Frysen temperatur

Hur man lagrar föda
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Frysen temperatur

Inlägg av Sixten »

Hej

Har gått och funderat på frysen temperatur. Kallare frys innebär att den håller sig längre vid strömavbrott men samtidigt en kraftig ökning av energiförbrukning.

Har läst att en generell regel är att energiförbrukningen ökar med 5% för varje grad.
Så att ha - 32 istället för - 18 ökar energiförbrukning med 70%.

Dessa 70% skulle man ju kunna lägga på andra förberedelser istället.

Frågan är hur mycket längre tid man får behålla sitt kött i frysen?
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Frysen temperatur

Inlägg av Skymning »

Vill du spara energi så finns ett alternativ:

Kokt kyckling.
https://www.overlevnadsbutiken.se/produ ... kling.html

Stekt köttfärs.
https://www.overlevnadsbutiken.se/produ ... tfars.html

+ 25 års hållbarhet.
+ 100% energi besparing.
+ Du behöver inte oroa dig om strömmen försvinner.
+ Smakar som det ska, duger för t.ex Tacos och Kycklingsallad.
+ Burkarna ser små ut, men det är fler portioner än vad du tror i burkarna.
+ Lufttäta och flyter bra när polarisarna smälter :lol:

- Kan lagras lite här och där, men inte för varmt (motsatt problem).
- Stor investeringskostnad, men du kan äta normalt och slipper känna dig tvungen att rotera maten.
- Lite udda konsistens men tärningarna går att mosa för lite "pulled" känsla.
слава україні - на хуй путін!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av EN brun böna »

Lägre temp i frysen ställer högre krav på förpackningarna med. Annars är det lättare hänt att maten blir förstörd av frysbränna.
Fett har en viss livslängd så känsliga varor lär inte ha så mycket längre tid i frysen ändå.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Frysen temperatur

Inlägg av bastard »

du vill ha lite lägre tid på dig från strömmen går tills maten måste tas hand om i frysen genom att minska temperaturen
det gör inte så mycket som man tror
för att öker temperaturdiffen mellan in och utsida ökar ju energiflödet samtidigt

urladdningskurvan ser ut som en kondensatorurladdningskurva och man annvänder nl naturliga logaritmen för att räkna ut det

jag skulle säga tatt se till att frysen är optimalt packad, fyll på med vatten om det finns tomrum
sätt ett täcke över / runt om det blir strömavbrott

och öppna inte i onödan

se till att ha salt nog för att konservera kött med om det skiter sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Frysen temperatur

Inlägg av Daltorpet »

Jag har funderat lite kring det där med frys. Nu har ju vi ingen sån så det är ett icke problem för oss i dagsläget. Flera gånger när vi var små stängde de av elen för oss i flera dagar och frysen stod i iaf tre dagar utan problem och sedan när elen kom tillbaka så började det frysa igen.

Hur hälsosamt det var vet jag inte men jag kan inte minnas att någon av blev dåliga av det. Jag tänker också att går inte samhällsstörningen över på en vecka så är det nog riktigt brunt läge och det är dags för "prepping" maten. Dvs mat som kan förvaras/lagas utan el eller med alternativa elkällor.

Men ett bra tips är ju det där med vatten att fylla upp med om frysen inte är full. Morsan la ofta i färdigspädd saft om det fanns plats över i dunkar och flaskor.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Frysen temperatur

Inlägg av maskros »

1) Som bastard säger, hellre flera PET med (salt-)vatten som buffer om strömmen går än sänkt temp.
2) När frysen närmar sig nollan är det dags att ta fram gasolköket och koka all köttmat man har i frysen och sen ställa den svalt eller konservera.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av jr_36 »

Är också lockad åt termisk lagring av "kyla". Alltså vatten i petflaska (ej helt fylld så klart). Eller fylld med rätt mängd salt för att sänka fryspunkten (och därför vilken temp vattnet håller när det håller på att tina). Jag gjorde experiment förra året med att blanda in salt i vattnet för en fryspunkt på 15 grader, men räknade/vägde nog fel, då det frös aldrig utan blev slush. Någon får gärna räkna på det så ska jag testa igen.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

jr_36 skrev: 21 maj 2019 21:44 Är också lockad åt termisk lagring av "kyla". Alltså vatten i petflaska (ej helt fylld så klart). Eller fylld med rätt mängd salt för att sänka fryspunkten (och därför vilken temp vattnet håller när det håller på att tina). Jag gjorde experiment förra året med att blanda in salt i vattnet för en fryspunkt på 15 grader, men räknade/vägde nog fel, då det frös aldrig utan blev slush. Någon får gärna räkna på det så ska jag testa igen.

Intressant :!: :!: :!: :!: :!:

För att tina 1kg is åtgår 334kJ (Vatten har dubbla värmekapiciteten mot is)
Om man flyttar fryspunkten längre ner genom att blanda i salt och sen frysa antar jag att man då kan få samma energiövergång och
få en platå på temperaturen på säg minus 10-15 grader? Îden är ju suverän.
Aldrig tänkt tanken. Jag har bara tänkt massan som en tröghetsbuffert
https://sv.wikipedia.org/wiki/Is
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av jr_36 »

Saltwater_freezing_point.jpg
Saltwater_freezing_point.jpg (29.64 KiB) Visad 5258 gånger
Förvånansvärt mycket, undra om det var 200g/kg jag satsade på sist. Alltså 200g salt per kilo av blandad lösning måste det bli då. Mycket salt...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

Är intresserad men inte riktigt övertygad ännu att det verkligen fungerar.
Skillnad på is och slush.
Vatten kan helt enkelt frysa i grupper av vattenmolekyler mellan saltet och salthalten ökar i vätskan mellan iskristallerna.
Jämför med frysdestillering. Lägg en öl i frysen så det blir slush. Vätskan som är mellan iskristallerna kommer ha högre alkoholhalt.
Man får istället för frysning vid 0 grader en gradvis frysning över ett temperaturspann?

Övertyga mig..
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Lagring"