överstiger traktorns uteffekt.

Tråd som berör frågan på annat forum.
Hoppas det hjälper dig på något vis.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&t=345342
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10538
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Traktorelverk

Inlägg av bastard »

inom rimliga gränser funkar det
men tomgångsförlusterna ökar
du har en växellåda från 540 till 1000/1500/3000 beroende på varvtalet på generatorn
sedan kylfläkten på generatorn, om den sitter på axlen som dom brukar göra och sedan magnetiseringen
ökar man storleken på generatorn blir dom effekterna/förlusterna större med
men att gå från 15kw till 20-25 är inga större bekymmer

fördel med att den orkar dra igång större tunga laster då man kan få ut mer ström ur dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Traktorelverk

Inlägg av Obstinat »

Tack för svar o länken!

Vem vet endera dagen kanske man vinner på lotto så man har råd o köpa en större traktor... :mrgreen:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10538
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Traktorelverk

Inlägg av bastard »

det jobbiga är hur mycket effekt man verkligen behöver ha
hadde ett 70kw elverk i garaget, med scania d8 i, den kördes hårt vid en del tillfällen
ångrar lite att jag sålde den, men , den var för stor

nackdelen var att vid strömavbrott, så kunde jag köra den, men ack vad diesel den sörplade i sig

i dagsläget, så vill jag ha något som klarar att köra det jag behöver ha, men inte mycket mera, för att ha så låg förbrukning som rimligt möjligt

i en snar framtid kan det vara rimligt med ett elverk på runt 10kw
om man har batterier stora nog, och kan ladda med några kw
så man kan ta en timmas körning, köra det man vill göra med högre effekt, och ladda batterierna och sedan ha batteri tills man behöver köra elverk igen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Traktorelverk

Inlägg av Obstinat »

bastard skrev: 08 okt 2022 06:31 det jobbiga är hur mycket effekt man verkligen behöver ha
hadde ett 70kw elverk i garaget, med scania d8 i, den kördes hårt vid en del tillfällen
ångrar lite att jag sålde den, men , den var för stor

nackdelen var att vid strömavbrott, så kunde jag köra den, men ack vad diesel den sörplade i sig

i dagsläget, så vill jag ha något som klarar att köra det jag behöver ha, men inte mycket mera, för att ha så låg förbrukning som rimligt möjligt

i en snar framtid kan det vara rimligt med ett elverk på runt 10kw
om man har batterier stora nog, och kan ladda med några kw
så man kan ta en timmas körning, köra det man vill göra med högre effekt, och ladda batterierna och sedan ha batteri tills man behöver köra elverk igen
Lite så vore optimalt! Tänk några timmars körning. Ladda batterier pumpa upp vatten ev värmepump kyl o frys osv...
En bekanting som körde ett traktorelverk modell ca 20-32 kw med hjälp av en gammal Viktor förbrukade ca 2.5 li diesel/tim.
Blir dyrt o köra dygnet runt. Men med hjälp av batterier solceller o ev vedspis/kamin känns det görbart!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10538
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Traktorelverk

Inlägg av bastard »

kollat blocket med ?, brukar finnas en del där
kollade runt för egen del men dom går relativt fort, men dom mindre verkar vara kvar lite längre, gissar att moderna jordbruk behöver större prylar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Traktorelverk

Inlägg av EN brun böna »

Har ett 20 kva som räcker långt och blir över. Det dras runt av en 350 boxer som är väldigt bränslesnål och kan gå flera dagar utan att man behöver fylla bränsle.
Har använts till huset nån enstaka gång under vinterhalvåret då dt varit riktigt kallt när det varit strömavbrott. Och det märks ingen skillnad i hur mycket el jag kan ha igång samtidigt. Begränsningen ligger snarare i säkringskapacitet. Tex ett litet oljefyllt element kan inte köras sammtidigt som micro och vattenvärmare då går säkringen. För mycket som ligger på samma fas i köket :smack:

Annars så används det där elverket för att dra ett stort sorteringsverk som sorterar grus och sten då det inte finns el uppe vid grustaget. Eller så får det åka med ut i skogen vid vägarbeten om saker går sönder för att dra svetsen och andra maskiner.

Det är ett KTS för den som är intresserad. Var ett modellen större som såldes här i grannkomunen för någon vecka sedan, och det blev billigt efter kapaciteten
Skriv svar

Återgå till "Energi"