Frysen temperatur

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Frysen temperatur

Inlägg av bastard »

skaffa elverk istället ;)

vattenflaskorna har man ju annvändning för , rent vatten om inte annat
men saltvatten?
om man nu inte ska göra mycket salt soppa eller konservera kött :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Frysen temperatur

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 21 maj 2019 22:30 skaffa elverk istället ;)

vattenflaskorna har man ju annvändning för , rent vatten om inte annat
men saltvatten?
om man nu inte ska göra mycket salt soppa eller konservera kött :lol:
Min tanke där med, angående saltvatten. Hellre rent vatten då. Även om det inte har lika bra effekt så ger det nog mer i långa loppet.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av jr_36 »

Självklart är en nackdel med saltvatten att man inte kan dricka det.

Vet inte ang frysningen hur pass solitt det kan bli, får testa med väldigt lite salt nån gång. Men annars får man välja annan vätska/lösning som kan bli solid, kanske lagom blandning av propylenglykol? Eller annat lämpligt. Men ja, ska ej drickas. Så fördel med klar nackdel haha..
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Frysen temperatur

Inlägg av maskros »

Vill man kunna dricka vattnet kan socker tillsättas, även det sänker fryspunkten (och tiningspunkten).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 21 maj 2019 22:30 skaffa elverk istället ;)

Vätska som smälter vid säg -15 grader ersätter inte generator. Har generator. Har batteribank
Ser det mer som ett vardagsprepp vid tillfälliga elavbrott.

Om vi leker med tanken att vi har en frys med 40kg mat i och vi håller -20 grader i frysen
Vi vill inte att maten skall tina under säg -5 grader eftersom kvaliten påverkas genom tillväxt av iskristaller osv.

Om vi har en välisolerat frysskåp och antar att det tar 24 timmar för temperaturen att stiga från -20 till -5 grader.
Vi gör ytterligare en förenkling och säger att uppvärmingen är konstant och oberoende av temperaturskillnaden om omgivningen.
Föreklar ytterligare och antar att maten består mest av vatten och räknar att maten har då vattenisens specifika värmekapacitivitet 2,2000 (kJ/kg*K)

För att värma is från -20 till -5 grader åtgår
Q = m * c * (T2-T1) 40 x 2,2 x (-20-(-5) = 1320 kJ
Q = värmemängd i kilojoule (kJ)
m = massa i kilogram (kg)
c = specifik värmekapacitet i (kJ/kg*K)
T2 = sluttemperatur i kelvin (°K)
T1 = starttemperatur i kelvin (°K)

Om jag antog att det tar 24 timmar för uppvärmningen så ger det att det går 55kJ/timme (15,3W) genom frysens väggar.

Om jag lägger i vattenflaskor med 10kg vatten så ökar jag massan och får ett linjärt förhållande mellan ökad tid och ökad massa
Åtgår 1560kJ för att värma den frusna 50kg massan 15 grader och med 55kJ/timme tar det då 30 timmar.
Så visst mer vattenflaskor ökar tiden men inte så mycket

Vatten har specifika värmekapacitivitet 4,181 (kJ/kg*K)
Vattens specifik smältvärme i kJ/kg = 332 kJ/kg (inträder vid 0 C)
Nu tänker vi oss för beräkning nedan att vi sänker smälttemperaturen till -15 grader (med tex salt) men har fortfarande specifika smältvärme
(också en förenkling eftersom den relativt stora mängden salt lär påverka specifika smältvärmen i sig)

För att tina dom 10kg vatten med smälttemperatur åtgår det 10 x 332kJ = 3300kJ
Efter att isen smält ökar temperaturen från -15 (konstant så länge smältning pågår)
Innebär att det åtgår 1560kJ + 3300kJ för att höja temperaturen till -5 grader. Går alltså åt dubbelt så mycket energi att smälta 10kg is
med smälttemp -15 grader som det tar att värma 50kg is 15 grader i temperatur
Med 55kJ/timme tar det nu istället 90 timmar enligt beräkningen!
Jag vet att det ligger väldigt många förenklingar i beräkningen men ändå bör man kunna förlänga upptiningstiden till -5 grader i detta fall väldigt mycket. En fördubbling av tiden är klart rimlig

Därför tycker jag det är ett intressant vardagsprepp.
Rätta mig gärna och idiotförklara mig för felberäkningar. Jag har ofta otur när jag tänker :wall:

http://abergon.se/vara-tjanster/energio ... acitivitet
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

Hmm :hm: :hm: :hm:

Har en 100l frysbox som inte används.
Man kanske skulle göra lite praktiska experiment?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Frysen temperatur

Inlägg av bastard »

:up:
kolla om du har en lämplig termometer eller logger

vore kul med

tom box
full box
full box med någon köldblanding
full box med täcke över
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Frysen temperatur

Inlägg av Parabellum »

Jag tror jag har en temp logger om du vill låna?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

Hittade till slut en förklaring från en kunnig person xxargs på forumet utsidan.
Intressanta delar inkopierat nedan
Vanlig is har ca 333 kjoule/kg i smältvärme och närmast oslagbar som kylbank och det är ytterst få ämnen som har mer smältvärme per kg än just vatten.

sedan kan man labba med olika vatten/saltlösning

Med 5% viktprocent salt i vatten så börja lösningen fälla ut vattenkristaller vid -3.2 grader och ju kallare ju mer iskristaller bildas och det som är kvar blir allt saltare. Vid - 18 grader så är det flytande som är kvar runt ismassan ca 20% salt och vid -21.2 grader C så fryser även kvarvarande saltlaken till fast form - en bildas en salthydrat eller kryohydrat.

Det betyder också att tinandet av en sådan block med 5% salt i vatten startar med mycket kall temperatur så länge frysta koncentrerade saltlaken finns kvar i ismassan och därefter snabbt blir varmare med allt lösare ismassa i och vid -3.2 grader så smälter det sista isen.

Vill man behålla djupryst så kallt som möjligt tills hela isklampen tinat fullständigt så skall man blanda 22.4 vikprocent vattenfri koksaltsalt i vatten (med kristallvatten, som vanlig bordssalt 36.2 viktprocent) och därefter stoppa i en frysbox ställd på minst - 25 grader kyla i något dygn - det fryser långsamt.

En sådan saltisklamp är nu konstant -21.4 grader C vid långsam tining till sista isen har försvunnit.

Koksalt:
vattenfritt 22.4%, med kristallvatten 36.2% (vanlig diskmaskin/bordssallt), smättemperatur -21.2 grader C, smältvärme 246 kJoule/kg

Alla värden avser viktprocent

För frysvaror @ -18 grader så är det nästa självklar med koksaltlösning enligt ovan, lättåtkomlig och billig salt för alla... men vill man ha varmare men ändå några grader minus kallt för frysvaror så blir det att jaga de lite mera svåråtkommliga salterna.
Hela inlägget här:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56846


Prov blir med 5% koksalt


Sorry för att jag nördade ner mig och nog avvek en del från TS inlägg :oops:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av jr_36 »

Ska kolla detaljerna noggrannare sen, men en annan sak att kasta in i smeten (som är självklar egentligen, kanske redan nämnts):
Extraisolera frysen för att bevara värmen bättre med rosa frigolitskivor tex, och så klart frys som öppnas uppåt. Samt förbättrad avkylning vid värmespiralerna så de håller lägre temperatur, så drar mindre ström. (omgivningstemperaturen påverkar värme som tränger in genom dåligt isolering, och onödigt varma slingor gör att kompressorn blir mindre effektiv)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Lagring"